W programie znajdą się polskie przeboje okresu międzywojennego z repertuaru Hanki Ordonówny („Miłość ci wszystko wybaczy”, „Na pierwszy znak”, „Mein jidisze Mame”) i Eugeniusza Bodo („Umówiłem się z nią na dziewiątą”, „Już taki jestem zimny drań”). Zostaną wykonane także utwory: „Rajski ptak” Ludomira Różyckiego, wojenna ballada „Nim wstanie dzień” Krzysztofa Komedy (znana z filmu „Prawo i pięść”, śpiewał ją Edmund Fetting) oraz wzruszająca piosenka „Matko moja, ja wiem” ukraińskiego kompozytora Płatona Majborody.
Zaplanowano też piosenki z Powstania Warszawskiego. Publiczność będzie mogła wykonywać część z nich razem z artystami. Zabrzmią m.in.: „Serce w plecaku”, „Marsz Śródmieścia”, „Chłopcy silni jak stal”, „Mała dziewczynka z AK”, „Hej, chłopcy, bagnet na broń”, „Zośka”, „Warszawskie dzieci”.
Wystąpią Joanna Trafas (sopran), Karol Skwara (bas) i Jacek Bylica (fortepian). Koncert poprowadzą Joanna Trafas, Krzysztof Korwin-Piotrowski, który jest także autorem koncepcji. Realizatorem wydarzenia jest ORFEO Fundacja im. Bogusława Kaczyńskiego.
Koncert „Piosenki międzywojenne i z Powstania Warszawskiego” odbędzie się 1 sierpnia 2024 roku o godz. 19.00 w Domu Kultury „Hugonówka” w Konstancinie-Jeziornie, przy ul. Mostowej 15. Wstęp jest wolny.
Sponsorem koncertu jest Uzdrowisko Konstancin
– Eva Park.
Informacje o artystach
Joanna Trafas – krakowska „sopranistka wielofunkcyjna”. Wykonuje bardzo zróżnicowany repertuar, od szeroko pojętej klasyki (od XIII wieku) aż po musical i jazz oraz muzykę współczesną. Absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Krakowie (2008 – dyplom z wyróżnieniem) oraz Instytutu Muzykologii UJ (2006). Na scenie debiutowała głównymi rolami w musicalach „My Fair Lady” (Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu) i „West Side Story” (Teatr Rozrywki w Chorzowie). Jako gościnna solistka Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku i Gliwickiego Teatru Muzycznego grała wiodące role w przedstawieniach operetkowych i musicalowych, jako aktorka współpracowała m.in. z krakowskim Teatrem Łaźnia Nowa i Teatrem Współczesnym we Wrocławiu. Śpiewa muzykę różnych epok i stylów, występuje z recitalami w kraju i za granicą. W latach 2008-2022 blisko związana z Filharmonią Krakowską jako solistka (koncerty kameralne i z orkiestrą FK) i prelegentka oraz twórczyni programów koncertowych w Dziale Edukacji, prowadząc m.in. autorski cykl koncertowy „Muzyczne Opowiastki” (2020-2022). Od czasu studiów współpracuje z zespołem muzyki dawnej Floripari – Muzycy Wawelscy oraz Tatrzańską Orkiestrą Klimatyczną z którymi nagrała płyty. Uczestniczka licznych kursów i festiwali muzycznych w Polsce i Europie. Laureatka m.in. Międzynarodowego Konkursu Wykonawstwa Muzyki Operetkowej i Musicalowej im. Iwony Borowickiej (2004 i 2010), a także Stypendium Twórczego Miasta Krakowa na rok 2007. Nagrywa muzykę filmową i teatralną kompozytorów krakowskich. Prowadzi zajęcia wokalne w ramach Trafas Vocal Studio przy Teatrze Loch Camelot w Krakowie. Występuje na Festiwalu im. Bogusława Kaczyńskiego w Białej Podlaskiej.
Karol Skwara – absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Programu Kształcenia Młodych Talentów – Akademii Operowej przy Teatrze Wielkim, gdzie uczył się pod okiem wybitnych pedagogów i artystów, takich jak Izabella Kłosińska, Helmut Deutsch, Hedwig Fassbender, Mariusz Kwiecień, Artur Ruciński czy Tomasz Konieczny. Brał udział w licznych spektaklach studenckich, jako Commendatore w „Don Giovannim” w Warszawskiej Operze Kameralnej, Książę Gremin w „Eugeniuszu Onieginie” w Teatrze Wielkim w Warszawie, oraz Zbigniew w „Strasznym Dworze” S. Moniuszki w Copernicus Center w Chicago. Na koniec roku 2020 miał zaszczyt śpiewać na Gali Sylwestrowej w Teatrze Wielkim w Warszawie. W czerwcu 2021 roku zadebiutował w roli Sparafucile w „Rigoletcie” z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach pod batutą maestro Lawrence’a Fostera. W 2021 roku otrzymał wyróżnienie na XIX Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu, a w marcu 2022 roku wyróżnienie na VII Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Krystyny Jamroz w Busku-Zdroju. W czerwcu 2022 roku zadebiutował w Teatrze Wielkim w Poznaniu partią Nadinspektora Budda w „Albercie Herringu”. W listopadzie 2022 roku zadebiutował w Operze Krakowskiej rolą Eugeniusza w „Tangu” Dobrzyńskiego. W maju 2023 roku na deskach Opery Nova w Bydgoszczy wracając do roli Nadinspektora Budda, a następnie w Filharmonii Szczecińskiej w partii basu w „Wielkiej Mszy c-moll” Mozarta. W czerwcu 2023 roku wykonał partię Pistoli w „Falstaffie” ponownie w NOSPR w Katowicach pod batutą maestro Lawrence’a Fostera. We wrześniu 2023 roku zadebiutował jako Sarastro w „Czarodziejskim flecie” przy Pałacu Radziwiłłów w Nieborowie pod batutą Marty Kluczyńskiej.
Dr hab. Jacek Bylica – pianista, pedagog. Absolwent studiów w zakresie pianistyki pod kierunkiem prof. L. Stefańskiego oraz J. Łukowicza. Jako solista lub kameralista występował w wielu krajach Europy, jak również w USA, Kanadzie, Izraelu. Przez kilka lat związany był z Teatrem Ewy Demarczyk. Jako członek zespołu instrumentalnego brał udział z tą artystką w wielu koncertach. Swoje umiejętności rozwijał uczestnicząc w kursach pianistycznych prowadzonych przez W. Mierżanowa, I. Klansky’ego, W. Shatskiego. Jest laureatem I nagrody VIII Międzyuczelnianego Konkursu Muzyki Kameralnej. W dorobku artystycznym zawarte jest wykonawstwo muzyki solowej, teatralnej oraz współpraca z wieloma artystami, zarówno z kręgu muzyki klasycznej jak i popularnej. Współpracował z wieloma instytucjami życia muzycznego, Filharmonią w Krakowie, teatrami – szczególnie z teatrem im. J. Słowackiego, w którym brał udział w większości spektakli muzycznych (w okresie dyrekcji K. Orzechowskiego), oraz szkołami muzycznymi wszystkich stopni, gdzie udzielał się jako pedagog. Często występuje z artystami specjalizującymi się w wykonywaniu tanga klasycznego i tanga–nuevo. Pracuje w Akademii Muzycznej w Krakowie.