REKLAMA

Polscy artyści na świecie: Magdalena Anna Hofmann jako tytułowa Izolda w premierze Darmstadt

W obsadzie premiery „Tristana i Izoldy” Richarda Wagnera w Staatstheater Darmstadt znalazła się sopranistka Magdalena Anna Hofmann. Polka wystąpi w roli tytułowej Izoldy w spektaklu w reżyserii Evy Marii Höckmayr w dniach 2, 16, 23 lutego, 16 marca, 18 kwietnia i 4 maja 2025 roku.

Najnowszą premierę Staatstheater Darmstadt „Tristana i Izoldę” Richarda Wagnera przygotowali Eva-Maria Höckmayr (reżyseria) i Daniel Cohen (kierownictwo muzyczne). Autorem scenografii jest Fabian Liszt, kostiumy przygotowała Julia Rösler, a dramaturgami spektaklu są Frederike Prick-Hoffmann i Marek Schachtsiek.

W obsadzie, obok Magdaleny Anny Hofmann w roli Izoldy, znaleźli się także m. in. Andreas Hermann (Tristan), Zaza Gagua, Johannes Seokhoon Moon (Król Marek), Julian Orlishausen (Kurwenal), Matthew Vickers (Melot), Katrin Gerstenberger, Solgerd Isalv i KS Katrin Gerstenberger (Brangena). Spektakle odbędą się 2, 16, 23 lutego, 16 marca, 18 kwietnia i 4 maja 2025 roku.

„Tristan i Izolda” w Darmstadt. Magdalena Anna Hofmann (Izolda) i Andreas Herman (Tristan) © Nils Heck
„Tristan i Izolda” w Darmstadt. Magdalena Anna Hofmann (Izolda) i Andreas Herman (Tristan) © Nils Heck

Magdalena Anna Hofmann urodziła się w Warszawie, studia wokalne ukończyła w Wiedniu. Początkowo występowała w rolach mezzosopranowych, w kolejnych sezonach stopniowo rozszerzając także repertuar sopranowy.

Śpiewa m. in. Hrabinę Almavivę w „Weselu Figara” Wolfganga Amadeusza Mozarta, Giuliettę i Stellę w „Opowieściach Hoffmanna” Jacquesa Offenbacha, Obcą Księżnę w „Rusałce” Antonina Dworzaka, Leonorę w „Fidelio” Ludwiga van Beethovena, Giorgettę w „Płaszczu” Giacoma Pucciniego, Marszałkową w „Kawalerze z Różą” Richarda Straussa.

Istotną częścią jej repertuaru są partie w operach Richarda Wagnera – Senta w „Latającym Holendrze”, Wenus w „Tannhäuserze”, Elza w „Lohengrinie”, Zyglinda i Brunnhilda w „Walkirii”, Brunnhilda w „Zygfrydzie”, Gutruna w „Zmierzchu Bogów”, Kundry w „Parsifalu”, czy też Izolda w „Tristanie i Izoldzie”.

Magdalena Anna Hofmann (Izolda), KS Katrin Gerstenberger (Brangena) i zespół taneczny teatru © Nils Heck
Magdalena Anna Hofmann (Izolda), KS Katrin Gerstenberger (Brangena) i zespół taneczny teatru © Nils Heck

Na swoim koncie ma występy m. in. na Bregenz Festival, Müpa Budapest, w Semperoper Dresden, Theater an der Wien, Konzerthaus Wien, Hessisches Staatstheater Wiesbaden, Staatstheater Saarbrücken, Landestheater Salzburg, Staatstheater Hannover, Oper Köln, Teatro Comunale w Bolonii, Stadttheater Klagenfurt, Filharmonii Krakowskiej, Filharmonii Narkdowej, Casa da Música w Porto, Tiroler Festspiele w Erl, Królewskiej Operze Duńskiej w Kopenhadze, Filharmonii Berlińskiej, Aalto-Theater w Essen, Operze w Bonn, Operze w Lyonie, Theater Heidelberg.

Magdalena Anna Hofmann w czerwcu 2025 roku zadebiutuje w roli Marie w nowej produkcji „Wozzecka” Albana Berga w Opera Ballet Vlaanderen w Antwerpii.

Anna Magdalena Hofmann © Lily Namisnik
Anna Magdalena Hofmann © Lily Namisnik

Tradycje wykonawcze partii Izoldy wśród polskich śpiewaczek są wyjątkowo ubogie. Bodaj pierwszą polską wykonawczynią tej roli była Felicja Kaszowska (1867-1951), solistka The Metropolitan Opera w Nowym Jorku, która słynne „Liebestod” wykonała tam podczas gali wagnerowskiej, a partię Izoldy w całości m. in. w Teatro Constanzi w Rzymie pod batutą Pietra Mascagniego.

Helena Zboińska – Ruszkowska (1877 – 1948) śpiewała tę rolę w operach w Mediolanie, Wiedniu, Paryżu, Madrycie, Pradze, Buenos Aires, Turynie, Bolonii, a także podczas pierwszej warszawskiej premiery tego dzieła w 1921 roku, u boku Ignacego Dygasa w roli Tristana i pod batutą Emila Młynarskiego.

W 1968 roku w Teatrze Wielkim w Poznaniu pierwszą polską powojenną realizację „Tristana i Izoldy” wyreżyserował dyrektor Robert Satanowski, sprawujący również kierownictwo muzyczne, a w rolach tytułowych występowali Antonina Kawecka i Stanisław Romański. W drugiej połowie XX wieku na scenach zagranicznych w roli Izoldy występowały Hanna Lisowska (Lipsk), Danuta Bernolak (Hagen), czy też – zapomniana w Polsce sopranistka – Maria Wróblewska. Obecnie swoimi wykonaniami historię piszą Magdalena Anna Hofmann (Wiesbaden, Halle, Hannover, Hagen), a także Iwona Sobotka (I akt koncertowo z orkiestrą Filharmonii Łódzkiej, „Liebestod” z Orchestre Philharmonique de Radio France pod batutą Marka Janowskiego).

reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img

Również popularne