Opery Benjamina Brittena w ostatnim czasie coraz częściej pojawiają się na scenach polskich, w ubiegłych sezonach z sukcesem zrealizowano „Gwałt na Lukrecji” i „Obrót śruby” w Polskiej Operze Królewskiej (oba tytuły w reżyserii Kamili Siwińskiej) oraz „Alberta Herringa” w Teatrze Wielkim w Poznaniu (w reżyserii Karoliny Sofulak). Na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej pokazano niedawno „Billy’ego Budda” (2019 rok, koprodukcja z Den Norske Opera & Ballett w Oslo w reżyserii Annilese Miskimmon, w tym utworze występują tylko mężczyźni). Zofia Dowjat wyreżyserowała w 2017 roku na scenie Opery Śląskiej w Bytomiu „Małego kominiarczyka. Zróbmy operę!”, to z kolei kameralna opera, którą przy pomocy dorosłych przygotowują dzieci.
„Peter Grimes” jak dotąd pojawił się w Polsce tylko raz, na scenie Opery i Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku w 1958 roku. Dziełem, w reżyserii Wiktora Brégy i scenografii dyrygował Zygmunt Latoszewski, a śpiewali w nim m. in. Stefan Cejrowski, Kazimierz Sandurski, Zofia Czepielówna, Jan Gdaniec i Jan Kusiewicz.
Britten wychowywał się na wschodnim wybrzeżu Anglii, w Aldeburgh, osadzie rybackiej w hrabstwie Suffolk na wschodnim wybrzeżu Anglii. Po kilku latach spędzonych w Ameryce, dokąd uciekł z obawy przed wybuchem wojny (był zdeklarowanym pacyfistą) wrócił do rodzinnych stron i wraz z Pearsem stworzyli odbywający się do tej pory kameralny festiwal muzyczny Aldeburgh Festival. Inspiracją do napisania opery był też poemat „The Borough” („Gmina”) George’a Crabbe’a, który żył i tworzył właśnie w Aldeburgh. Bohaterem dzieła jest Peter Grimes, samotnik i outsider, nie akceptowany przez lokalną społeczność rybaków i oskarżany o brutalność wobec młodych pomocników. Tytułowy bohater to człowiek przeklęty, któremu nie jest dane zwykłe ludzkie szczęście, co w operze jest bardzo wyostrzone.
To pierwsze operowe dzieło Benjamina Brittena, ukończone w 1945 roku. Partię Grimesa śpiewał tenor Peter Pears, życiowy partner kompozytora. Premiera okazała się ogromnym sukcesem i zapoczątkowała karierę Brittena jako twórcy niezwykłego, operującego indywidualnym językiem muzycznym, pełnym eklektyzmu i nowoczesnej kompozytorskiej wyobraźni.
W warszawskiej realizacji zaśpiewają Peter Wedd (Grimes), Cornelia Beskow (Ellen Orford), Krzysztof Szumański (Balstrode), Wanda Franek (Cioteczka), Aleksandra Łaska i Maria Stasiak (Siostrzenice), Mateusz Zajdel (Boles), Dariusz Machej (Swallow), Jadwiga Postrożna (Pani Sedley), Aleksander Kunach (Wielebny Horace Adams), Szymon Komasa (Ned Keene) oraz Łukasz Jakobski (Hobson).
Spektakl, w reżyserii Mariusza Trelińskiego, ze scenografią Boris Kudlička, kostiumami Marek Adamski i choreografią Jacka Przybyłowicza poprowadzi Michał Klauza.
Premiera arcydzieła Benjamina Brittena odbędzie się 23 czerwca 2023, do końca sezonu spektakl zostanie pokazany jeszcze trzykrotnie: 25, 27 i 29 czerwca.
19 czerwca 2023 roku o godz. 18.30 w Salach Redutowych im. Fryderyka Chopina w cyklu „Ruch w Wielkim” odbędzie się przedpremierowe spotkanie. Jacek Marczyński będzie rozmawiał z Peterem Weddem (Peter Grimes), Marcinem Cecko (dramaturg) oraz Dominiką Przybyszewską (asystentka reżysera).