REKLAMA

Czy edukacja artystyczna może budować mosty społeczne i kulturowe? Europejski Projekt CLiViE

Celem projektu jest zbadanie wpływu edukacji artystycznej na społeczeństwo. Misją CLiViE jest także opracowanie innowacyjnych rozwiązań praktyk, które trwale ulepszą edukację kulturową. W konsorcjum znalazły się trzy polskie instytucje: Szkoła Główna Handlowa, Sinfonia Varsovia oraz Julian Cochran Foundation. Jednym z partnerów medialnych jest ORFEO Fundacja im. Bogusława Kaczyńskiego.

Projekt CLiViE (Cultural Literacies’ Value in Europe)

Kultura i sztuka są nie tylko formą wyrazu, ale także potężnym narzędziem zmieniającym społeczeństwo. Taką wizję wciela w życie projekt CLiViE (Cultural Literacies’ Value in Europe). Ten europejski projekt oparty na badaniach akademickich to przede wszystkim próba zrozumienia tego, jak edukacja kulturowa może kształtować młode pokolenia i wspierać budowanie silnych, zjednoczonych społeczności. Finalnym celem jest opracowanie innowacyjnych praktyk, które mogą udoskonalić edukację kulturalną.

CLiViE pokazuje, jak wielkie znaczenie ma kultura w budowaniu lepszego i bardziej zjednoczonego świata. W świecie, gdzie często zapominamy o sile kultury, CLiViE przypomina, że sztuka ma moc łączenia ludzi i przekraczania barier. Dzięki międzynarodowej współpracy i zaangażowaniu ekspertów, projekt ma potencjał, by wzbogacić nasze zrozumienie edukacji kulturowej, ale także realnie wpłynąć na przyszłość społeczeństw w całej Europie. To misja, która zmienia rzeczywistość i inspiruje do działania na rzecz wspólnego dobra.

First General Assembly (Pierwsze Zgromadzenie Ogólne) w Helsinkach Komitetu projektu CLiViE © CLiViE
First General Assembly (Pierwsze Zgromadzenie Ogólne) w Helsinkach Komitetu projektu CLiViE © CLiViE

Etapy projektu CLiViE

Projekt CLiViE jest realizowany w czterech głównych fazach:

  1. Mapowanie: Na tym etapie badacze przyglądają się, jak różne instytucje edukacyjne wprowadzają sztukę do życia młodych ludzi, a także jak różne formy sztuki są wykorzystywane w szkołach, ośrodkach kultury i w przestrzeni codziennej, np. na ulicach.
  2. Ewaluacja: Ocena, jakie rezultaty przynoszą te działania. Czy edukacja artystyczna pomaga młodym ludziom lepiej rozumieć świat? Czy sprawia, że są bardziej zaangażowani społecznie?
  3. Wartościowanie: Analiza, jakie konkretne korzyści przynosi edukacja kulturowa dla młodych ludzi. Badane są różne aspekty, takie jak miejsce, czas, treści i metody, które najbardziej wspierają rozwój kompetencji kulturowych.
  4. Praktyka: Finałowy etap to przekształcanie wyników badań w realne działania. CLiViE opracowuje innowacyjne metody i materiały dydaktyczne, które pomagają nauczycielom w promowaniu sprawiedliwości społecznej poprzez edukację artystyczną.

Jednym z elementów jest zastosowanie tzw. mapy empirycznej. Dzięki temu narzędziu młodzi ludzie mogą wyrażać swoje emocje i doświadczenia w sposób bardziej intuicyjny i bezpośredni. Badacze będą mogli lepiej zrozumieć, jak młodzi odbierają kulturę i sztukę, co z kolei pozwala na tworzenie bardziej trafnych i efektywnych programów edukacyjnych.

Pierwsze spotkanie europejskiego projektu CLiViE, którego tematem było „Słuchanie młodych ludzi i ich głosów” w Leiden © CLiViE
Pierwsze spotkanie europejskiego projektu CLiViE, którego tematem było „Słuchanie młodych ludzi i ich głosów” w Leiden © CLiViE

Uczestnicy projektu CLiViE

Projekt Cultural Literacies’ Value in Europe (CLiViE) otrzymał dofinansowanie w ramach europejskiego programu HORIZON i jest realizowany przez konsorcjum europejskich uniwersytetów i instytucji edukacyjnych: Uniwersytet Helsiński, Vytautas Magnus University, Daugavpils Universitāte, Defence for Children Nederland, Helsingin NMKY Koripallo, Università degli Studi di Milano-Bicocca, Kūrybinės jungtys, Technische Universität München, Univerzita Karlova i Rīgas Stradiņa universitāte. W konsorcjum znalazły się trzy polskie instytucje: Szkoła Główna Handlowa, Sinfonia Varsovia oraz Julian Cochran Foundation.

Projekt CLiViE rozpoczął się w marcu 2024 roku i potrwa cztery lata. Więcej informacji o projekcie CLiViE można znaleźć na stronie internetowej: www.clivieproject.eu.

Jednym z partnerów medialnych jest ORFEO Fundacja im. Bogusława Kaczyńskiego.

reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img

Również popularne