REKLAMA

Recital Anne Sofie von Otter, Iana Bostridge’a i pierwsze współczesne wznowienie pasticcia „Siface” na festiwalu Opera Rara

Jak co roku odbywający się w Krakowie festiwal Opera Rara zaprasza do odkrywania na nowo tego, co znane i poznawania tego, co zapomniane. Organizatorzy są przekonani, że nowe interpretacje dzieł z kanonu są kulturze równie potrzebne, jak ciągłe poszerzanie repertuaru. Oto co przygotowali dla swojej wiernej publiczności w tegorocznej edycji.

Od 12 do 28 lutego melomani z Polski i zagranicy będą uczestniczyć w festiwalu Opera Rara w Krakowie. To z pewnością długo wyczekiwana chwila dla stałych odbiorców tego wydarzenia, które w ubiegłym roku z powodu pandemii zostało zrealizowane w formule cyfrowej (na platformie Play Kraków). Tegoroczne koncerty i spektakle odbędą się w kilku miejscach: Filharmonii Krakowskiej, Teatrze im. Juliusza Słowackiego, Cricotece i Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK.

Warto wybrać się 12 lutego o godz. 18.00 na recital wybitnej szwedzkiej śpiewaczki operowej Anne Sofie von Otter, laureatki 4 nagród Grammy. Jej godna podziwu wszechstronność sprawia, że artystka kreuje przekonująco postacie z oper Monteverdiego i Händla, a równocześnie porywa jako zmysłowa Carmen, bawi talentem aktorskim w operetkach Offenbacha i zachwyca interpretacją piosenek Brela czy Piaf. W Filharmonii Krakowskiej zaśpiewa francuskie pieśni Debussy’ego i Faurégo oraz utwory Ferrégo – poety, kompozytora, piosenkarza i anarchisty. Artystce towarzyszyć będzie troje instrumentalistów: pianista Bengt Forsberg, altowiolistka Vicki Powell i gitarzysta Fabian Fredriksson.

14 lutego o godz. 19.00 w Sukiennicach francuska sopranistka Sandrine Piau zaśpiewa arie trzech postaci z „Wesela Figara”: młodego Cherubina, dojrzałej Hrabiny i jej służącej Zuzanny, a także Giunii z „Lucia Silli”. Towarzyszyć jej będzie Capella Cracoviensis (dyr. Alessandro Moccia), która wykona również Symfonię Linzką Mozarta. Piau jest uznawana za wybitną interpretatorkę muzyki okresu baroku i klasycyzmu. Współpracowała z tak znanymi dyrygentami jak: McCreesh, Biondi czy Minkowski. W swoim dorobku ma wiele nagrań płytowych. 

The Golden Dragon © Bartek Barczyk

Dla miłośników współczesnej opery przygotowano wznowienie opery „The Golden Dragon” Pétera Eötvösa 18, 20 i 22 lutego o godz. 19.30 w MOCAKU-u. Węgierski kompozytor zainteresował się sztuką Rolanda Schimmelpfenniga, która opowiada o życiu dalekowschodnich emigrantów w Europie. Reżyserka Karolina Sofulak zastosowała formę tragifarsy, aby zastanowić się nad granicami ludzkiej godności. Śpiewakom (Aleksandra Żakiewicz, Natalia Kawałek, Bartosz Gorzkowski, Karol Kozłowski, Łukasz Klimczak) będzie towarzyszyć Spółdzielnia Muzyczna, a całość poprowadzi Mieczysław Unger.

17 lutego o 18.00 i 19 lutego o godz. 11.00 w Filharmonii Krakowskiej wystąpi brytyjski zespół śpiewaków I Fagiolini, założony i prowadzony przez Roberta Hollingwortha, wykonujący utwory okresu renesansu, wczesnego baroku i współczesności. W programie „Au naturel”, nawiązują do cyklu obrazów Pietera Bruegla „Pory roku”. Zaśpiewają utwory Janequina, Monteverdiego, Debussy’ego i Brittenza, które łączy temat zmian w przyrodzie, zespolonych z rytmem ludzkiego życia. 

Na 20 i 21 lutego o godz. 19.00 w Teatrze im. Juliusza Słowackiego zaplanowano pierwsze współczesne wznowienie opery „Siface” w interpretacji Capelli Cracoviensis pod dyrekcją Jana Tomasza Adamusa. W rolę główną wcieli się Kangmin Justin Kim. Zaśpiewają również sopraniści Bruno de Sà i Maayan Lich, a także Marcjanna Myrlak, Krystian Krzeszowiak i Jake Arditti. Organizatorzy tłumaczą: „To pasticcio, czyli utwór, który przyrządzało się z gotowej już muzyki różnych kompozytorów. Do arii z różnych oper dopisywano nowe teksty. Niekiedy pozostawiano je nawet nietknięte, jeśli tylko wyrażały ogólną, pasującą do różnych kontekstów, emocję. Z nich powstawał efektowny kolaż. Libretto o królu Numidii Syfaksie doczekało się licznych opracowań, od Francesco Feo w 1723 roku do Baldassare Galuppiego w 1762 roku. Wersję, którą usłyszymy, skompilował Giuseppe Sellitto na potrzeby neapolitańskiego Teatro San Bartolomeo w 1734 roku, łącząc recytatywami arie Vinciego, Porpory, Giacomellego czy Hassego”. 

25 lutego o godz. 18.00 w Cricotece wybitny niemiecki baryton Thomas E. Bauer z pianistą Donaldem Sulzenem zinterpretują polemiczny wobec „Podróży zimowej” Schuberta cykl pieśni Schumanna „Dichterliebe”. Organizatorzy festiwalu przekonują: „O ile u Schuberta bohater kończy swą wędrówkę zasłuchany w melodię wygrywaną przez starego lirnika, o tyle u Schumanna wybrzmiewa na finał wezwanie do zamknięcia w trumnie wszystkich pieśni, marzeń, sentymentów i pogrzebanie ich głęboko w wodzie”. 

Słynna „Podróż zimowa” Schuberta zaistnieje na festiwalu Opera Rara w dwóch różnych wersjach. Pierwszą będzie spektakl w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego zaprezentowany w Cricotece, 24, 26 i 27 lutego o godz. 18.00. W przedstawieniu Tomaszewskiego postać bohatera zostanie podzielona między śpiewaczki, tancerzy i aktorkę. Wystąpią: Mateusz Zubik, Kamil Kruk, Antonina Ruda, Michalina Bienkiewicz, Katarzyna Brajner, Magdalena Łukawska, Małgorzata Biela, Sebastian Szumski, Piotr Szewczyk, Przemysław Józef Bałka. Jak zapewniają organizatorzy „Ma to być polemika z romantyczną wizją emocjonalności, kobieca odpowiedź na męskocentryczną perspektywę opowieści snutej przez Schubertowskiego wędrowca”. Drugą interpretację, tym razem w klasycznej formie, zaprezentuje angielski tenor Ian Bostridge. Akompaniować mu będzie pianistka Saskia Giorgini, laureatka Międzynarodowego Konkursu Mozartowskiego (Internationaler Mozartwettbewerb) w Salzburgu. Artyści wystąpią w Filharmonii Krakowskiej 28 lutego o godz. 19.00. Co ciekawe, śpiewak jest autorem książki, wydanej w Polsce pod tytułem „Podróż zimowa Schuberta. Anatomia obsesji”, która stanowi głęboką analizę dzieła od strony muzycznej, historycznej i społecznej.

reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img

Również popularne