REKLAMA

„Sen Geroncjusza” na zakończenie sezonu artystycznego Filharmonii Narodowej

Ewa Wolak (kontralt), Michael Spyres (tenor) i Tomasz Konieczny (bas-baryton) zaśpiewają podczas dwóch koncertów oratoryjnych, 3 i 4 czerwca. Arcydziełem angielskiego kompozytora Edwarda Elgara zadyryguje Maestro Andrzej Boreyko.

Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej wykonają jedno z najznakomitszych dzieł Edwarda Elgara, oratorium „Sen Geroncjusza” („The dream of Gerontius”), o którym sam autor pisał: To moja cząstka najlepsza. Genezą monumentalnej kompozycji, która stać się miała kamieniem milowym sławy swego autora, jest poemat pióra Johna Henry’ego Newmana. To niezwykła postać w duchowym życiu dziewiętnastowiecznej Wielkiej Brytanii. Anglikański duchowny pod wpływem lektur, przemyśleń i podróży do Włoch dokonał konwersji na wiarę katolicką i stał się kardynałem Kościoła, żarliwym apostołem, a później jego świętym. Newman opisał moment śmierci starca o symbolicznym imieniu Geroncjusz, otoczonego modlitwami współwyznawców, a następnie wędrówki jego duszy ku Bogu.

Edward Elgar był zafascynowany utworem Newmana, z entuzjazmem więc podjął się jego umuzycznienia z myślą o wielkim Birmingham Triennial Music Festival w roku 1900 – jednej z najważniejszych imprez muzycznych, o tradycjach sięgających XVIII wieku. Wyczekiwana premiera nie należała do udanych i nie pomógł jej nawet Hans Richter, należący do najbardziej prominentnych dyrygentów swej epoki – ogrom trudności przerósł możliwości amatorskich chórów. Jednak kolejne wykonania przyniosły dziełu sukces i uznanie, także w Niemczech, później w USA i innych krajach. Co ciekawe, w Anglii na przeszkodzie planowanym wykonaniom w wielu świątyniach, siłami kościelnych chórów stawało początkowo silnie katolickie przesłanie dzieła oraz komentowana w nim idea czyśćca – obca wyznaniom reformowanym.

Bogata oprawa muzyczna dwuczęściowego dzieła wykorzystuje cały ekspresyjny potencjał eschatologicznego tekstu i wstrząsających wizji umierania, wędrówki duszy i sądu. Szczególna rola przypada chórowi, który wciela się w role przyjaciół bohatera i towarzyszy jego ostatniej drogi, demonów i aniołów, dusz czyśćcowych.

Ogromna popularność „Snu” trwać miała do czasów I wojny światowej, później, jak o wielu kompozycjach Elgara, także o niej na świecie niemal zapomniano. W partiach solowych wystąpią wybitni śpiewacy, soliści scen i teatrów operowych całego świata – Ewa Wolak (kontralt), Michael Spyres (tenor) i Tomasz Konieczny (bas-baryton). Chór przygotował jego szef – Bartosz Michałowski.

W piątek o godz. 18:30 odbędzie się wykład wprowadzający do koncertu pt. „Sir Edwarda sen o śmierci”, który poprowadzi Piotr Maculewicz – muzykolog, krytyk muzyczny z Uniwersytetu Warszawskiego.
Koncert sobotni będzie transmitowany na stronie filharmonia.pl.

reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img

Również popularne