REKLAMA

„Serate Musicali Cracoviensis”. Druga edycja festiwalu organizowanego przez Francesco Bottigliero w Krakowie

W Krakowie rozpoczęła się druga edycja festiwalu „Serate Musicali Cracoviensis”, którego pomysłodawcą i organizatorem jest włosko-polski kompozytor i dyrygent Francesco Bottigliero. Cykl 5 koncertów odbywa się w dniach 22 – 30 września 2023 roku.

Francesco Bottigliero studiował w Konserwatorium w Salerno w klasie kompozycji i fortepianu oraz w Konserwatorium w Neapolu w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej. Jest laureatem wielu konkursów pianistycznych i muzyki kameralnej. Otrzymał I nagrodę m.in. na: IX Narodowym Konkursie Città di Valentino (Taranto 1996), Narodowym Konkursie Napoli Nova (Napoli 1999), Narodowym Konkursie Caiazzo (Napoli 1999) oraz na Międzynarodowym Konkursie Forgione-Isole Borromee (Verbania 2003).

Dyrygował takimi orkiestrami jak m. in.: Narodowa Orkiestra Filharmonii w Sibiu w Rumunii, Mołdawska Orkiestra Symfoniczna w Kiszyniowie, Orkiestra Filharmonii w Krakowie, Janáčků v Komorní Orchestr w Ostrawie, Kongresowa Orkiestra Symfoniczna w Sankt Petersburgu, Philarmonisches Orchester w Erfurcie, Orkiestra Slezské Divadlo w Opawie, Sinfonietta Cracovia oraz Orkiestra Akademii Beethovenowskiej. Prowadził spektakle operowe w Operze Wrocławskiej, w Teatrze Wielkim w Poznaniu, Operze Bałtyckiej w Gdańsku i w Operze Śląskiej w Bytomiu. Współpracował z Theater Erfurt, teatrem Slezké Divadlo w Opawie. Wystąpił w Carnegie Hall w Nowym Jorku z okazji rocznicy śmierci Generała Tadeusza Kościuszki prezentując swoje kompozycje oraz dyrygując własnymi transkrypcjami czterech pieśni Mieczysława Karłowicza.

Francesco Bottigliero © Maciej Galas
Francesco Bottigliero © Maciej Galas

Wykładał na Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, w Ostravská Univerzita, na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach oraz w Weimarische Hochschule (53° Meisterkurs der Hochschule für Musik F. Liszt). Jest autorem dwóch oper: „Wehikuł czasu” do libretta Justyny Skoczek, wystawionej w Operze Bałtyckiej w Gdańsku oraz niedawno ukończonej opery „Papież”.

Pomysł Festiwalu jest kolejnym krokiem w moim „polsko-włoskim” życiu – mówi Bottigliero. – Jestem Włochem ale posiadam obywatelstwo polskie. Polska to moja druga ojczyzna i od zawsze starałem się pogłębić moje życie i moją działalność artystyczną.

LLLeggiero Woodwind Trio © archiwum prywatne
LLLeggiero Woodwind Trio © archiwum prywatne

Pierwszy koncert festiwalu „Serate Musicali Cracoviensis”, „Wieczór polsko-włoski” 22 września 2023 roku, poświęcony był prawykonaniom muzyki współczesnej. Zaprezentowano nowe utwory kameralne dla instrumentów dętych. W programie znalazły się kompozycje twórców włoskich i polskich,  specjalnie skomponowanych dla festiwalu. Zagrano kompozycje Piotra Sarneckiego „Valse a Francis Poulenc” na klarnet i fortepian”, Moniki Scarano „Sergio” na obój, klarnet i fagot, Jana Sanejko „Mono-No Aware” na rożek angielski, klarnet basowy, fagot i fortepian, Antonio Fraioliego „September in Kraków” na kwintet dęty, Michele Pezzuto „Palombella” na kwintet dęty i fortepian, Pantaleo L. Cammarano „PLUS minus” na kwintet dęty i fortepian oraz Francesco Bottigliero „Poulencologie” na kwintet dęty i fortepian. Zabrzmiała także niezwykła kompozycja Francisa Poulenca, „Hommage a Édith Piaf” w aranżacji Francesco Bottigliero na obój, klarnet, fagot i fortepian. Wystąpili: Wiesław Suruło (flet), LLLeggiero Woodwinds Trio: Maksymilian Lipień (obój), Piotr Lato (klarnet), Damian Lipień (fagot), Tadeusz Tomaszewski (waltornia), Krzysztof Augustyn (fortepian).

Pantaleo Leonfranco Cammarano © archiwum prywatne
Pantaleo Leonfranco Cammarano © archiwum prywatne

W koncercie 24 września 2023 roku „Hommage a Federico Garcia Lorca”, z okazji 125. rocznicy urodzin wielkiego hiszpańskiego poety zagrano „Suite del Regreso”, kompozycję Bottigliero na sopran, altówkę i fortepian. To cykl 11 pieśni do tekstu Lorki. Wystąpiła hiszpańska sopranistka Guiomar Cantó, Simonide Braconi (pierwszy altowiolista z Teatro alla Scala z Mediolanu), na fortepianie zagrał Francesco Bottigliero.

W środę, 27 września 2023 roku w koncercie monograficznym „Hommage a Paul Schoenfield” zaprezentowane zostały utwory kompozytora mało znanego w Europie. Jego utwory wykonali profesorowie z Akademii Muzycznej w Krakowie: Mateusz Kasprzak-Łabudziński (skrzypce), Wiesław Suruło (flet), Piotr Lato (klarnet), na fortepianie zagrała Wioletta Fluda-Tkaczyk.

Gianfranco Bortolato © archiwum prywatne
Gianfranco Bortolato © archiwum prywatne

 „Notturno e Capriccio” 29 września 2023 roku będzie występem Gianfranco Bortolato, pierwszego oboisty Opera di Roma. Towarzyszyć będzie mu kwartet smyczkowy w składzie: Paweł Wajrak (skrzypce), Jakub Żurek (skrzypce), Anna Migdał-Chojecka (altówka), Marta Nagawiecka (wiolonczela). W programie dzieła Wolfganga Amadeusza Mozarta oraz Antala Doratiego, a także dwa prawykonania utworów dwóch młodych kompozytorów włoskich Stefano Modeo i Alessandro D’Oronzo.

Festiwal zamknie występ Recital Albrechta Mayera, pierwszego oboisty Filharmonii Berlińskiej. Artysta zaprezentuje trzy barokowe koncerty obojowe kompozytorów wenecjańskich: Antonio Vivaldiego, Tommaso Albinoniego i Aleksandro Marcelliego. Towarzyszyć mu będzie orkiestra festiwalowa pod dyrekcją Francesco Bottigliero, dyrektora artystycznego festiwalu.

Sponsorami festiwalu są Fundacja PZU, Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, Stoart oraz Włoski Instytut Kultury w Krakowie. Patronem medialnym jest Radio Kraków.

Plakaty festiwalowe autorstwa Małgorzaty Bottigliero
Plakaty festiwalowe autorstwa Małgorzaty Bottigliero

Koncerty, we współpracy z Akademią Muzyczną w Krakowie, odbywają się w Auli Florianka, wstęp jest wolny.

reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img

Również popularne