W okresie Wielkiego Postu i Świąt Wielkanocnych wiele teatrów operowych (zwłaszcza w krajach niemieckojęzycznych) tradycyjnie wystawia „Parsifala” Ryszarda Wagnera. Inne zespoły natomiast przygotowują często koncerty z utworami oratoryjnymi o tematyce pasyjnej w programie.
Teatr Wielki w Łodzi w ubiegłym roku wykonaniem „Requiem” Giuseppe Verdiego reaktywował zainicjowany przed kilkoma laty zwyczaj przygotowywania w Wielkim Tygodniu wybranego oratorium przez swoje zespoły. W tym roku na tę okoliczność wybrane zostało „Stabat Mater” op. 58 Antonína Dvořáka, będące obok utworów Karola Szymanowskiego i Gioachina Rossiniego, jednym z trzech najczęściej wykonywanych opracowań tej średniowiecznej sekwencji liturgicznej.
![Przemysław Fiugajski dyruguje „Stabat Mater” Antonína Dvořáka w Teatrze Wielkim w Łodzi © Joanna Miklaszewska](https://orfeo.com.pl/wp-content/uploads/2024/04/Przemyslaw-Fiugajski-dyruguje-„Stabat-Mater-Antonina-Dvoraka-w-Teatrze-Wielkim-w-Lodzi-©-Joanna-Miklaszewska-1024x731.jpg)
Zaplanowany na wielkopiątkowy wieczór 29 marca 2024 roku koncert okazał się niezwykle trafionym pomysłem przede wszystkim ze względów czysto artystycznych. Zespoły Teatru Wielkiego w Łodzi nieczęsto mają okazję do zaprezentowania się publiczności w repertuarze oratoryjnym, odmiennym w stylistyce od na co dzień wykonywanych w teatrze spektakli baletowych i operowych.
Ów operowy styl wyraźnie wybrzmiewał w arcydziele Antonína Dvořáka w interpretacji Przemysława Fiugajskiego. Dyrygent świetnie czuwał nad intencjami solistów, a ponadto umiejętnie scalił i pogodził operowy afekt wykonania z oratoryjną fakturą utworu. Ucieszyła wyjątkowo dobra gra orkiestry, udane były solówki klarnetu i oboju, jedynie może w grze blachy oczekiwałbym bardziej szlachetnego i stonowanego brzmienia. Nastrój poszczególnych części współtworzył plastycznie grający kwintet, dzięki czemu ta przepełniona bólem i cierpieniem, przepiękna partytura zabrzmiała odpowiednio dostojnie i monumentalnie. Wykonawczy kunszt muzyków osiągnął pełnię w brawurowej finałowej fudze.
![„Stabat Mater” Antonína Dvořáka w Teatrze Wielkim w Łodzi © Joanna Miklaszewska](https://orfeo.com.pl/wp-content/uploads/2024/04/„Stabat-Mater-Antonina-Dvoraka-w-Teatrze-Wielkim-w-Lodzi-©-Joanna-Miklaszewska1.jpg)
Świetną formę zaprezentował chór teatru, od bieżącego sezonu pracujący pod kierunkiem nowego chórmistrza Rafała Wiechy. Brzmienie zespołu było pełne i wyrównane w poszczególnych głosach. Warto docenić także przemyślanie zaprojektowaną scenografię koncertu, dzięki której głosy chórzystów nie zniknęły w przestrzeni ogromnej sceny teatru.
Dosyć niestandardowe ustawienie solistów (stojących od lewej strony w kolejności: bas, alt, sopran, tenor) nie zawsze pomagało w zachowaniu spójnego brzmienia ansamblu i odpowiedniej jego koncentracji, nie przeszkodziło to jednak śpiewakom w zaprezentowaniu się od jak najlepszej strony.
![Olga Maroszek i Anna Wierzbicka w „Stabat Mater” Antonína Dvořáka w Teatrze Wielkim w Łodzi © Joanna Miklaszewska](https://orfeo.com.pl/wp-content/uploads/2024/04/Olga-Maroszek-i-Anna-Wierzbicka-w-„Stabat-Mater-Antonina-Dvoraka-w-Teatrze-Wielkim-w-Lodzi-©-Joanna-Miklaszewska.jpg)
Anna Wierzbicka ujęła wrażliwym połączeniem delikatnego liryzmu w prowadzeniu frazy z dramatyczną barwą swojego biegłego technicznie sopranu. Olga Maroszek znakomicie współprowadziła muzyczną narrację w ansamblach, a w rewelacyjnie zinterpretowanej arii „Inflammatus et accensus” zachwyciła odważnie używanym, pełnym i bogatym w alikwoty rejestrem piersiowym swojego ciemnego altu. Paweł Skałuba (tenor) wykazał się dobrym wyczuciem oratoryjnego stylu, a w jego śpiewie nie zabrakło subtelności, gdzieniegdzie jednak pozostawał wokalnie nieco w cieniu. Do listy sukcesów z całą pewnością zaliczy swój występ obsadzany w coraz to większych partiach Rafał Pikała, śpiewający muzykalnym, a przy tym ciemnym i gęstym jak smoła basem.
![„Stabat Mater” Antonína Dvořáka w Teatrze Wielkim w Łodzi: Rafał Pikała, Olga Maroszek, Anna Wierzbicka, Paweł Skałuba i Przemysław Fiugajski © Joanna Miklaszewska](https://orfeo.com.pl/wp-content/uploads/2024/04/1.jpg)