REKLAMA

Polscy artyści na świecie: Tadeusz Szlenkier śpiewa swojego pierwszego Cesarza w „Kobiecie bez cienia” w Norymberdze

Kreacja polskiego tenora w partii Cesarza została wysoko oceniona przez niemiecką krytykę. Rzadko wystawiane arcydzieło Ryszarda Straussa „Die Frau ohne Schatten”, napisane do libretta Hugona Hofmannsthala, pełne wieloznacznych symboli, opowiada o człowieczym spełnieniu i tęsknocie macierzyństwa.

Premiera utworu odbyła się 10 października 1919 roku w wiedeńskiej Staatsoper, w ogromnych partiach sopranowych wystąpiły wielkie ówczesne gwiazdy, Maria Jeritza i Lotte Lehmann. Był to niebywały sukces, a dzieło wystawiono wkrótce w Berlinie, Dreźnie i Monachium. Niemniej, ze względu na trudności obsadowe opera Ryszarda Straussa nieczęsto pojawia się w repertuarze teatrów operowych. W Polsce „Kobieta bez cienia” pojawiła się tylko raz, w Operze Wrocławskiej, pod dyrekcją muzyczną Ewy Michnik w 2009 roku, w reżyserii Hansa-Petera Lehmana.

W Operze Norymberskiej spektakl, w reżyserii Jensa-Daniela Herzoga i muzycznym prowadzeniem Joany Mallwitz zaprezentowano 2 października. Jako Cesarzowa wystąpiła polska sopranistka Agnieszka Hauser, Nianią (Die Amme) była Lioba Braun, Żoną Baraka – Manuela Uhl. Postać Baraka, jedynego bohatera, któremu nadane zostało imię kreował baryton Thomas Jesatko.

Tadeusz Szlenkier zaśpiewał po raz pierwszy rolę Cesarza i zebrał znakomite recenzje. Pisano m. in.: to genialny Cesarz, ma w głosie glamour, metal i charyzmę, Roland H. Dippel, NMZ Online; Głośna i blaszana zbroja: Kobieta bez cienia w Norymberdze); prezentuje imponującego cesarza ze wspaniałym tenorem z brązu (Klaus Kalchschmid, Süddeutsche Zeitung, Przed zaporą sieciową).

Tadeusz Szlenkier wystąpi we wszystkich planowanych spektaklach. Kolejne przedstawienia: 23, 30 października, 1, 5, 27 listopada, 4 i 10 grudnia 2022 roku.

Transmisja premiery spektaklu (audio) jest dostępna tutaj.

reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img

Również popularne