Teresa Wojtaszek-Kubiak od 1965 roku była solistką łódzkiej sceny, w 1967 roku debiutując tamże w partii Micaëli w „Carmen” Bizeta. W łódzkim teatrze odkrył ją ważny amerykański impresario, William Stein (To światowy głos! – miał wtedy powiedzieć), który zaprosił artystkę do wykonania koncertowego opery „Królowa Saby” Károly’ego Goldmarka w Carnegie Hall. W 1972 roku legendarny dyrektor Metropolitan Opera w Nowym Jorku, Göran Gentele (który zginął latem tegoż roku w wypadku samochodowym na Sardynii), zaangażował kilku wybitnych polskich artystów na tę scenę, m. in. dyrygenta Kazimierza Korda, który, po sukcesach w Monachium, poprowadził premierę „Damy pikowej” Czajkowskiego w Met. Teresa Kubiak z wielkim sukcesem śpiewała Lizę pod batutą Korda w drugiej obsadzie tego spektaklu – w styczniu 1973 r. (pierwszą Lizą rok wcześniej była Raina Kabaivanska). Później przyszło jeszcze 13 sezonów na tej scenie, oraz sukcesy w czołowych teatrach operowych całego świata.

Partnerami artystycznymi Kubiak byli m. in. Carlo Bergonzi, Tito Gobbi, Luciano Pavarotti, Plácido Domingo, José Carreras. Śpiewała m. in. pod batutą m. in. George’a Soltiego, Raymonda Lepparda, Korda, czy Henryka Czyża, który nagrał z artystką i Orkiestrą Symfoniczną Państwowej Filharmonii w Łodzi fascynujący LP dla „Polskich Nagrań”.

Podczas krótkiego spotkania artystka, niezwykle wzruszona i hojna wobec publiczności, dzieliła się wspomnieniami ze swojego rodzinnego życia, związanego również z łódzką sceną. Nieżyjący już mąż śpiewaczki, Janusz Kubiak, był koncertmistrzem wiolonczel Teatru Wielkiego. Towarzyszyła jej siostra, Anna, również wieloletnia koncertmistrz wiolonczel TWŁ, oraz córka Małgorzata. Wśród tematów znalazły się m. in. zabawne historie z podróży artystki z córkami w trakcie gościnnych występów Met w wielu stanach Ameryki, wspomnienie żółtej walizeczki, która dla córek śpiewaczki stawała się znakiem kolejnego wyjazdu mamy. Ciepłe wspomnienia dopełniła długa oracja artystki, wyrażająca łączność z polskimi melomanami i jej ukochanym miastem młodości.

Spotkaniu, które poprowadził Michał Lenarciński, towarzyszyło otwarcie wystawy poświęconej artystce, przygotowanej przez Adama Olafa Gibowskiego w foyer i Sali Kameralnej Teatru. Kuratorem wystawy jest Iwona Marchewka, kierownikczka działu literackiego i edukacji.





