REKLAMA

Polskie premiery operowe: „Titon et l’Aurore” inauguruje 4. Festiwal Barokowy POK

Polska Opera Królewska zaprasza na wyjątkowe wydarzenie – premierę opery „Titon et l’Aurore” Jeana-Josepha de Mondonville’a, arcydzieła francuskiego baroku, które nigdy dotąd nie miało scenicznej premiery w Polsce. Spektakl w reżyserii Natalii Babińskiej, pod kierownictwem muzycznym Krzysztofa Garstki, zainauguruje 4. Festiwal Barokowy Polskiej Opery Królewskiej poświęcony w całości muzyce francuskiej. Premiera 4 października 2025 roku o godz. 19.00.

Mityczna opowieść o pasterzu Tytonie zakochanym w bogini poranka Aurorze, w interpretacji Polskiej Opery Królewskiej staje się nowoczesną przypowieścią o sile rozumu, inspiracji i wolności. Tyton jawi się jako młody astronom, Aurora – jako boska przewodniczka jego poszukiwań, a przeciw nim występują wrogie moce: despotyczny Eol i podstępna manipulantka Palés.

Jędrzej Suska (Prométhée / Éole) i Olga Pasiecznik  (Palés) podczas prób © Grzegorz Mart
Jędrzej Suska (Prométhée / Éole) i Olga Pasiecznik (Palés) podczas prób © Grzegorz Mart

Muzyka Mondonville’a – pełna dramatycznych kontrastów, świetlistych barw i sugestywnych obrazów – przenosi widzów w świat, w którym dzień ściera się z nocą, miłość z nienawiścią, a wolność z próbą zniewolenia.

„Tyton i Aurora” to niezwykła podróż przez świat, w którym baśń splata się z filozofią, a dawne obrazy spotykają współczesne dylematy (i przeczucia). Scena staje się żywym kosmosem w sensie astronomicznym i metafizycznym – opowiada Natalia Babińska, reżyserka.

Próby do premiery „Titon et l’Aurore” Jeana-Josepha de Mondonville’a w Polskiej Operze Królewskiej © Grzegorz Mart
Próby do premiery „Titon et l’Aurore” Jeana-Josepha de Mondonville’a w Polskiej Operze Królewskiej © Grzegorz Mart

Twórcami inscenizacji są także Aleksandra Reda (scenografia i kostiumy), Jacek Przybyłowicz (choreografia), Maciej Igielski (reżyseria świateł) oraz Zuzanna Grzegorowska (projekcje).

Zespołem Wokalnym Polskiej Opery Królewskiej oraz Zespółem Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej Capella Regia Polona zadyryguje Krzysztof Garstka, który sprawuje także kierownictwo muzyczne. Występują: Bartosz Gorzkowski i Aleksander Rewiński (Titon), Marta Boberska i Julia Pliś (L’Aurore), Paweł Michalczuk i Jędrzej Suska (Prométhée / Éole), Marta Brzezińska-Szmaj i Olga Pasiecznik (Palés) oraz Iwona Lubowicz i Joanna Sojka (L’Amour / Une nymphe). Zatańczą Joanna Lichorowicz-Greś, Vova Makovskyi, Volodymyr Ryga i Izabela Zawadzka.

Premiera odbędzie się 4 października 2025 roku w Teatrze Królewskim w Starej Oranżerii, Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie. Kolejne przedstawienia, ostatnie w tym sezonie, planowane są na 5 i 7 października.

Próby do premiery „Titon et l’Aurore” Jeana-Josepha de Mondonville’a w Polskiej Operze Królewskiej © Grzegorz Mart
Próby do premiery „Titon et l’Aurore” Jeana-Josepha de Mondonville’a w Polskiej Operze Królewskiej © Grzegorz Mart

Premiera opery „Titon et l’Aurore” Jeana-Josepha de Mondonville’a zainauguruje 4. Festiwal Barokowy Polskiej Opery Królewskiej, tym razem wypełniony pełną wyrafinowania i elegancji muzyką francuskich kompozytorów. W sobotę 11 października 2025 roku zabrzmią kantaty z cyklu „Les quatre saisons” Josepha Bodina de Boismortiera w interpretacji Olgi Pasiecznik, Adama Dobka i Zespołu Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej Capella Regia Polona. 12 października 2025 roku w Pałacu na Wyspie koncert „Galanteries Françaises” będzie recitalem jednego z najbardziej utalentowanych klawesynistów młodego pokolenia – Macieja Skrzeczkowskiego. W finałowym koncercie 18 października 2025 roku zabrzmią dzieła najsłynniejszych mistrzów czasów panowania Króla Słońce – jeden z wielkich motetów Richarda Delalande’a „Super flumina Babylonis”, „Suite en trio e minore” Marina Marais oraz pełne światła i triumfu „Te Deum” Marca Antoine’a Charpentiera.

Patronem Honorowym Festiwalu jest Instytut Francuski w Polsce.

reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img

Również popularne