REKLAMA

Transmisje oper, baletów i operetek w sieci Multikino w całej Polsce

Paryska Opera Narodowa od kilkunastu lat prowadzi transmisje swoich przedstawień do kin. Do obecnego sezonu kinowych seansów dołączone zostają spektakle z innych światowych scen, m. in. z Wiedeńskiej Opery Państwowej i z Opery Narodowej w Amsterdamie.

Opéra national de Paris należy – obok mediolańskiej La Scali, nowojorskiej The Metropolitan Opera i londyńskiej Covent Garden – do ścisłej czołówki najlepszych teatrów operowych na świecie. Jej dodatkowym atutem jest, posiadający wielowiekową tradycję i własny styl, niezwykle utalentowany zespół baletowy.

Ten pierwszy teatr Francji od ponad 350 lat wyznacza drogę europejskiej sztuce operowej i baletowej. To na jego deskach wystawiał swoje dzieła Jean-Baptiste Lully, francuski kompozytor włoskiego pochodzenia, operowy kapelmistrz na dworze Ludwika XIV. W Operze Paryskiej odbyła się zakończona skandalem prapremiera „Don Carlosa” Giuseppe Verdiego.

Dziś Paryska Opera Narodowa gra w dwóch teatrach: w eklektycznym Palais Garnier i w nowoczesnej Opéra Bastille. Ma swoim repertuarze kilkadziesiąt tytułów. Występowały tu i występują największe gwiazdy, z legendarną Marią Callas na czele.

W sezonie 2022/2023 zobaczymy 23 transmisji i retransmisji. Lista kin, daty i bilety na: www.KinoMaestro.pl.

Zwiastun transmisji sezonu 2022 / 2023.

„Śpiąca królewna” – balet Piotra Czajkowskiego w choreografii Rudolfa Nuriejewa

10 listopada 2022 • czwartek • 18:00. Retransmisja z Paryskiej Opery Narodowej

  • Niedługo po swojej ucieczcie z ZSRR, Rudolf Nuriejew, jeden z najwybitniejszych tancerzy i choreografów XX wieku, został dyrektorem zespołu baletowego Opery Paryskiej. Stworzył tu wiele spektakli, w tym „Śpiącą królewnę” w 1989 roku. Swoją wersję oparł na oryginalnej choreografii Mariusa Petipy. Przedstawienie to, ze względu na swoje piękno, nadal jest grane w Paryżu, blisko 30 lat po śmierci jego twórcy, legendarnego Tatara. Paryski spektakl nie tylko opowiada historię śpiącej królewny, ale jest przede wszystkim pełnym uroku, barw i tanecznej wirtuozerii baletowym koncertem, do którego zaangażowano olbrzymi zespół tancerzy.

„Faust” – opera Charles’a Gounoda wg dramatu Johanna Wolfganga von Goethego

29 listopada 2022 • wtorek • 18:00. Retransmisja z Paryskiej Opery Narodowej

  • Zeszłoroczna paryska premiera „Fausta” spotkała się z niebywale entuzjastycznym przyjęciem publiczności. Inscenizację przygotował niemiecki reżyser Tobias Kratzer, który słynie z nowych odczytań operowych klasyków. W rolę tytułową wcielił się słynny francuski tenor Benjamin Bernheim, diabła Mefistofelesa, ducha, który „zła pragnąc, czyni dobro”, zaśpiewał amerykański bas Christian Van Horn, gwiazda The Metropolitan Opera w Nowym Jorku, a partię Małgorzaty powierzono Ermoneli Jaho, albańskiej sopranistce, solistce Royal Opera House Covent Garden w Londynie. Całość poprowadził 32-letni Szwajcar Lorenzo Viotti, główny dyrygent De Nationale Opera w Amsterdamie.

„Play” („Zabawa”) – autorski balet Alexandra Ekmana

12 grudnia 2022 • poniedziałek • 18:00. Retransmisja z Paryskiej Opery Narodowej

  • Szwedzki choreograf Alexander Ekman właśnie tym baletem rozpoczął swoją współpracę z Operą Paryską. Jego nowatorski język tańca wywodzi się od najlepszych twórców współczesnego baletu. Zanim zajął się choreografią, był tancerzem dwóch legendarnych zespołów: Nederlands Dans Theater i Cullberg, które wciąż niezmiennie nadają ton nowoczesnemu tańcowi na świecie. „Zabawa” to afabularny i autorski balet, który skrzy się zwariowanym pomieszaniem tańca klasycznego i nowoczesnego. Tancerze mają do dyspozycji efektowne i nieoczywiste rekwizyty, którymi poprzez taniec bawią się na scenie. Ten balet to efekt eksperymentalnej kreacji. – Chcę Was zaskoczyć – mówi Alexander Ekman. Tymi słowami kieruje się w całej swojej twórczości.
„Play” („Zabawa ), autorski balet Alexandra Ekmana © Opéra national de Paris

„Zemsta nietoperza” – operetka Johanna Straussa syna

31 grudnia 2022 • sobota • 15:00. Retransmisja z Wiedeńskiej Opery Państwowej

  • Akcja tej najsłynniejszej operetki świata dzieje się w noc sylwestrową, dlatego właśnie w sylwestra legendarny spektakl Wiedeńskiej Opery Państwowej prezentuje Opera Paryska w swoim kinowym sezonie. Obie sceny współpracują ze sobą od lat, przypominając ikoniczne przedstawienia, które na zawsze zmieniły teatr europejski. Liczącą już kilkadziesiąt lat inscenizację tej operetki (premiera w 1980 roku), którą z pietyzmem wyreżyserował dla wiedeńskiej sceny Otto Schenk, zarejestrowano na potrzeby kin w 2012 roku, a wcześniej wielokrotnie i w różnych obsadach (m. in. z Editą Gruberovą) pokazywano w austriackiej telewizji. Dyryguje tym razem Franz Welser-Möst, jeden z najwybitniejszych dyrygentów operowych i operetkowych świata, na co dzień współpracujący między innym z Festiwalem w Salzburgu.
    Spektakl Opery Wiedeńskiej, jak głoszą krytycy od 40 lat, jest wzorcem wystawienia operetki. Polskie napisy opracowano na podstawie genialnego przekładu Juliana Tuwima.

„Jezioro łabędzie” – balet Piotra Czajkowskiego w choreografii Angelina Preljocaja

31 stycznia 2023 • wtorek • 18:00. Retransmisja z Narodowego Teatru Tańca na Chaillot w Paryżu. Przedstawienie przygotowane przez zespół Ballet Preljocaj we współpracy z Chaillot – Théâtre national de la Danse.

  • Po swoich nowatorskich interpretacjach „Święta wiosny” Strawińskiego oraz „Romea i Julii” Prokofiewa, Angelin Preljocaj sięga po kolejne baletowe arcydzieło. Ten francuski tancerz i choreograf, autor blisko 60 pełnowymiarowych spektakli, wypracował własny styl przedstawiania klasycznych baletów, podobnie jak wcześniej Mats Ek czy Boris Ejfman. Jego „Jezioro łabędzie” jest hołdem złożonym Mariusowi Petipie, pierwszemu choreografowi tego baletu. Historia księżniczki Odetty, która przez czarnoksiężnika została zamieniona łabędzia, a później zdradzona przez omamionego czarami księcia Zygfryda, została przeniesiona do współczesnej, mrocznej metropolii.
    „Jezioro łabędzie” w choreografii Angelina Preljocaja powstało w czasie pandemii i nie miało możliwości trafienia do szerokiej publiczności. Ponieważ ma niepodważalne wartości artystyczne, trafia na wielki ekran.

„Tosca” – operowy thriller Giacoma Pucciniego

26 lutego 2023 • niedziela • 15:00. Retransmisja z Opery Narodowej w Amsterdamie

  • Narodowa scena Holandii przygotowała właśnie nową inscenizację tego mrocznego dzieła. Reżyserię powierzono jednemu z najciekawszych reżyserów teatralnych świata. Barrie Kosky, bo o nim tu mowa, słynie z bardzo niekonwencjonalnych, ale zawsze zgodnych z myślą kompozytora, spektakli. Jego „Czarodziejski flet” Mozarta, utrzymany w konwencji filmu niemego, grany jest przy pełnych widowniach od berlińskiej Komische Oper, której przez lata był dyrektorem, po warszawski Teatr Wielki-Operę Narodową. Dla Bayreuther Festspiele, festiwalu poświęconego jedynie dziełom Richarda Wagnera, Kosky wyreżyserował jego „Śpiewaków norymberskich”. Jego amsterdamska „Tosca” skupia się na najciemniejszych stronach wszystkich postaci. Spektakl przygotował muzycznie młody szwajcarski dyrygent Lorenzo Viotti, główny dyrygent Opery Narodowej w Amsterdamie. Partię tytułową zaśpiewa szwedzka sopranistka Malin Byström, w Cavaradossiego wcielił się Amerykanin Joshua Guerrero, a w demonicznego barona Scarpię Armeńczyk Gevorg Hakobyan.
Opera „Tosca” z Opery Narodowej w Amsterdamie © Marco Borggreve

Balety George’a Balanchine’a do muzyki George’a Gershwina & Piotra Czajkowskiego

16 marca 2023 • czwartek • 18:00. Na żywo z Paryskiej Opery Narodowej

  • Zespół baletowy Opery Paryskiej wskrzesza dwie prace nieżyjącego już George’a Balanchine’a, amerykańskiego artysty gruzińskiego pochodzenia, światowej sławy choreografa, założyciela New York City Ballet. Na ten wyjątkowy wieczór baletowy złożą się dwie prace Balanchine’a. Pierwsza z nich powstała w 1970 roku właśnie dla New York City Ballet. To zabawna suita taneczna do ikonicznych kompozycji George’a i Iry Gershwinów. Nosi tytuł „Who Cares?” („Kogo to obchodzi?”).
    Druga część wieczoru to „Ballet impérial” („Balet cesarski”) do II koncertu fortepianowego G-dur Piotra Czajkowskiego. Ten balet Balanchine stworzył w 1941 roku dla amerykańskiego zespołu Ballet Caravan. Oddał w nim hołd Mariusowi Petipie, pierwszemu choreografowi „Jeziora łabędziego” i „Dziadka do orzechów”.

„Hamlet” – opera Ambroise’a Thomasa wg tragedii Williama Shakespeare’a

13 kwietnia 2023 • czwartek • 18:00. Na żywo z Paryskiej Opery Narodowej

  • Krzysztof Warlikowski, jeden z najlepszych polskich reżyserów teatralnych, od lat z sukcesem współpracuje z Operą Paryską. Jego ostatnia inscenizacja – „Don Carlos” Verdiego – zyskała wyjątkowe uznanie paryskiej publiczności. Tym razem zmierzy się z operową wersją „Hamleta” Williama Szekspira. „Hamlet” Thomasa nie kończy się tak, jak tragedia słynnego stratfordczyka: główny bohater nie ginie, ale obejmuje tron Danii.
    Kostiumy i scenografię do tej premierowej inscenizacji przygotuje Małgorzata Szczęśniak, stała współpracowniczka polskiego reżysera. Duńskiego księcia Hamleta zaśpiewa francuski baryton Ludovic Tézier, a Ofelią będzie amerykańska sopranistka Lisette Oropesa. Spektakl poprowadzi Thomas Hengelbrock, niemiecki muzykolog, skrzypek i dyrygent.
„Giselle” © Yonathan Kellerman

„Giselle” – romantyczny balet Adolphe’a Adama w choreografii Jeana Corallego & Jules’a Perrota

27 kwietnia 2023 • czwartek • 18:00. Retransmisja z Paryskiej Opery Narodowej

Francuski balet „Giselle” do muzyki Adolphe’a Adama to ukoronowanie stylu romantycznego w balecie. Wiejska dziewczyna Gizela zakochuje się w przystojnym młodzieńcu, nie wiedząc, że to książę Albert w przebraniu. Książę nie może ożenić się z ubogą panną, ma już zresztą narzeczoną. Gdy prawda wychodzi na jaw, Gizela umiera z rozpaczy i dołącza do wił – duchów dziewcząt, które zmarły przed ślubem. Paryski spektakl jest próbą odtworzenia prapremierowej choreografii tego dzieła, której autorami byli Jean Coralli i Jules Perrot. Rekonstrukcji podjęli się dwaj wybitni choreografowie: Patrice Bart i Jewgienij Poliakow. Na scenie zobaczymy też klasyczne kostiumy i dekoracje.

„Życie paryskie” – operetka Jacques’a Offenbacha w inscenizacji Christiana Lacroix

11 maja 2023 • czwartek • 18:00. Retransmisja z Teatru przy Polach Elizejskich w Paryżu. Przedstawienie przygotowane przez zespół Théâtre des Champs-Elysées.

  • Christian Lacroix to nie tylko jeden z najbardziej rozpoznawalnych na świecie projektantów mody. We Francji dodatkowo często zajmuje się projektowaniem kostiumów i dekoracji teatralnych, między innymi dla legendarnej Comédie-Française. Ostatnio zajął się także reżyserią i przygotował w słynnym paryskim teatrze Théâtre des Champs-Elysées inscenizację „Życia paryskiego” Offenbacha, francuskiego kompozytora, który uwielbiał bufonady. Offenbach był mistrzem w pisaniu operetek („Piękna Helena” czy „Orfeusz w piekle”), które prawie zawsze w jakiś sposób odmalowywały mu współczesnych. Z okazji organizowanej w Paryżu w 1867 roku Wystawy Światowej napisał „Życie paryskie”, które drwiło z wad mieszkańców miasta. Udawane hrabiny, niewierni baronowie, sprytni lokaje, uszlachcone pokojówki i… kolejarze – wszyscy oni uwikłani są w niezwykle skomplikowaną i pełną zwrotów akcji intrygę, okraszoną łatwo wpadającą w ucho, pełną francuskiej figlarności muzyką.
„Życie paryskie” © Vincent Pontet

„Bolero” Ravela i inne balety Maurice’a Béjarta. „Ognisty Ptak” Igora Strawińskiego & „Pieśni wędrującego czeladnika” Gustava Mahlera

7 czerwca 2023 • środa • 18:00. Na żywo z Paryskiej Opery Narodowej

  • Francuski tancerz i choreograf Maurice Béjart zrewolucjonizował taniec XX wieku. Zmarły 15 lat temu artysta współpracował z Operą Paryską ponad 40 lat i stworzył dla jej zespołu baletowego ponad 20 przedstawień. Część z nich nadal jest w repertuarze tej narodowej sceny Francji. Wśród niezwykłych prac tego artysty z pewnością pierwsze miejsce zajmuje jego zupełnie niezwykła choreografia do „Bolera” Maurice’a Ravela (1928). Béjart odarł pierwotną wersję Bronisławy Niżyńskiej z hiszpańskiego folkloru, ocalając na scenie jedynie wielki okrągły stół. Podczas tego wieczoru baletowego zostaną także zaprezentowane dwie inne choreografie Béjarta, do „Ognistego Ptaka” Igora Strawińskiego i „Pieśni wędrującego czeladnika” Gustava Mahlera.

„Romeo i Julia” – opera Charles’a Gounoda wg tragedii Williama Shakespeare’a

6 lipca 2023 • czwartek • 18:00. Na żywo z Paryskiej Opery Narodowej

  • Sezon transmisji i retransmisji KinoMaestro.pl zakończy premiera nowej inscenizacji „Romea i Julii”. W nowym spektaklu, wśród pierwszej klasy solistów, jako Tybalt, wystąpi polski tenor Maciej Kwaśnikowski, na stałe związany z Operą Paryską. Romeem będzie słynny 37-letni francuski tenor liryczny Benjamin Bernheim, solista nie tylko rodzimego teatru, ale też Wiener Staatsoper, Salzburger Festspiele i Royal Opera House Covent Garden w Londynie. Julię zaśpiewa 31-letnia francusko-duńska sopranistka, która na co dzień współpracuje z Opernhaus Zürich i Festival d’Aix-en-Provence. Spektakl wyreżyseruje francuski aktor Thomas Jolly, który specjalizuje się w wystawianiu Szekspira, a poprowadzi Włoch Carlo Rizzi, jeden z najlepszych dyrygentów świata.
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img

Również popularne