Otwarty konkurs miał 2 etapy, do finału zostało dopuszczonych 6 zespołów. Sąd konkursowy obradował w składzie: dr hab. inż. arch. Magdalena Kozień – Woźniak (przewodnicząca Sądu Konkursowego), Iwona Pastwa-Zarychta, prof. dr hab. inż. arch. Zbigniew Myczkowski, arch. Piotr Walkowiak, arch. Jacek Lenart, arch. krajobrazu Marek Szeniawski, arch. Wojciech Wagner, arch. Piotr Lewicki, prof. dr hab. inż. arch. Piotr Lorens. Funkcję Sekretarza Konkursu pełnił: arch. kraj. Rafał Mroczkowski.
Zwycięzcą zostało Biuro Architektoniczne „Stelmach i Partnerzy” z Lublina, które otrzymało 200 tys. zł brutto oraz nagrodę w postaci zaproszenia do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki na wykonanie usługi na podstawie wybranej pracy konkursowej. W skład zespołu projektującego weszli: Bolesław Stelmach, Marek Zarzeczny, Rafał Szmigielski, Zbigniew Wypych. Biuro „Stelmach i Partnerzy” realizowało już szereg projektów, m.in.: rozbudowę Sejmu, budowę Szkoły Głównej Handlowej przy ul. Batorego, Centrum Chopinowskie przy ul. Tamka w Warszawie, Muzeum Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli i Centrum Spotkania Kultur w Lublinie.
Drugą nagrodę w konkursie otrzymała firma APA Wojciechowski, zaś trzecią przyznano firmom Dżus GK Architekci i Restudio Jacaszek Architekci.
Działka, na której powstanie budynek teatru Polskiej Opery Królewskiej (ul. Myśliwiecka 1) zlokalizowana jest przy historycznym założeniu Osi Stanisławowskiej i znajduje się na obecnym terenie Łazienek Królewskich. To historyczne założenie urbanistyczne powstało na polecenie króla Stanisława Augusta Poniatowskiego w drugiej połowie XVIII wieku według projektu Augusta Moszyńskiego.
Budynek będzie obejmował Salę Operową: reprezentacyjną salę główną z widownią na 350-400 widzów, sceną, wieżą sceniczną, kieszeniami scenicznymi, foyer o ekskluzywnych funkcjach wystawowych i zlokalizowanych w nim kasach, salę prób orkiestry, z możliwością wykorzystania do mniejszych wydarzeń koncertowych. Oprócz tego w budynku znajdą się także, jako ich składowe, bufet, szatnia, recepcja, garderoby, administracja POK, strefy VIP, sale konferencyjne, pomieszczenia socjalne, archiwa, magazyny, toalety i pomieszczenia techniczne.
Ze względu na bliskość Parku, Stawu Łazienkowskiego oraz Zamku Ujazdowskiego, Ermitażu i Pałacu na Wyspie, od których działka jest oddzielona pasami zieleni, plac przed budynkiem Teatru Polskiej Opery Królewskiej będzie mieć urządzoną zieleń parkową.
– Praca proponuje budynek o zwartej bryle, o rzucie trapezu wpisanym w kształt terenu lokalizacji. Wielowarstwowe elewacje o znacznej miąższości dematerializują granicę między zewnętrzem a wnętrzem obiektu, integrując go z parkowym otoczeniem. Trójwymiarowy model metaforycznego lasu, użyty dla kształtowania tektoniki budynku nadaje indywidualny charakter gmachowi Polskiej Opery Królewskiej i tworzy nowy znak w przestrzeni. Praca godzi w oryginalny sposób istniejący układ Osi Stanisławowskiej, narożnika Łazienek Królewskich i sąsiedztwa architektury współczesnej, powstającej nierzadko w sposób przypadkowy. Jest czytelnym znakiem w krajobrazie obecności kultury wysokiej i wyważonej estetyzacji przestrzeni. Tworzy nową tożsamość miejsca zharmonizowaną z historyczną przestrzenią i wzbogaca walory krajobrazowe oraz kompozycyjno-urbanistyczne – czytamy w uzasadnieniu przyznania nagrody.
Wystawa pokonkursowa będzie dostępna w pawilonie wystawienniczym Oddziału Warszawskiego SARP (ul. Foksal 2) do 20 września 2023 roku, w godz. 9.00 – 16.00 (z wyjątkiem 19 września). W dniu zakończenia wystawy – 20 września 2023 roku o godz. 15.00 zaplanowano dyskusję pokonkursową
Polska Opera Królewska (POK) to teatr operowy powołany do istnienia 1 sierpnia 2017 roku przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Dotychczasową główną siedzibą teatru jest Teatr Królewski (Teatr Stanisławowski) w Łazienkach, oryginalny XVIII-wieczny teatr dworski, zbudowany z inicjatywy Stanisława Augusta Poniatowskiego.
Działalność Polskiej Opery Królewskiej to przede wszystkim nowe realizacje oper dawnych (głównie epoki baroku i klasycyzmu), a także przywracanie na scenie repertuaru muzyki polskiej: dzieł operowych utworów wokalnych i instrumentalnych. Polska Opera Królewska prowadzi aktywną działalność koncertową, prezentując kompozycje dawne i współczesne, kameralne i symfoniczne. Polska Opera Królewska wystawia sceniczne i półsceniczne spektakle widowiskowe (oratoria, kantaty sceniczne, balety, melodramy, misteria i traktaty poetyckie), a także dzieła współczesne i prapremiery. Teatr organizuje również festiwale operowe.