REKLAMA

Jak będzie wyglądać teatr Polskiej Opery Królewskiej? Ogłoszenie wyniku konkursu na opracowanie koncepcji architektonicznej

14 września 2023 roku ogłoszone zostały wyniki konkursu na opracowanie koncepcji architektonicznej Teatru Polskiej Opery Królewskiej. Laureatem I nagrody zostało Biuro Architektoniczne „Stelmach i Partnerzy”. Prace konkursowe oceniał zespół sędziowski pod przewodnictwem dziekan Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej dr hab. Magdaleny Kozień - Woźniak. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2028 roku.

Otwarty konkurs miał 2 etapy, do finału zostało dopuszczonych 6 zespołów. Sąd konkursowy obradował w składzie: dr hab. inż. arch. Magdalena Kozień – Woźniak (przewodnicząca Sądu Konkursowego), Iwona Pastwa-Zarychta, prof. dr hab. inż. arch. Zbigniew Myczkowski, arch. Piotr Walkowiak, arch. Jacek Lenart, arch. krajobrazu Marek Szeniawski, arch. Wojciech Wagner, arch. Piotr Lewicki, prof. dr hab. inż. arch. Piotr Lorens. Funkcję Sekretarza Konkursu pełnił: arch. kraj. Rafał Mroczkowski.

Zwycięzcą zostało Biuro Architektoniczne „Stelmach i Partnerzy” z Lublina, które otrzymało 200 tys. zł brutto oraz nagrodę w postaci zaproszenia do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki na wykonanie usługi na podstawie wybranej pracy konkursowej. W skład zespołu projektującego weszli: Bolesław Stelmach, Marek Zarzeczny, Rafał Szmigielski, Zbigniew Wypych. Biuro „Stelmach i Partnerzy” realizowało już szereg projektów, m.in.: rozbudowę Sejmu, budowę Szkoły Głównej Handlowej przy ul. Batorego, Centrum Chopinowskie przy ul. Tamka w Warszawie, Muzeum Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli i Centrum Spotkania Kultur w Lublinie.

Drugą nagrodę w konkursie otrzymała firma APA Wojciechowski, zaś trzecią przyznano firmom Dżus GK Architekci i Restudio Jacaszek Architekci.

Wizualizacja nowej siedziby teatru Polskiej Opery Królewskiej © Biuro Architektoniczne „Stelmach i Partnerzy”
Wizualizacja nowej siedziby teatru Polskiej Opery Królewskiej © Biuro Architektoniczne „Stelmach i Partnerzy”

Działka, na której powstanie budynek teatru Polskiej Opery Królewskiej (ul. Myśliwiecka 1) zlokalizowana jest przy historycznym założeniu Osi Stanisławowskiej i znajduje się na obecnym terenie Łazienek Królewskich. To historyczne założenie urbanistyczne powstało na polecenie króla Stanisława Augusta Poniatowskiego w drugiej połowie XVIII wieku według projektu Augusta Moszyńskiego.

Budynek będzie obejmował Salę Operową: reprezentacyjną salę główną z widownią na 350-400 widzów, sceną, wieżą sceniczną, kieszeniami scenicznymi, foyer o ekskluzywnych funkcjach wystawowych i zlokalizowanych w nim kasach, salę prób orkiestry, z możliwością wykorzystania do mniejszych wydarzeń koncertowych. Oprócz tego w budynku znajdą się także, jako ich składowe, bufet, szatnia, recepcja, garderoby, administracja POK, strefy VIP, sale konferencyjne, pomieszczenia socjalne, archiwa, magazyny, toalety i pomieszczenia techniczne.

Ze względu na bliskość Parku, Stawu Łazienkowskiego oraz Zamku Ujazdowskiego, Ermitażu i Pałacu na Wyspie, od których działka jest oddzielona pasami zieleni, plac przed budynkiem Teatru Polskiej Opery Królewskiej będzie mieć urządzoną zieleń parkową.

Wizualizacja nowej siedziby teatru Polskiej Opery Królewskiej © Biuro Architektoniczne „Stelmach i Partnerzy”
Wizualizacja nowej siedziby teatru Polskiej Opery Królewskiej © Biuro Architektoniczne „Stelmach i Partnerzy”

Praca proponuje budynek o zwartej bryle, o rzucie trapezu wpisanym w kształt terenu lokalizacji. Wielowarstwowe elewacje o znacznej miąższości dematerializują granicę między zewnętrzem a wnętrzem obiektu, integrując go z parkowym otoczeniem. Trójwymiarowy model metaforycznego lasu, użyty dla kształtowania tektoniki budynku nadaje indywidualny charakter gmachowi Polskiej Opery Królewskiej i tworzy nowy znak w przestrzeni. Praca godzi w oryginalny sposób istniejący układ Osi Stanisławowskiej, narożnika Łazienek Królewskich i sąsiedztwa architektury współczesnej, powstającej nierzadko w sposób przypadkowy. Jest czytelnym znakiem w krajobrazie obecności kultury wysokiej i wyważonej estetyzacji przestrzeni. Tworzy nową tożsamość miejsca zharmonizowaną z historyczną przestrzenią i wzbogaca walory krajobrazowe oraz kompozycyjno-urbanistyczne – czytamy w uzasadnieniu przyznania nagrody.

Wizualizacja nowej siedziby teatru Polskiej Opery Królewskiej © Biuro Architektoniczne „Stelmach i Partnerzy”
Wizualizacja nowej siedziby teatru Polskiej Opery Królewskiej © Biuro Architektoniczne „Stelmach i Partnerzy”

Wystawa pokonkursowa będzie dostępna w pawilonie wystawienniczym Oddziału Warszawskiego SARP (ul. Foksal 2) do 20 września 2023 roku, w godz. 9.00 – 16.00 (z wyjątkiem 19 września). W dniu zakończenia wystawy – 20 września 2023 roku o godz. 15.00 zaplanowano dyskusję pokonkursową

Polska Opera Królewska (POK) to teatr operowy powołany do istnienia 1 sierpnia 2017 roku przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Dotychczasową główną siedzibą teatru jest Teatr Królewski (Teatr Stanisławowski) w Łazienkach, oryginalny XVIII-wieczny teatr dworski, zbudowany z inicjatywy Stanisława Augusta Poniatowskiego.

Działalność Polskiej Opery Królewskiej to przede wszystkim nowe realizacje oper dawnych (głównie epoki baroku i klasycyzmu), a także przywracanie na scenie repertuaru muzyki polskiej: dzieł operowych utworów wokalnych i instrumentalnych. Polska Opera Królewska prowadzi aktywną działalność koncertową, prezentując kompozycje dawne i współczesne, kameralne i symfoniczne. Polska Opera Królewska wystawia sceniczne i półsceniczne spektakle widowiskowe (oratoria, kantaty sceniczne, balety, melodramy, misteria i traktaty poetyckie), a także dzieła współczesne i prapremiery. Teatr organizuje również festiwale operowe.

Wizualizacja nowej siedziby teatru Polskiej Opery Królewskiej - II Nagroda © MKiDN
Wizualizacja nowej siedziby teatru Polskiej Opery Królewskiej – II Nagroda © MKiDN
Wizualizacja nowej siedziby teatru Polskiej Opery Królewskiej - III Nagroda © MKiDN
Wizualizacja nowej siedziby teatru Polskiej Opery Królewskiej – III Nagroda © MKiDN
reklamaspot_img
reklamaspot_img

Również popularne