reklamaspot_img

W teatrze, w kościele i w… ogrodzie: Letni Festiwal Opery Krakowskiej

Po pandemicznej przerwie powraca Letni Festiwal Opery Krakowskiej. Spektakle i koncerty zobaczymy m.in. w gmachu przy ul. Lubicz, Ogrodzie Botanicznym UJ i Bazylice na Skałce.

Tegoroczna, 24. edycja Festiwalu świętuje bogaty dorobek wybitnego duetu realizatorów, reżysera Laco Adamika oraz scenografki Barbary Kędzierskiej. Obchodzą oni 50-lecie pracy artystycznej. Od wielu lat związani są z Operą Krakowską. Spektakle stworzone przez nich dla krakowskiej sceny cieszą się uznaniem krytyków i niesłabnącą popularnością wśród widzów, o czym świadczy wieloletnia obecność owych tytułów na afiszu.

Festiwal inauguruje jedno z największych arcydzieł opery buffa, „Wesele Figara” Wolfganga Amadeusza Mozarta (3 i 5 czerwca). Spektaklowi – po raz pierwszy w Krakowie – towarzyszyć będzie poetycki przekład libretta autorstwa Stanisława Barańczaka.

W gmachu Opery zobaczymy także „Carmen” Georgesa Bizeta (10 i 12 czerwca), „Toskę” Giacoma Pucciniego (15 czerwca) czy „Trubadura” Giuseppe Verdiego (28 i 30 czerwca) – z udziałem Mikołaja Zalasińskiego w roli Hrabiego di Luny. Inscenizacja zostanie stworzona specjalnie na okoliczność Festiwalu. „Straszny dwór” Stanisława Moniuszki (19 czerwca) będzie kolejnym jubileuszem: spektakl poprowadzi maestro Tadeusz Kozłowski, który również obchodzi obecnie 50 lat pracy artystycznej.

Szczególne miejsce w repertuarze Festiwalu zajmie „Te Deum Laudamus” na dziedzińcu Bazyliki św. Michała Archanioła i św. Stanisława Biskupa i Męczennika na Skałce. Koncert wpisuje się w obchody 550 lat nieprzerwanej obecności oo. paulinów w tym wyjątkowym miejscu. W programie znajdą się słynne fragmenty operowe nawiązujące do muzyki sakralnej (jak chociażby Te Deum z „Toski” czy Regina Coeli z „Rycerskości wieśniaczej” Pietra Mascagniego), ale i fragmenty o charakterze modlitewnym niezwiązane z katolicką liturgią (m.in. „Casta diva” z „Normy” Vincenza Belliniego, „Va, pensiero” z „Nabucco” Giuseppe Verdiego). Wystąpią: Katarzyna Oleś-Blacha, Monika Korybalska, Tomasz Kuk i Adam Szerszeń. Towarzyszyć im będą Orkiestra i Chór Opery Krakowskiej pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka. Patronat honorowy nad koncertem objął marszałek województwa małopolskiego Witold Kozłowski. Wstęp wolny – wejście na miejsca siedzące na dziedzińcu za okazaniem zaproszeń.

Malownicza sceneria Ogrodu Botanicznego UJ będzie tłem perypetii bohaterów „Barona cygańskiego” (2 i 3 lipca), jednej z najsłynniejszych operetek Johanna Straussa II. W spektaklach wystąpią m.in. Iwona Socha (Saffi), Adam Sobierajski (Sandor), Jarosław Bielecki (Ottokar) i Katarzyna Oleś-Blacha (Arsena). Tydzień później (8 i 9 lipca) zachłyśniemy się pełnią lata i radością życia, oglądając taneczno-muzyczne widowisko „Carmina Burana” Carla Orffa w inscenizacji Bogusława Nowaka i choreografii Emila Wesołowskiego, które od swej premiery w 2013 roku budzi niesłabnący zachwyt publiczności i krytyków. Emilowi Wesołowskiemu udało się wyczarować widowisko pełne życia, ruchu, tętniące namiętnością, radością samego istnienia. Oczywiście, te wszystkie emocje narzucała muzyka Orffa, pisała redaktor Anna Woźniakowska dla portalu Polska Muza.

© Opera Krakowska
© Opera Krakowska

24. Letni Festiwal Opery Krakowskiej zwieńczy… premiera. Po raz pierwszy w Krakowie zobaczymy realizację jednoaktowego singspielu Mozarta „Dyrektor teatru” (15 i 16 lipca), przedstawiającego perypetie impresaria, kompletującego zespół artystyczny nowego teatru. Spektakl wyreżyseruje Beata Redo-Dobber według pomysłu inscenizacyjnego Bogusława Nowaka; kierownictwo muzyczne obejmie Tomasz Tokarczyk, zaś scenografię i kostiumy opracuje Ryszard Melliwa.

reklamaspot_img

Również popularne