Kariera Krzysztofa Bączyka rozwija się bardzo dynamicznie. W kwietniu 2023 roku artysta zadebiutował na scenie Metropolitan Opera w Nowym Jorku. W ubiegłym sezonie wystąpił tam jedenaście razy, kreując Króla w „Aidzie” Giuseppe Verdiego oraz Colline’a w „Cyganerii” Giacomo Pucciniego.
Na Salzburger Festpiele, jednym z najważniejszych festiwali operowych świata, Bączyk wciela się w tytułowego bohatera arcydzieła Mozarta. Produkcja, wyreżyserowana przez słynnego austriackiego reżysera Martina Kušeja jest bardzo brutalna, osadzona w świecie mafii i przemocy. Premiera miała miejsce 27 lipca 2023 roku. „Wesele Figara” zostanie tam pokazane ośmiokrotnie, przed nami jeszcze sześć przedstawień: 5, 11, 15 17, 20 i 28 sierpnia. Bilety na wszystkie spektakle od dawna są wyprzedane.
W „Weselu Figara” występują znakomici śpiewacy, m. in. Andrè Schuen (Hrabia Almaviva), Adriana González (Hrabina), Sabine Devieilhe (Zuzanna), Lea Desandre (Cherubin), Kristina Hammarström (Marcellina). W obsadzie jest jeszcze jeden artysta pochodzący z Polski, Rafał Pawnuk, który śpiewa partię Antonia. Pawnuk po raz pierwszy pojawił się w Salzburgu w 2019 roku jako Mars w „Orfeuszu w piekle” Jacquesa Offenbacha w reżyserii Barrie’go Kosky’ego.
„Wesele Figara” z Salzburga można obejrzeć na stronie www.medici.tv, trzeba bezpłatnie zarejestrować się na tej platformie. Link do spektaklu znajduje się tutaj.
Shirley Apthorp napisała w „Financial Times”, chwaląc wymowę realizacji Kušeja, że śpiew jest jednakowo wspaniały. (…). Krzysztof Bączyk to duży i niebezpieczny Figaro, surowy i bandycki, ale jednocześnie dający się lubić.
W przyszłym sezonie Krzysztof Bączyk wystąpi m. in. w operze w Hamburgu, powróci do Metropolitan Opera, pojawi się także w San Carlo w Neapolu w „Luizie Miller” Giuseppe Verdiego.
Najsłynniejszy polski reżyser operowy, Krzysztof Warlikowski, zaprezentował swoją wizję Verdiowskiego „Makbeta”, premiera odbyła się 29 lipca 2023 roku. Spektakl zostanie pokazany sześć razy, także 6, 10, 14, 19 i 24 sierpnia, podobnie jak w przypadku „Wesela Figara” na żadne z przedstawień nie ma już biletów.
Jürgen Kesting pisze we „Frankfurter Allgemeine Zeitung” w recenzji pt. „Lady, o jakiej marzył Verdi”, że Warlikowski wykorzystuje „Makbeta” Giuseppe Verdiego, by pokazać grozę naszej teraźniejszości. Śpiew Asmik Grigorian i Vladislava Sulimskyego czyni tę produkcję wielkim wydarzeniem.
Oprócz litewskiej sopranistki Asmik Grigorian i białoruskiego barytona Vladislava Sulimskyego w rolach państwa Makbet, w spektaklu występują m. in. Tareq Nazmi (Banco), Jonathan Tetelman (Macduff) i Evan LeRoy Johnson (Malcom). Dyryguje Philippe Jordan.
Za scenografię odpowiedzialna jest Małgorzata Szczęśniak, światła Felice Ross, choreografię Claude Bardouil, projekcje video Kamil Polak i Denis Guéguin.
Krzysztof Warlikowski zadebiutował w Salzburgu pięć lat temu, realizując w 2018 roku „Bachantki” Hansa Wernera Henzego) i od tej pory pojawia się na tym festiwalu regularnie. W 2020 i 2021 roku pokazywano tu jego realizację „Elektry” Ryszarda Straussa, Asmik Grigorian śpiewała wówczas Chryzotemis.
Rejestrację „Makbeta” w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego można obejrzeć na platformie telewizji Arte, jest dostępna do 27 października 2023 roku.
W tym roku w Salzburgu w „Pasji greckiej” Bohuslava Martinů (4 przedstawienia, premiera 13 sierpnia) wystąpi Łukasz Goliński oraz amerykańska sopranistka Sara Jakubiak polsko-niemieckiego pochodzenia. Maciej Kwaśnikowski zaśpiewa utwory Mozarta w koncercie popołudniowym 4 sierpnia 2023 roku.