REKLAMA

„Wieczór Baletowy Kompozytorów Polskich” z nutą góralskiego folkloru. Konferencja prasowa przed najbliższą premierą w Teatrze Wielkim w Łodzi

W sobotę, 30 września 2023 roku odbędzie się pierwsza premiera nowego sezonu w Teatrze Wielkim w Łodzi. W ramach „Wieczoru Baletowego Kompozytorów Polskich” zostaną zaprezentowane trzy choreografie do muzyki Mieczysława Karłowicza, Wojciecha Kilara i Karola Szymanowskiego – kompozytorów inspirujących się folklorem Podhala.

Podczas konferencji prasowej 21 września 2023 roku twórcy spektaklu wraz z nową kierowniczką baletu Anną Nowak opowiedzieli o przygotowaniach i swoich spojrzeniach na materię spektaklu, zawartych w nim różnorodnych stylach choreograficznych i językach muzycznych.

Pierwszą część wypełni choreografia Conrada Drzewieckiego do poematu symfonicznego „Odwieczne pieśni” Mieczysława Karłowicza. Jej prapremiera miała miejsce w 1975 roku. Za przekazanie historycznej choreografii oraz zaprojektowanie scenografii i kostiumów odpowiedzialna jest Dominika Antkowiak. Przewidziano potrójną obsadę solistów. Balet ten był już raz realizowany w teatrze w ramach XIII Łódzkich Spotkań Baletowych w 1995 roku.

Drugim elementem „Wieczoru…” będzie współczesna choreografia Jacka Przybyłowicza zatytułowana „Kościelec 1909/N.O.M.” do poematu symfonicznego Wojciecha Kilara. Przybyłowicz jest również autorem koncepcji scenograficznej. Artyści podkreślali, jak dużym zainteresowaniem choreografów cieszy się obecnie muzyka Wojciecha Kilara, a zdaniem Marty Kluczyńskiej, kierowniczki muzycznej premiery, zadecydowały o tym jej minimalizm, rytmiczność, powtarzalność i odwołania do atawistycznych, naturalnych emocji.

Fragmenty „Harnasi” Szymanowskiego w części artystycznej konferencji © Joanna Miklaszewska
Fragmenty „Harnasi” Szymanowskiego w części artystycznej konferencji © Joanna Miklaszewska

Ostatnią, trzecią część stanowić będzie balet „Harnasie” Karola Szymanowskiego w neoklasycznej choreografii Karola Urbańskiego. Artysta zapowiedział, że swoje indywidualne podejście do „Harnasi” oparł na technice tańca klasycznego, gdyż czerpie ona z tradycyjnych tańców, zaznaczył również, że tradycja w Harnasiach jest idealizacją i wyobrażeniem oraz zwrócił uwagę na wielowątkowość dzieła Szymanowskiego. Autorką kostiumów jest Natasha Pavluchenko, a autorem scenografii – Wacław Ostrowski. Przewidziano podwójną obsadę solistów. Chór Teatru Wielkiego zostanie przygotowany przez nowego kierownika zespołu Rafała Wiechę, a solową partię tenorową wykonywać będą na zmianę Zbigniew Malak oraz Dominik Sutowicz. Realizacja baletu Karola Szymanowskiego jest powrotem tego tytułu na deski teatru po niemal półwiecznej nieobecności.

W części artystycznej konferencji zaprezentowano wyimki z „Harnasi” Szymanowskiego, ostatniej choreografii wieczoru – pierwsze wejście Harnasi oraz fragment z ostatniego obrazu, co zgromadzonym dziennikarzom dało przedsmak tego, co publiczność zobaczy już za półtora tygodnia.

Marta Kluczyńska opowiada o „Wieczorze Baletowym Kompozytorów Polskich” na konferencji prasowej © Joanna Miklaszewska
Marta Kluczyńska opowiada o „Wieczorze Baletowym Kompozytorów Polskich” na konferencji prasowej © Joanna Miklaszewska

Kierownictwo muzyczne nad premierą objęła Marta Kluczyńska, która wyznała, że wszystkie trzy wykorzystane w wieczorze utwory są dla niej osobiście wyjątkowo istotne oraz zaznaczyła, jak ważne dla niej jest indywidualne podejście do każdej nowej choreografii w celu przygotowania odpowiedniej interpretacji muzycznej dzieła.

Spektakle zaplanowano na 30 września oraz 1, 3, 14 i 15 października 2023 roku.

Pod koniec spotkania ogłoszono, że przygotowywana jest nowa zakładka strony internetowej teatru, na której znajdą się zdjęcia i biografie wszystkich artystów baletu. Niedługo mają ruszyć również social media Zespołu Baletowego Teatru Wielkiego w Łodzi.

reklamaspot_img
reklamaspot_img

Również popularne