REKLAMA

Warto czekać na XXVII Łódzkie Spotkania Baletowe

W piątek 15 września 2023 roku, z ponad półrocznym wyprzedzeniem, łódzki Teatr Wielki zaanonsował przyszłoroczne, już XXVII Łódzkie Spotkania Baletowe. Instytucja zrobiła to w niebanalny sposób organizując konferencję prasową w samym sercu Warszawy, w foyer Teatru Studio.

Dyrekcja Teatru Wielkiego w Łodzi w osobach Marcina Nałęcz-Niesiołowskiego i Rafała Janiaka (zastępcy dyrektora ds. artystycznych) oraz nowej kierowniczki zespołu baletowego Anny Nowak opowiedzieli nie tylko o programie ŁSB w 2024 roku, ale także o najbliższej premierze baletowej, planowanej na 30 września 2023 roku. Na „Wieczór baletowy kompozytorów polskich” złożą się choreografie do muzyki Mieczysława Karłowicza („Odwieczne pieśni”, chor. Conrad Drzewiecki – w przekazie Dominiki Antkowiak), Wojciecha Kilara („Kościelec 1909 / N.O.M.”, chor. Jacek Przybyłowicz) i Karola Szymanowskiego („Harnasie”, chor. Karol Urbański).

Wspólnym mianownikiem wybranych utworów są oczywiście góry, Tatry i góralski folklor, czasem nieoczywiście tylko pobrzmiewający w wymienionych dziełach. – Prace nad wieczorem są już zaawansowane, trwają próby, co – jak przyznała Anna Nowak – przy jednoczesnej pracy nad trzema zupełnie różnymi baletami w trzech odmiennych językach choreograficznych – nie należy do najłatwiejszych. Podkreśliła wartość tego wydarzenia zarówno dla budowania repertuaru zespołu, jak i jego wszechstronnego rozwoju.

 „Beach birds” w choreografii Merce’a Cunninghama © Jean Pierre Maurin
„Beach birds” w choreografii Merce’a Cunninghama © Jean Pierre Maurin

Sensacyjnie zapowiada się natomiast program przyszłorocznych Spotkań Baletowych, które, jak podkreślano, mają niezwykle długą i wspaniałą historię, gościły niemal wszystkie ważniejsze zespoły baletowe i tańca współczesnego z Europy oraz wiele ze świata, a od zawsze były prawdziwym baletowym „oknem na świat”, nie tylko dla widzów z Łodzi, ale z całej Polski. Obecni na konferencji prasowej tancerze łódzkiego zespołu (Joshua Legge, Karolina Urbaniak i Maria Góralczyk) opowiadali, jak każde z nich silnie odczuło i odczuwa inspirację czerpaną dawniej i dziś z oglądania gościnnych występów najróżniejszych zespołów w Łodzi. Wspominali, jak jako uczniowie szkół baletowych starali się dostać na wszystkie przedstawienia. Legge – Australijczyk od kilku lat tańczący w Łodzi – natomiast wspominał dumę i radość ze współtworzenia tego wydarzenia jako solista baletu TWŁ.

XXVII Łódzkie Spotkania Baletowe odbędą się między 26 kwietnia a 22 maja 2024 roku. Rozpoczną je występy Ballet de L’Opera de Lyon, który pokaże dwukrotnie (26 i 27 kwietnia) dwie choreografie legendarnego Merce’a Cunninghama (kultowe „Beach Birds” i „Biped”). Co ciekawe, ta ostatnia choreografia będzie miała swoją premierę dopiero w kwietniu przyszłego roku (przypomnijmy, że Cunningham zmarł w 2009). Anna Nowak podkreśliła, że ten choreograf to nie tylko genialny twórca baletów o niezwykle precyzyjnej, matematycznej strukturze, ale i całej szkoły – metody nauczania tańca, której z powodzeniem uczy się na całym świecie.

Balet „Romeo i Julia” w choreografii Sashy Waltz © Bernd Uhlig
Balet „Romeo i Julia” w choreografii Sashy Waltz © Bernd Uhlig

11, 12 i 14 maja 2024 roku będzie miało miejsce w Łodzi wydarzenie bez precedensu – odbędą się spektakle premierowe baletu „Romeo i Julia” do Symfonii dramatycznej op. 17 Hectora Berlioza w choreografii Sashy Waltz, w wykonaniu zespołu baletowego TWŁ. Będzie to pierwszy raz, gdy słynna choreografka i reżyserka będzie pracować z polskimi tancerzami (wcześniej jedynie ona i jej zespół gościł w Polsce, a ona sama pracowała nad premierą operową „Matsukaze” w TW-ON w Warszawie). Asystent Sashy Waltz przyjedzie do Łodzi już w listopadzie tego roku, aby – jak to się dzieje we wszystkich liczących się ośrodkach – drogą wewnętrznego castingu – wybrać wykonawców tej choreografii. Rafał Janiak podkreślił, że to była jego idée fixe od początku pracy w Łodzi – szalony plan, który udało się zrealizować. Powstanie spektakl (pierwotnie stworzony przez Waltz w 2007 roku na zamówienie Opery Paryskiej) z udziałem baletu, orkiestry, chóru i solistów TWŁ. Dyrygent podkreślił, że to wielkie i bardzo rozwijające wyzwanie dla nich wszystkich.

W dniach 16 i 17 maja 2024 roku do Łodzi zawita włoski zespół Aterbaletto, który zaprezentuje choreografię „Secus” Ohada Naharina – jednego z najwybitniejszych choreografów ostatnich dekad (pierwotnie stworzoną dla Batsheva Dance Company w 2005 roku) oraz „Yeled” Eyala Dadona (premiera w 2022, Teatro Municipale Romolo Valli w Reggio Emilia).

Balet „Secus” w choreografii Ohada Naharina w wykonaniu Aterbaletto © Christophe Bernard
Balet „Secus” w choreografii Ohada Naharina w wykonaniu Aterbaletto © Christophe Bernard

Łódzkie Spotkania Baletowe zakończą występy L-E-V Dance Company z Izraela (21 i 22 maja) ze spektaklem o miłości niepełnej i niedoskonałej, zatytułowanym „OCD LOVE”. Jego twórcami są Sharon Eyal (choreografia) i Gai Behar (multimedia), sam zaś zespół powstał w 2013 roku i prezentuje połączenie ruchu, muzyki, świateł, mody, sztuki i technologii.

Warto zatem już teraz zarezerwować sobie czas wiosną przyszłego roku i czekać na XXVII Łódzkie Spotkania Baletowe.

reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img

Również popularne