REKLAMA

„Z muzyką do nieba”. Iwona Hossa, Adam Zdunikowski, Zoe Hippius i Mateusz Lasatowicz w Leśnej Podlaskiej

To kolejne wydarzenie towarzyszące 6. Festiwalowi im. Bogusława Kaczyńskiego. W koncercie „Z muzyką do Nieba”, 15 września 2024 roku o godzinie 17.00 w Sanktuarium Matki Bożej Leśniańskiej w Leśnej Podlaskiej wystąpią: Iwona Hossa, Zoe Hippius, Adam Zdunikowski, Orfeum i Mateusz Lasatowicz.

W koncercie „Z muzyką do Nieba” zabrzmią między innymi utwory religijne: „Ave Maria” Bacha / Gounoda, „How beautiful are the feet” Händla, „Ave Maria” Hippius, „Panis Angelicus” Francka, „Lacrimosa” z „Polskiego Reqiuem” Pendereckiego oraz „Pie Jesu” z „Requiem” Webbera. Zostaną także wykonane 2 fragmenty motetu, napisanego przez 17-letniego Mozarta „Exsultate, Jubilate” ze słynnym wirtuozowskim „Alleluja”, w którym śpiewane jest to jedno słowo.

Mateusz Lasatowicz © materiały prasowe
Mateusz Lasatowicz © materiały prasowe

Kwartet Orfeum i pianista Mateusz Lasatowicz zagrają „Intermezzo” z opery „Rycerskość wieśniacza”, „Arię na strunie G” Bacha i popularny „Czardasz” Montiego. Kwartet wykona również fragmenty „Czterech pór roku” Vivaldiego (pierwszą część „Wiosny” i „Burzę” czyli ostatnią część „Lata”) oraz „Kanon” Pachelbela.

Kwartet Orfeum © materiały prasowe
Kwartet Orfeum © materiały prasowe

W interpretacji Iwony Hossy publiczność usłyszy m.in. „Módl się, o duszo moja” z „Mszy Polskiej” Maklakiewicza, „Lacrimosę” Pendereckiego i walc „Miłość to niebo na ziemi” z „Paganiniego” Lehára. Zoe Hippius ,która przyleci na koncert prosto z Wiednia –, wybrała do wykonania: skomponowaną przez siebie pieśń „Ave Maria”, popisową arię „Tornami a vagheggiar” z opery „Alcina” Händla i wspomniane „Alleluja” Mozarta. Adam Zdunikowski zaśpiewa arię Stefana z opery „Straszny dwór” Moniuszki, „Ombra mai fu” z opery „Xerxes” Händla i „Ave maris stella” (Witaj gwiazdo morza) Grinholza. W duetach zabrzmią: „Barkarola” z „Opowieści Hoffmanna” Offenbacha, a także „Parigi, o cara” i hymn na cześć miłości „Libiamo” z „Traviaty” Verdiego.

Wystąpią: Iwona Hossa (sopran), Zoe Hippius (sopran), Adam Zdunikowski (tenor), kwartet Orfeum w składzie: Adam Zając, Ewa Zając, Krzysztof Meisel, Anna Matera) oraz Mateusz Lasatowicz (fortepian). Autorem scenariusza jest dyrektor artystyczny Festiwalu im. Bogusława Kaczyńskiego dr Krzysztof Korwin-Piotrowski, który poprowadzi koncert z Gabrielą Kuc-Stefaniuk. Telewizja Lublin zrealizuje 25-minutowy reportaż, który zostanie wyemitowany na jej antenie w październiku 2024 roku.

Jest to kolejne wydarzenie, odbywające się w ramach 6. Festiwalu im. Bogusława Kaczyńskiego organizowanego przez prezydenta Białej Podlaskiej Michała Litwiniuka, Fundację ORFEO im. Bogusława Kaczyńskiego i Bialskie Centrum Kultury. Na koncert zapraszają: prezydent Michał Litwiniuk, wójt gminy Leśna Podlaska dr Paweł Kazimierski i ojciec Łukasz Flader – przeor klasztoru oo. Paulinów w Leśnej Podlaskiej. Organizatorem jest gmina Leśna Podlaska, przy wsparciu Gminnego Ośrodka Kultury. Wstęp jest wolny.

Informacje o artystach

Iwona Hossa jest zaliczana do czołowych sopranistek swojego pokolenia. Ukończyła z wyróżnieniem Wydział Wokalno–Aktorski Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Współpracuje z wieloma teatrami operowymi i orkiestrami symfonicznymi w Polsce i za granicą. Jest laureatką Grand Prix i Złotego Medalu na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Marii Callas w Atenach. Jest artystką wszechstronną. W jej bogatym repertuarze znajdują się dzieła od muzyki dawnej po najnowszą. Występowała pod batutą takich dyrygentów, jak: David Lloyd-Jones, David Agler, Maurizio Benini, Gabriel Chmura, Charles Dutoit, Gustavo Dudamel, Agnieszka Franków-Żelazny, Valery Giergiev, Kazimierz Kord, Jan Krenz, Jacek Kaspszyk, Jerzy Maksymiuk, John Neschling, Grzegorz Nowak, Krzysztof Penderecki, Jerzy Semkow, Stanisław Skrowaczewski, Antoni Wit. Nagrała 28 płyt CD i DVD, głównie z muzyką polską. Większość z nich otrzymała prestiżowe nagrody fonograficzne jak choćby International Classical Music Awards w kategorii Muzyki Współczesnej, czy Orphée d’Or, a także nominacje do Fryderyków czy Grammy Awards.
Domeną artystki są przede wszystkim: precyzja i techniczne możliwości nadzwyczaj wszechstronnego głosu, niezwykła czystość brzmienia i urzekająca barwa. Jej kunszt wokalny podziwiano w wielu miejscach na świecie, gdzie zawsze oczarowuje publiczność i zdobywa uznanie krytyki.
Iwona Hossa przez niemal dwadzieścia lat miała zaszczyt współpracować z prof. Krzysztofem Pendereckim i posiada w swym repertuarze wszystkie dzieła wokalno–instrumentalne Kompozytora. Dokonała wielu prawykonań utworów polskiej muzyki współczesnej, m.in. Krzysztofa Pendereckiego, Wojciecha Kilara, Jerzego Maksymiuka. Jest pedagogiem i managerem kultury. W 2011 otrzymała tytuł doktora sztuki (UMFC w Warszawie), a w 2014 tytuł doktora habilitowanego (UMFC w Warszawie). Przez 10 lat prowadziła klasę śpiewu solowego na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. W 2015 została odznaczona Srebrnym Krzyżem Zasługi przyznanym przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudę. W 2016 otrzymała Odznaka honorową za zasługi dla Województwa Wielkopolskiego przyznaną przez Marszałka Województwa Wielkopolskiego oraz Odznakę honorową Zasłużony dla Kultury Polskiej przyznaną przez ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Małgorzatę Omilanowską. W 2019 roku otrzymała Medal Zasłużony Kulturze „Gloria Artis”.

Zoe Hippius, laureatka nagrody Fundacji ORFEO im. Bogusława Kaczyńskiego, śpiewaczka operowa i kompozytorka. Wykonywała na scenie Teatru Narodowego w Bratysławie rolę Donny Anny z „Don Giovanniego” Mozarta i matki Łucji z opery „Piotr i Łucja” Bázlika. Wystąpiła w roli Papageny w produkcji „Czarodziejskiego fletu” W. A. Mozarta w Schaffhausen (Szwajcaria). Była uczestniczką takich festiwali jak: Allegretto Žilina (Słowacja); The Leos Janáček International Music Festival (Czechy); Festiwal im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju; Music Fest Perugia (Włochy); Rencontres Artistiques (Francja), Festiwal im. Bogusława Kaczyńskiego w Białej Podlaskiej. Oprócz scen europejskich sopranistka występowała w Azji w takich salach jak: Tokyo Opera City Hall (Japonia); The Symphony Hall w Osace (Japonia); Shanghai Baoli Grand Theater (Chiny); The Lotte Art Center w Seulu (Korea Południowa). Jest laureatką międzynarodowych konkursów wokalnych, m.in.: Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. J. Kiepury (Polska); Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Ady Sari (Polska); Międzynarodowy Konkurs Muzyczny im. A. Rossiniego CIMP (Włochy); Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Międzynarodowy Konkurs Wokalny Mikulasz Schneider-Trnavsky (Słowacja), International Music Competition „Czech and Slovak contest in USA” (USA), a ostatnio otrzymała nagrodę za najlepsze wykonanie utworu Liszta podczas 6. Eva Marton International Singing Competition ma scenie Węgierskiej Opery Państwowej w Budapeszcie.
Zoe Hippius jest również laureatką międzynarodowych konkursów kompozytorskich. Wśród nich są: Oscar Reading International Oscar Reading International Competition for Performers and Composers; The Romanticism: Origins and Horizons International Competition for Performers and Composers. Utwory Zoe były wykonywane przez Zagreb Chamber Orchestra (Chorwacja) i Slovenian Philharmonic Orchestra (Słowenia), Philharmonic Orchestra (Słowenia). Zoe Hippius była częstym gościem Radio Slovenija 1 (Słowenia); Radio Devin (Słowacja).

Adam Zdunikowski jest absolwentem Warszawskiej Akademii Muzycznej wydziału wokalno-aktorskiego oraz Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku zarządzanie instytucjami kultury. Laureat polskich i międzynarodowych konkursów wokalnych. Debiutował w 1990 roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. W 1991 roku był finalistą w Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu, w 1992 roku został laureatem na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. St. Moniuszki w Warszawie, a w 1995 roku został finalistą Międzynarodowego Konkursu Operowego „Belvedere” w Wiedniu. W latach 1990 – 1998 podjął współpracę z Warszawską Operą Kameralną. Od roku 1997 jest solistą Opery Krakowskiej. W roku 1996 współpracował z Hamburską Staatsoper (udział w produkcji „Così fan tutte” W.A. Mozarta) i odbył tournée po Japonii. Od 1998 współpracował z Narodni Divadlo w Pradze (występował w „Cyruliku Sewilskim”, „Czarodziejskim Flecie”, „Cosi fan tutte” „Sprzedanej Narzeczonej” czy premierze „Castora i Polluxa” Rameu). Od 2000 roku dołączył do stałych gości Opery Narodowej w Sofii (Faust w „Fauście” Almaviva w „Cyruliku sewilskim”, Edgar w „Łucji z Lammermoor”). Od 1990 roku jest solistą Teatru Wielkiego Opery-Narodowej w Warszawie.

W ciągu 30-letniej kariery artystycznej wystąpił na wszystkich scenach operowych i filharmonicznych w Polsce oraz wielu na świecie. W swoim repertuarze posiada około 70 partii operowych i oratoryjno-kantatowych. Miał zaszczyt śpiewać w towarzystwie czołówki polskiej wokalistyki, najbardziej renomowanych dyrygentów i najlepszych polskich reżyserów. Od 2014 roku pedagog Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy i Filii Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Białymstoku. Przewodniczący i członek jury krajowych konkursów wokalnych, a także twórca i dyrektor Konkursu Wokalnego im. Bogdana Paprockiego w Bydgoszczy. Laureat pierwszej edycji nagrody Ministra Kultury i Sztuki „Ad Astra”. W 2011 roku otrzymał od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Srebrny Medal Zasłużony Kulturze „Gloria Artis” oraz od Prezydenta Krakowa Odznakę „Honoris Gratia”.
Posiada również bogaty repertuar oratoryjno-kantatowy (blisko 50 pozycji). Brał udział w wielu znaczących projektach kulturalnych jak: polska prapremiera opery A. Ponchielliego „I Lituani” pod dyrekcją G. Nowaka, europejska prapremiera „Psalmów Jerozolimskich” Noama Sheriffa pod dyrekcją kompozytora, wykonanie „Stabat Mater” G. Rossiniego pod batutą Nello Santiego, światowa prapremiera „Stabat Mater” G.Stefaniego (dyr. G. Nowak), zakończenie obchodów 25-lecia Sinfonii Varsovii wykonaniem IX-tej symfonii L. van Beethovena pod dyrekcją J. Semkowa, udział w produkcji „Strasznego Dworu” St. Moniuszki w Buffalo, uroczyste zakończenie obchodów roku Schubertowskiego wykonaniem „Mszy As-Dur” F. Schuberta pod batutą S. Kohlera, inauguracja sezonu w Filharmonii narodowej „Porami Roku” J. Haydna pod dyrekcją K. Korda, recital pieśni Chopina w Tokio, wykonanie „Siedmiu Bram Jezolimy” K. Pendereckiego w Teatro Real w Madrycie, na targach muzycznych „Midem 2000” oraz podczas Festiwalu Muzyki Europejskie w Pekinie pod batutą kompozytora, udział w koncertach oratorium „Paulus” F. Mendelssohna z Izraelską Orkiestrą Kameralną w Tel-Awiwie, występ gościnny w partii Leńskiego w „Eugeniuszu Onieginie” w Teatrze Bolszoi w Moskwie, prawykonaniu opery Zygmunta Krauzego „Iwona” w Paryżu, prawykonaniu opery „Der Meergeuse” Frantiska Skroupa w Pradze. Miał zaszczyt śpiewać pod batutami takich znakomitości jak: Lorin Maazel, Noam Sheriff, Jiri Belohlavek, Jonas Kovacs, Kurt Masur, Nello Santi, Jerzy Semkow, Stanisław Skrowaczewski, Zygmunt Latoszewski, Jan Krenz, Jerzy Satanowski, Jerzy Maksymiuk, Antoni Wit, Grzegorz Nowak, Kazimierz Kord, Jacek Kaspszyk. Występował obok takich osobowości jak: Renato Bruson, Lucia Aliberti, Alan Titus, Soile Isokoski, Alberto Cupido, Siegfried Jerusalem, Joane Altmeier, Evgeni Nesterenko, Andreas Schmidt, Ning Liang, Eva Marton, Sylvia Geszty czy Andrzej Dobber. Do niecodziennych osiągnięć artysty należy wykonanie wszystkich dzieł oratoryjnych Krzysztofa Pendereckiego, pod batutą mistrza.

reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img

Również popularne