„Eine Winterreise / Zimowa Podróż. Schubert/Müller/Baczyński” to wielopoziomowy projekt w 24 obrazach, w którym muzyka Franza Schuberta i wiersze Wilhelma Müllera przeplata się z poezją Krzysztofa Kamila Baczyńskiego. W zamierzeniu twórców ma być to samotna podróż w najmroczniejsze otchłanie ludzkiej duszy i pogoń za światłem, które zmienia się w ostateczną ciemność.
Jak czytamy na stronie festiwalu: Nasz spektakl to opowieść o opuszczaniu przestrzeni i przechodzeniu do innego wymiaru, czy to z powodu zmęczenia, snu, wspomnień, lęków, czy śmierci. Ale nawet z najgorszego koszmaru następuje przebudzenie, wtedy doceniamy uczucie ulgi. Przebudzić możemy się też z pięknego snu, wówczas musimy zmierzyć się z rzeczywistością. Oniryzm poezji Baczyńskiego współgra z dualizmem przestrzennym kompozycji Schuberta i koresponduje z muzyczną grą na granicy jawy i snu w utworach Müllera z cyklu „Winterreise”.
Franz Schubert i Wilhelm Müller byli naznaczeni chorobą. Krzysztof Kamil Baczyński, polski poeta wycieńczony wojną zginął w Powstaniu Warszawskim w 1944 roku w wieku 23 lat. W ich życiorysach przeplatają się opresyjne czasy i emocjonalne cierpienie.
Twórczość Krzysztofa Kamila Baczyńskiego jest niemal całkowicie nieznana w świecie niemieckojęzycznym. Z okazji 80. rocznicy jego śmierci i 80. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego twórcy spektaklu chcą to zmienić i poprzez spektakl zachęcić do przygotowania przekładów jego wielkich dzieł na język niemiecki.
Gdzie jest słońce, gdzie jest światło, gdzie jest ciepło, gdzie jest życie, kiedy następuje przebudzenie? Na te pytania troje młodych ludzi nie znajduje odpowiedzi. Pogrążeni w melancholii i otoczeni myślami o śmierci, która nieustannie im towarzyszy, są jednocześnie oświetleni promieniem nadziei.
W spektaklu „Winterreise” Śpiewak jest osobą anonimową i postacią metaforyczną, która mierzy się z teraźniejszością, jednocześnie próbując przed nią uciec. Tancerz jest jego alter ego, jak również partnerem sparingowym – odgrywa rolę Boga i Diabła, miłości i śmierci. Obaj bohaterzy próbują opisać i zrozumieć sens teraźniejszości, wraz ze wszystkimi jej katastrofami, wyniszczeniem planety, wojnami, migracjami, chaosem i głodem.
Twórcami spektaklu są Łukasz Konieczny (reżyseria, koncepcja, inscenizacja, wybór tekstów i tłumaczenie), Boris Randzio (choreografia, inscenizacja, i taniec) oraz Nikolaus Rexroth (fortepian). Trailer i materiały video będą dziełem Piotra Opawskiego. Pomysł i inspiracja dla Baczyński Poetry Mission wyszedł od Michaela Sturma, niemieckiego reżysera, który w Polsce przygotował premiery „Śpiewaków norymberskich” w Teatrze Wielkim im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu oraz „Fidelia” w Operze Bałtyckiej Gdańsku oraz Małgorzaty Oleszkiewicz.
Spektakl jest wydarzeniem interdyscyplinarnym, bazującym na cyklu pieśni Franza Schuberta „Winterreise” op. 89 z towarzyszącą poezją Krzysztofa Kamila Baczyńskiego. Całość trwa około półtorej godziny (bez przerwy), pieśni wykonywane są w oryginale po niemiecku z polskimi napisami. Premiera odbyła się 28 listopada 2023 roku podczas „Into the Open – Music Festival” w Kühlhaus w Berlinie.
Polska premiera odbędzie się 1 września 2024 roku na scenie Fabryki Sztuki w Łodzi przy ul. Tymienieckiego 11 o godz. 19.00. Zakup biletów jest dostępny przez portal kicket.com lub w biurze festiwalowym. Po wydarzeniu odbędzie się rozmowa z twórcami, którą poprowadzi Małgorzata Jabłońska.
INFORMACJE O TWÓRCACH
Łukasz Konieczny (bas). Posiada w swoim repertuarze ponad 50 ról operowych. Występuje również z repertuarem koncertowym. W latach 2011-2019 był solistą Opery Reńskiej w Düsseldorfie. Wystąpił w roli Polifema w scenicznym prawykonaniu opery „Acis i Galatea” Händla podczas Międzynarodowego Festiwalu Händlowskiego w Halle w 2013 roku. Wykonał także partię basową w „Les Noces” Igora Strawińskiego na festiwalu Klavierfestival Ruhr (2013) oraz „Polskim Requiem” Krzysztofa Pendereckiego podczas Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie (2014). W roku 2015 zadebiutował w roli Rocca w „Fideliu” Ludwiga van Beethovena w Mainfranken-Theater w Würzburgu. W Polsce wystąpił m.in.: w roli Dr Behrensa w prawykonaniu opery „Czarodziejska góra” Pawła Mykietyna w reżyserii Andrzeja Chyry na zamówienie Festiwalu Malta 2015 w Poznaniu. W 2017 roku zadebiutował na deskach monachijskiej Bayerische Staatsoper jako Barone Douphol w „Traviacie” Giuseppe Verdiego w obsadzie razem z m. in.: Plácido Domingo i Dianą Damrau. Na scenie drezdeńskiej Semperoper w sezonie 2017/18 kreował Crespela w „Opowieściach Hoffmanna” Jacquesa Offenbacha oraz Lodovica w „Otellu” Giuseppe Verdiego. Wystąpił w światowej premierze opery Alka Nowaka „Ahat ili – Siostra bogów” do libretta Olgi Tokarczuk w ramach festiwalu Sacrum Profanum 2018, zarejestrowane podczas spektaklu nagranie otrzymało nagrodę Fryderyka 2021. W kolejnym sezonie śpiewak zadebiutował w roli Fafnera w „Zygfrydzie” Ryszarda Wagnera w Operze Reńskiej w Düsseldorfie.
W ostatnich sezonach Łukasz Konieczny występował m.in. jako Sarastro w „Czarodziejskim flecie” w historycznym Teatrze Goethego w Bad Lauchstädt, Rocco w „Fideliu” w Operze Bałtyckiej, Colline w „Cyganerii” Pucciniego w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, a także jako Fafner w „Zygfrydzie” Operze Reńskiej w Düsseldorfie, w „Złocie Renu” i „Zygfrydzie” podczas Dni Wagnerowskich w Budapeszcie pod batutą Ádáma Fischera oraz w premierze „Złota Renu” w Esplanade Concert Hall w Singapurze, a także jako Eremita w „Wolnym strzelcu” w ramach Eutiner Festspiele 2024.
Do osiągnięć śpiewaka należą również nagrania płytowe, m.in. „Pierścień Nibelunga” (jako Fafner oraz Hunding) wraz z orkiestrą Duisburger Philharmoniker pod kierownictwem Axela Kobera, czy „Powrót Syna Marnotrawnego” Feliksa Nowowiejskiego (partia Ojca) z orkiestrą Filharmonii Warmińsko – Mazurskiej pod kierownictwem Piotra Sułkowskiego, które to nagranie zostało nominowane do nagrody Fryderyka 2022.
Boris Randzio (taniec). Urodził się w 1981 roku w Salzburgu. Uczył się w Akademii Tańca w Berlinie, prywatne lekcje aktorstwa pobierał u Adolfo Assora. Dyplom z tańca scenicznego otrzymał w Wyższej Szkole Zawodowej w Heidelbergu i Mannheim. Jako tancerz występował na scenach Deutsche Oper w Berlinie, w Aix-en-Provence, w Chemnitz, Klagenfurcie, Brunszwiku, Hanowerze, Düsseldorfi, Duisburgu, Paryżu, Barcelonie, Madrycie Amsterdamie, Tel-Awiwie, Edynburgu, Monachium, Genewie i Hadze. Współpracował z takimi choreografami jak m. in.: Mats Ek, William Forsythe, Martin Schläpfer, Lightfoot/Leon, Nathalia Horecna, Regina van Berkel, Uwe Scholz, Yuri Vamosch, Torsten Handel i Amanda Miller. Od 2005 roku przygotowuje własne choreografie (m. in. w Chemnitz, Hanowerze, Villach, Berlinie, Klagenfurcie, Duisburgu i Ausburgu oraz na festiwalu Interdans w Belgii. Występuje tez jako aktor. Jak czytamy w jego biogramie: Chcę uczynić ten świat lepszym miejscem i pomóc ludziom lepiej się rozumieć.
Nikolaus Rexroth (fortepian). Urodzony we Frankfurcie nad Menem w 1991 roku, studiował grę na fortepianie w Musikhochschule „Hanns Eisler”, a także na Universität der Künste w Berlinie, jak również muzykologię na LMU w Monachium. Oprócz aktywnej działalności fortepianowej jako solista i kameralista na renomowanych festiwalach i w salach koncertowych, Nikolaus Rexroth zawsze poświęcał się pieśniom, szczególnie cyklom pieśni Ludwiga von Beethovena, Roberta Schumanna i Franza Schuberta. Jest dyrektorem artystycznym festiwalu „Camera Obscura: Berlin × Tbilisi” w Gruzji oraz „Be@thoven Festival in Yekaterinburg”. Od 2014 roku pracuje w berlińskiej firmie kulturalnej RCCR Projects, gdzie odpowiada za serię cyfrowych formatów koncertowych, które osiągnęły ponad 10 milionów wyświetleń na całym świecie w latach 2020–2021 i zdobyły wiele międzynarodowych nagród. Od 2022 roku Nikolaus pracuje również w obszarze „Planning Program Development” w Karsten Witt Musik Management GmbH / CLSX.de i jest udziałowcem konferencji Classical:NEXT. Jest dyrektorem artystycznym festiwalu „Into the Open – Music Festival” w Kühlhaus w Berlinie.