„5000 wieczorów w operze”, po raz pierwszy ukazały się w 1972 roku, Rudolf Bing opublikował swoje wspomnienia po rezygnacji z dyrekcji Metropolitan Opera w Nowym Jorku i od razu stały się bestsellerem. W Polsce ukazały się w 1982 roku nakładem Państwowego Instytutu Wydawniczego i nakład jest od dawna wyczerpany.
– Książka jest wspaniale napisana, ma się wrażenie, że czyta się powieść sensacyjną. Bing był wybitnym dyrektorem, ale także prekursorem nowego sposobu zarządzania i myślenia o instytucji kultury. Jako pierwszy zatrudnił w Metropolitan Opera czarnoskórych solistów, ale zasłynął nie tylko z tego powodu. Przywiązywał ogromną wagę do wysokiego poziomu przedstawień – mówi w wywiadzie z Tomaszem Pasternakiem Roman Osadnik, dyrektor STUDIO. Jacek Marczyński, pod którego redakcją wydano te wspomnienia zaznacza, że ta książka jest zaproszeniem czytelnika, by, zagłębiwszy się w jej lekturze, wszedł do najważniejszego teatru operowego na świecie, do miejsc widzom niedostępnych.
Tytułowe wieczory symbolicznie podsumowują czas jaki Rudolf Bing spędził w MET (22-letnia kariera Binga to 4170 przedstawień́ i 79 różnych oper). W swoich wspomnieniach dyrektor pokazuje funkcjonowanie opery „od środka”, z perspektywy managera. Opowiada również̇ o swoich wcześniejszych doświadczeniach związanymi z zarządzaniem z festiwalami w Europie, m. in.: Glyndebourne Opera Festival i Festiwalem Teatralnym w Edynburgu.
Książka ma charakter wspomnieniowy. Stanowi z jednej strony doskonałe źródło wiedzy historycznej o szczególnym okresie w dziejach najsłynniejszej amerykańskiej sceny operowej (lata 1950-1972), a z drugiej strony pokazuje pewne uniwersalne mechanizmy funkcjonowania instytucji operowych, które choć opisane pięćdziesiąt lat temu nie straciły na swej aktualności. Autorem polskiego przekładu jest Witold Kalinowski.
Książka pod redakcją Jacka Marczyńskiego jest uzupełniona o dodatkowe teksty. W dramatycznej historii ostatnich lat życia Sir Rudolfa („Zmierzch Boga, czyli co się zdarzyło Rudolfowi Bingowi?”), opowiadam, prowadząc dziennikarskie śledztwo o dalszych losach operowego tytana i potwora po zakończeniu jego dyrekcji w Metropolitan Opera. Jacek Marczyński w „Od Marcelli do Aleksandry” podsumowuje historię poloników i występów polskich artystów na tej scenie.
Przypomniani zostaną̨ wybitni polscy twórcy związani z Metropolitan Opera, m.in.: reżyser Ryszard (Richard) Ordyński, dyrygenci Kazimierz Kord, Stanisław Skrowaczewski, bracia Reszkowie, Marcella Sembrich-Kochańska, Adam Didur oraz gwiazdy powojennych i współczesnych oper (m.in. Teresa Żylis-Gara, Wiesław Ochman, Zdzisława Donat, Teresa Kubiak, Ewa Podleś, Aleksandra Kurzak, Mariusz Kwiecień, Artur Ruciński, Piotr Beczała i Tomasz Konieczny). W publikacji zawarto także wywiady: z Waldemarem Dąbrowskim, dyrektorem Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, dyrektorem artystycznym i reżyserem TW-ON, Mariuszem Trelińskim oraz Romanem Osadnikiem, dyrektorem STUDIO.
STUDIO zaprasza na spotkanie premierowe wokół książki z Jackiem Marczyńskim, Romanem Osadnikiem, prof. Ewą Łętowską oraz Tomaszem Pasternakiem 27 maja 2024 roku o godz. 19:00 w STUDIO teatrgaleria, pl. Defilad 1 (wejście od ul. Marszałkowskiej) w Warszawie. Poprowadzi je Katarzyna Sanocka. Wstęp jest wolny.
Podczas wieczoru odbędzie się także koncert kameralny przygotowany przez Program Kształcenia Młodych Talentów AKADEMIĘ OPEROWĄ Teatru Wielkiego-Opery Narodowej, wystąpią: Szymon Raczkowski (baryton), Justyna Khil (sopran) oraz Rozalia Kierc (fortepian).
Książka w cenie 69 zł do kupienia na stronie www.teatrstudio.pl. Podczas premierowego spotkania książka będzie dostępna w promocyjnej cenie: 59 zł. ORFEO Fundacja im. Bogusława Kaczyńskiego jest jednym z patronów medialnych tej książki.
Informacje o publikacji
- Partnerzy: Teatr Wielki – Opera Narodowa, Austriackie Forum Kultury, Na żywo w kinach
- Patroni medialni: TVP KULTURA, POLSKIE RADIO 2, OPERA LOVERS, ORFEO, PRESTO