Każdy, kto czyta Murakamiego, wie, że motyw muzyki często pojawia się w jego powieściach, a pisarz jest znany jako miłośnik jazzu, który lubi słuchać także muzyki poważnej. Dzięki lekturze „Rozmów o muzyce” czytelnik odkrywa, że ma on również ogromną wiedzę na jej temat. Jak mówi, słuchanie na zmianę jazzu i muzyki poważnej działa na niego inspirująco, a jednocześnie go uspokaja. Choć jest amatorem – jako dziecko tylko przez krótki czas brał lekcje gry na pianinie – ma niezwykle wyrobiony gust i bogatą kolekcję płyt z różnymi wykonaniami tych samych utworów.
Murakami prowadzi rozmowy z Seijim Ozawą w różnych miejscach, od Tokio, przez Honolulu, aż po Szwajcarię. Ich zapis nie jest jednak reportażem ani nawet próbą przybliżenia charakteru genialnego dyrygenta. To głęboka, intymna i wielowątkowa refleksja nad istotą zarówno muzyki, jak i pisarstwa. Odkrywając Seijiego Ozawę, Murakami odkrywa po trochu samego siebie. Dzięki tej książce czytelnik poznaje muzyczne pasje autora i uświadamia sobie ich głębię.
Ozawa, który już jako dwudziestoparolatek został asystentem Leonarda Bernsteina i wkrótce potem zrobił błyskawiczną karierę, zna praktycznie wszystkich ze świata muzyki poważnej. Jego wypowiedzi przeplatane są anegdotami o słynnych osobach. Dowiadujemy się, że Rubinstein był bon vivantem, Bernstein gadułą, a Krystian Zimerman bezskutecznie szukał domu do kupienia w Bostonie.
Murakami i Ozawa są zafascynowani swoimi – zupełnie różnymi – sposobami patrzenia na muzykę. Słuchają różnych nagrań z płyt, oglądają DVD koncertów i komentując je, pozwalają czytelnikowi zupełnie inaczej spojrzeć na znane utwory. Fascynująca lektura nie tylko dla fanów Murakamiego i muzyki poważnej, która pokazuje niezwykłe oddanie muzyce obu mistrzów.
Książka, w przekładzie Anny Zielińskiej-Elliott ukaże się 26 października nakładem Wydawnictwa MUZA.
Haruki Murakami – urodzony w Kioto w 1949 roku. Najwybitniejszy i najbardziej znany na świecie współczesny pisarz japoński. Prace Murakamiego przetłumaczono na 50 języków i sprzedano w milionach egzemplarzy na całym świecie. W wydawnictwie MUZA SA ukazały się dotychczas następujące jego książki: „Przygoda z owcą”, „Koniec świata” i „Hard-boiled Wonderland”, „Norwegian Wood”, „Tańcz, tańcz, tańcz”, „Na południe od granicy, na zachód od słońca”, „Sputnik Sweetheart”, „Kronika ptaka nakręcacza”, „Kafka nad morzem”, „Po zmierzchu”, „O czym mówię, kiedy mówię o bieganiu”, „1Q84”, „Bezbarwny Tsukuru Tazaki i lata jego pielgrzymstwa”, „Słuchaj pieśni wiatru/Flipper roku 1973”, „Śmierć Komandora”, pięć zbiorów opowiadań: „Wszystkie boże dzieci tańczą”, „Ślepa wierzba i śpiąca kobieta”, „Zniknięcie słonia”, „Mężczyźni bez kobiet”, „Pierwsza osoba liczby pojedynczej”, zbiór esejów: „Zawód: powieściopisarz” oraz wspomnienie o ojcu pt. „Porzucenie kota”.
Seiji Ozawa – japoński dyrygent, pracował z San Francisco Symphony, Toronto Symphony Orchestra, Vienna State Opera i Boston Symphony Orchestra, gdzie przez 29 lat pełnił funkcję dyrektora muzycznego. Jest laureatem wielu międzynarodowych nagród takich jak Emmy czy Grammy. Doktor honoris causa m.in. Uniwersytetu Harvarda.
Fragmenty recenzji:
- Bezpretensjonalne i wciągające dialogi – The New York Times
- Godny pozazdroszczenia słowny obraz życia artystycznego – The Washington Times
- Skarb. Mówienie o muzyce jest jak taniec o architekturze, jak często się mówi, ale co za radość patrzeć, jak ta dwójka przyjaciół tańczy – The Guardian