REKLAMA

Polscy artyści na świecie: Karolina Sofulak reżyseruje „Bal maskowy” Giuseppe Verdiego w Den Norske Opera & Ballett w Oslo w Norwegii

Premiera inscenizacji polskiej reżyserki w operze w Oslo odbędzie się 25 marca 2023 roku. Jest to koprodukcja z Królewską Operą Duńską w Kopenhadze. Realizatorzy zdecydowali się na wystawienie wersji pierwotnej, opartej na historycznym zamachu na Gustawa III, w której akcja rozgrywa się w Sztokholmie.

Verdi chciał wykorzystać powieść Eugene’a Scribe o zabójstwie szwedzkiego króla na balu maskowym w 1792 roku. Cenzura nie pozwalała wtedy przedstawiania zamachu na głowę koronowaną. Dlatego kompozytor musiał dokonać zmian dotyczących bohaterów i miejsca. Jedna z wersji miała rozgrywać się w Szczecinie. Ostatecznie zdecydowano się na Amerykę (Boston), czas cofnięto o blisko 100 lat, zamiast króla czołową postacią był gubernator. Pani Arvidson została Ulryką, wróżka naprawdę miała tak na imię. Coraz częściej jednak wraca się do pierwotnej wersji libretta.

„Bal maskowy” w Oslo w reżyserii Karoliny Sofulak. Scena zbiorowa © Erik Berg

Karolina Sofulak jest jedną z najbardziej uznanych polskich reżyserek. Ukończyła studia filologiczno-kulturoznawcze Europy Zachodniej na Uniwersytecie Warszawskim, a także międzywydziałowy kierunek reżyserii opery i teatru muzycznego na AST, ASP i Akademii Muzycznej w Krakowie. Przygotowała wysoko ocenioną produkcję „Rycerskości wieśniaczej” Pietra Mascagniego dla Opera North w Wielkiej Brytanii (2017). W 2018 roku zdobyła pierwszą nagrodę w międzynarodowym konkursie reżyserskim European Opera-Directing Prize, a jej inscenizacja „Manon Lescaut” Giacomo Pucciniego została zaprezentowana na scenie Opera Holland Park w Londynie w czerwcu 2019 roku.

W Polsce wyreżyserowała między innymi „Traviatę” dla Opery Bałtyckiej w Gdańsku (2012), „Fausta” dla Teatru Wielkiego w Poznaniu (2019), „Napój miłosny” dla Opery Śląskiej w Bytomiu (2019) oraz „Turandot” dla Opery Krakowskiej (2022). Jej głośna inscenizacja „Vandy” Antonina Dvoráka na krakowskim festiwalu Opera Rara w 2020 podjęła temat zmiany filozofii władzy i siły wspólnoty walczących o lepszy świat kobiet. W „The Golden Dragon” Petera Eötvösa (2021) poruszyła z kolei dramat emigracji.

„Bal maskowy” w Oslo w reżyserii Karoliny Sofulak. Scena zbiorowa © Erik Berg
„Bal maskowy” w Oslo w reżyserii Karoliny Sofulak. Scena zbiorowa © Erik Berg

W ostatnim czasie w Polsce przygotowała w Poznaniu „Alberta Herringa” Benjamina Brittena i „Rusałkę” Antonina Dvoráka oraz „Dziewczynę z Dzikiego Zachodu” Giacomo Pucciniego w Teatrze Wielkim w Łodzi. „Bal maskowy”, który właśnie dziś ma swoją premierę w Oslo wystawiła z wielkim sukcesem w grudniu 2021 roku w Królewskiej Operze Duńskiej w Kopenhadze.

Występują Marita Sølberg jako Amelia, Matteo Lippi jako Król Gustaw, Sergio Vitale i Claudio Sgura jako Kapitan Anckarström, Tone Kummervold jako Ulryka oraz Frøy Hovland Holtbakk jako Oskar.

Orkiestrę poprowadzi Edward Gardner, nowy dyrektor muzyczny Opery w Oslo. Scenografia jest dziełem Alexa Ealesa, kostiumy Jonathana Morella, choreografia Giuseppe Di Iorio, a światła Tima Claydona.

Planowanych jest 9 spektakli, ostatni z nich w tym sezonie odbędzie się 29 kwietnia 2023.

„Bal maskowy” w Oslo w reżyserii Karoliny Sofulak © Erik Berg
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img

Również popularne