Verdi chciał wykorzystać powieść Eugene’a Scribe o zabójstwie szwedzkiego króla na balu maskowym w 1792 roku. Cenzura nie pozwalała wtedy przedstawiania zamachu na głowę koronowaną. Dlatego kompozytor musiał dokonać zmian dotyczących bohaterów i miejsca. Jedna z wersji miała rozgrywać się w Szczecinie. Ostatecznie zdecydowano się na Amerykę (Boston), czas cofnięto o blisko 100 lat, zamiast króla czołową postacią był gubernator. Pani Arvidson została Ulryką, wróżka naprawdę miała tak na imię. Coraz częściej jednak wraca się do pierwotnej wersji libretta.
Karolina Sofulak jest jedną z najbardziej uznanych polskich reżyserek. Ukończyła studia filologiczno-kulturoznawcze Europy Zachodniej na Uniwersytecie Warszawskim, a także międzywydziałowy kierunek reżyserii opery i teatru muzycznego na AST, ASP i Akademii Muzycznej w Krakowie. Przygotowała wysoko ocenioną produkcję „Rycerskości wieśniaczej” Pietra Mascagniego dla Opera North w Wielkiej Brytanii (2017). W 2018 roku zdobyła pierwszą nagrodę w międzynarodowym konkursie reżyserskim European Opera-Directing Prize, a jej inscenizacja „Manon Lescaut” Giacomo Pucciniego została zaprezentowana na scenie Opera Holland Park w Londynie w czerwcu 2019 roku.
W Polsce wyreżyserowała między innymi „Traviatę” dla Opery Bałtyckiej w Gdańsku (2012), „Fausta” dla Teatru Wielkiego w Poznaniu (2019), „Napój miłosny” dla Opery Śląskiej w Bytomiu (2019) oraz „Turandot” dla Opery Krakowskiej (2022). Jej głośna inscenizacja „Vandy” Antonina Dvoráka na krakowskim festiwalu Opera Rara w 2020 podjęła temat zmiany filozofii władzy i siły wspólnoty walczących o lepszy świat kobiet. W „The Golden Dragon” Petera Eötvösa (2021) poruszyła z kolei dramat emigracji.
W ostatnim czasie w Polsce przygotowała w Poznaniu „Alberta Herringa” Benjamina Brittena i „Rusałkę” Antonina Dvoráka oraz „Dziewczynę z Dzikiego Zachodu” Giacomo Pucciniego w Teatrze Wielkim w Łodzi. „Bal maskowy”, który właśnie dziś ma swoją premierę w Oslo wystawiła z wielkim sukcesem w grudniu 2021 roku w Królewskiej Operze Duńskiej w Kopenhadze.
Występują Marita Sølberg jako Amelia, Matteo Lippi jako Król Gustaw, Sergio Vitale i Claudio Sgura jako Kapitan Anckarström, Tone Kummervold jako Ulryka oraz Frøy Hovland Holtbakk jako Oskar.
Orkiestrę poprowadzi Edward Gardner, nowy dyrektor muzyczny Opery w Oslo. Scenografia jest dziełem Alexa Ealesa, kostiumy Jonathana Morella, choreografia Giuseppe Di Iorio, a światła Tima Claydona.
Planowanych jest 9 spektakli, ostatni z nich w tym sezonie odbędzie się 29 kwietnia 2023.