REKLAMA

Anna Radziejewska i Lilianna Stawarz poprowadzą w Danii warsztaty operowe „Swans of Stevns: Od Baroku Do Współczesności”

Stowarzyszenia „Machinchouettes” (Polska) oraz „Scandinavian Cello School” (Dania) zapraszają młodych solistów operowych na wyjątkowe warsztaty wokalne w Rødvig w Danii, które poprowadzą wybitne artystki i pedagożki, Anna Radziejewska oraz Lilianna Stawarz. Formularz zgłoszeniowy można wypełniać od 20 września 2024 roku, proces naboru zakończy się 20 października 2024.

Warsztaty odbędą się w dniach 18-21 maja 2025 roku w malowniczej miejscowości Rødvig w Danii, w pobliżu wpisanych na listę światowego dziedzictwa UNESCO klifów Stevns Klint. Dzięki wsparciu Unii Europejskiej, udział w warsztatach jest bezpłatny, a organizatorzy pokrywają koszty podróży zakwalifikowanych uczestników.

Podczas warsztatów uczestnicy otrzymają możliwość pracy nad repertuarem barokowym (arie wybrane przez uczestników) oraz nawiązującym do barokowej wokalistyki repertuarem współczesnym (arie Krzysztofa Żelichowskiego, przy udziale kompozytora).

Udział w warsztatach oferuje:

  • Bezpłatne zakwaterowanie na kampusie Scandinavian Cello School, wyżywienie oraz pełne pokrycie kosztów podróży uczestników
  • Trzydniowe warsztaty z Anną Radziejewską i Lilianną Stawarz, czołowymi autorytetami w zakresie wykonawstwa muzyki dawnej w Polsce
  • Warsztaty z zakresu zarządzania karierą w branży muzycznej, które poprowadzi prof. Jacob Shaw, wykładowca Królewskiej Akademii Muzycznej w Manchesterze oraz doświadczony manager solistów i ansambli
  • Współpracę z wybitnymi instrumentalistami zaproszonymi przez Scandinavian Cello School
  • Możliwość zaprezentowania opracowanego podczas warsztatów materiału na wieńczącym je koncercie
  • Opcję przedłużenia pobytu w ośrodku Scandinavian Cello School w formie samodzielnej rezydencji artystycznej

Zainteresowanych artystów prosimy o wypełnienie formularza dostępnego na stronie Scandinavian Cello School oraz przesłanie go na adres office@scandinaviancelloschool.com.

Informacje o prowadzących

Anna Radziejewska © Karpati&Zarewicz
Anna Radziejewska © Karpati&Zarewicz

Anna Radziejewska (mezzosopran). Absolwentka Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie śpiewu Jerzego Artysza (dyplom z wyróżnieniem w 1998). Występowała w najbardziej prestiżowych teatrach operowych oraz salach koncertowych Europy i Japonii. Brała udział w wiodących festiwalach – m.in. Salzburg Festspiele, Holland Festival, Maerz Festival Berlin, Wiener Festwochen, Schwetzingen Festival, Warszawska Jesień.
Od debiutu w roli Lady Macbeth w operze „Macbeth” S. Sciarrino w Luzernie (2004), jest zaliczana do czołowych wykonawczyń utworów kompozytora na świecie. Specjalnie dla niej Sciarrino skomponował m.in. partię Izumi w operze „Da gelo a gelo” oraz La Donny w operze „Superflumina”, a także utwór kameralny „Immagina il deserto”. Wielokrotnie kreowała rolę La Malaspiny w „Luci mie traditrici”, Suzarry w „L’altro giardino”, wystąpiła w „La nuova Euridice” w Teatro alla Scala w Mediolanie i in.
Wystąpiła w skomponowanych z myślą o niej partiach w operze „Transcryptum” W. Blecharza (prapremiera 2013) oraz „Orfeé” D. Przybylskiego (prapremiera 2015). Kreowała także role w inscenizacjach oper Haendla, Vivaldiego, Janáčka, Mascagniego, Mozarta, Czajkowskiego, Rossiniego, Pucciniego, Sikory, współpracując m.in. z takimi reżyserami jak T. Brown, R. Carsen, R. Horn, A. Freyer, V. Boussard, L. Engels, A. Schwalbach, K. Thoma, R. Peryt, M. Prus, J. Stokalska, M. Weiss, N. Kozłowska, R. Hoffmann, P. Partum, M. Hackenbeck, J. Schloemer, M. Treliński.
W swoim bogatym repertuarze posiada również pieśni, utwory kameralne oraz dzieła oratoryjno-kantatowe. Koncertuje z uznanymi zespołami muzyki dawnej (Collegium Musicum Koeln, Concerto Vocale, Il Tempo, MACV, La Fenice, Royal Baroque Ensemble) i współczesnej (Klangforum Wien, Algoritmo, Icarus, London Sinfonietta, Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble, Aukso).
Współpracowała z takimi dyrygentami jak: H. Bicket, I. Bolton, A. Cremonesi, A. Spering, P. Carignani, E. Pomarico, M. Tabachnik, J. Ch. Spinosi, F. Layer, J. Tubery, S. Rouland, J. Debus, T. Ceccherini, B. Furrer, D. Grossman, A. Wit, W. Michniewski, J. Kasprzyk, M. Angius, J. Maksymiuk, M. Moś, R. Zimak, L. Stawarz, W. Kłosiewicz, Z. Graca, R. Silva, K. Bumann, P. Fiugajski.
Ma w swoim dorobku ma liczne nagrania płytowe realizowane m.in. z zespołem Warszawskiej Opery Kameralnej. Nagrywała też utwory S. Sciarrino. Od 2007 roku współpracuje z wydawnictwem DUX, dla którego wraz z pianistą Mariuszem Rutkowskim nagrała m.in. albumy z pieśniami Paderewskiego, Szymanowskiego, Lutosławskiego i Kolberga.
Wśród otrzymanych wyróżnień za nagrania z jej udziałem znalazły się m.in. nominacje do nagrody Fryderyk, nagroda Selecionée par ARTE oraz Orfée D’Or 2009, a w 2018 – Fryderyk oraz Feniks za nagranie barokowego oratorium A. Caldary. Jest laureatką wielu krajowych i międzynarodowych konkursów wokalnych. Odznaczona brązowym medalem Gloria Artis oraz Srebrnym Krzyżem Zasługi.
Od 1999 roku prowadzi również działalność pedagogiczną. Prowadzi klasę śpiewu na Wydziale Wokalno-Aktorskim Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (dr hab., prof. UMFC). Często zapraszana jest również do prowadzenia kursów mistrzowskich. W latach 1999–2017 była solistką Warszawskiej Opery Kameralnej. Od 2017 jest solistką Polskiej Opery Królewskiej.

Lilianna Stawarz © Anita Wąsik-Płocińska
Lilianna Stawarz © Anita Wąsik-Płocińska

Lilianna Stawarz (klawesynistka) – profesor sztuk muzycznych, kierownik Katedry Muzyki Dawnej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, klawesynistka i dyrygentka. W 1998 roku ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie klawesynu Władysława Kłosiewicza, a w 1990 roku uzyskała dyplom Conservatoire à Rayonnement Régional de Rueil-Malmaison w klasie Huguette Dreyfus.
W latach 2012–2016 pełniła funkcję prodziekana Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego w białostockiej filii UMFC oraz koordynatora Biura Koncertowego. Była kierownikiem Katedry Muzyki Dawnej UMFC w latach 2016-2024. Przez dwadzieścia lat należała do zespołu muzyki dawnej Il Tempo, specjalizującego się w twórczości instrumentalnej i wokalno-instrumentalnej od wczesnego baroku do klasycyzmu. Z zespołem tym dokonała wielu nagrań radiowych oraz uczestniczyła w licznych koncertach i festiwalach muzyki dawnej odbywających się w Polsce i za granicą, między innymi w Brugii, Brukseli, Utrechcie, Moskwie, Nowym Jorku, Nowym, Brunszwiku, Rzymie i Berlinie. W latach 1991–2017 związana była z Warszawską Operą Kameralną, zarówno jako klawesynistka-kameralistka, jak i dyrygentka. Tam też latach 2015–2017 pełniła funkcję Kierownika Artystycznego Opery/Barok. W 2003 roku ukazała się pierwsza solowa płyta artystki, zawierająca utwory Carla Philippa Emmanuela Bacha i wydana przez cd Accord. W 2007 roku światło dzienne ujrzał podwójny album ze Suitami klawesynowymi HWV 426–433 Georga Friedricha Händla, który wydała Fundacja Pro Musica Camerata. Trzecią płytę solową Lilianny Stawarz z „Inwencja­mi” i „Sinfoniami BWV 772–801” Johanna Sebastiana Bacha wydało w 2012 ro­ku Polskie Radio (nominacja do Fryde­ryka 2013). Czwarta z kolei, ze Suita­mi francuskimi BWV 812–817 Bacha, ukazała się nakładem wytwórni Dux i otrzymała wiele pozytywnych recen­zji, nagrodę ResMusica oraz Frydery­ka 2022. Artystka otrzymała też Fryderyka 2018 za nagranie oratorium Antonio Caldary Maddalena ai piedi di Cristo, wydane przez Polskie Radio. W 2019 roku ukazał się jej pierwszy album w katalogu Chopin University Press: dwupłytowe wydanie „Sonat na skrzyp­ce i klawesyn obbligato BWV 1014–1019”, wykonanych wspólnie ze skrzypkiem Pawłem Łosakiewiczem. Rok póź­niej duet ten nagrał też „Sonaty w tran­skrypcji na skrzypce i klawesyn” Domeni­ca Scarlattiego (Dux). W 2024 roku ukazały się 2CD- Suity angielskie BWV 806-811 wydane przez Chopin University Press.
Lilianna Stawarz jest prezesem Sto­warzyszenia Miłośników Sztuki Baro­kowej „Dramma per Musica” i twór­czynią zespołu Royal Baroque En­semble. Współpracuje i pełni funk­cję kierownik artystycznej Festiwa­lu Oper Barokowych „Dramma per Musica”, który w czasie pandemii co­vid-19 zmienił nazwę na Festiwal Mu­zyki Dawnej „Dramma per Musica”.
W ramach tego festiwalu prowadziła od klawesynu opery Händla: „Agrippi­na” (nominacja do Koryfeusza Muzyki Polskiej), „Orlando” i „Alcina”, a także „Far­nace” Antonia Vivaldiego (nominacja do Nagrody Norwida). Od 2022 roku na antenie Programu II Polskiego Radia prowadzi audycję „Sprezzatura według Lilianny Stawarz”. Aktualnie jest kierownikiem Katedry Muzyki Dawnej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina na stanowisku profesora nadzwyczajnego.

reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img

Również popularne