Jak pisze Ewa Chałat: Mityczna historia Orfeusza i Eurydyki fascynowała poetów od antyku do współczesności; opisywali ją m.in. Owidiusz, Wergiliusz, Rilke, Miłosz, Herbert. Zauroczeni mitem określonym przez Herberta „liryką zadumy i mroku” ubierali go w muzykę Monteverdi, Haydn, Milhaud, Offenbach… historia muzyki liczy ponad 50 „odsłon” o śpiewającym Argonaucie.
– „Orfeusz i Eurydyka” Glucka to dla mnie jeden z ciekawszych tytułów operowych – przyznaje Robert Bondara, który jako reżyser i choreograf na nowo odczytuje mit o Orfeuszu. Twórca pragnie zabrać widzów w mroczne głębiny ludzkiej podświadomości i niczym w thrillerze rozwikłać zagadkę szaleństwa. Jak zapowiada: spektakl będzie podróżą Orfeusza przez głębię podświadomości i próbą odnalezienia się w żałobie. Będąc choreografem, reżyserskich środków nie ograniczam do tekstu, głosu i gestu. Od każdego artysty wymagam obecności na scenie: od palców stóp po czubek głowy – podkreśla Robert Bondara. Choreograf ma już w swym dorobku reżyserowanie opery (nagradzana m.in. właśnie za reżyserię „Legenda Bałtyku” w Teatrze Wielkim w Poznaniu). Robert Bondara, współpracując z Operą Nova, stworzył w Bydgoszczy inscenizacje wraz z choreografiami spektakli baletowych, takich jak: „Zniewolony umysł”, „Stabat Mater. Harnasie” oraz „Alicja w Krainie Czarów”. W Bydgoszczy po raz pierwszy realizuje produkcję operową.
Balansując na cienkiej granicy między rzeczywistością a obłędem, na scenie zjawi się niejeden Orfeusz i niejedna Eurydyka czy podwójna postać Amora (będą nim śpiewaczka i tancerka). Zespół baletowy wystąpi jako Furie, swój udział w spektaklu ma również chór. Na scenie dziać się będzie tak wiele, że potrzebne będzie wsparcie kaskaderów. Mimo że mit interpretowany jest współcześnie, w spektaklu nie zabraknie odniesień do świat antycznego m.in. w postaciach przewoźnika dusz zmarłych Charona, Hadesa i Hermesa – choć i oni (oprócz mitycznych) mają też swoje bardziej realistyczne wcielenia.
Listopadową premierę Opery Nova zwiastuje plakat Diany Marszałek, która jest także autorką scenografii spektaklu. Autorką kostiumów jest Martyna Kander, reżyserii świateł Maciej Igielski, projekcji multimedialnych Jagoda Chalcińska. Kierownictwo muzyczne sprawuje Przemysław Fiugajski.
Obsada jest potrójna. W partii Orfeusza wystąpią Łukasz Klimczak, Damian Wilma i Janusz Żak. Eurydykę zaśpiewają: Magdalena Czerwińska, Julia Pruszak-Kowalewska oraz Magdalena Stefaniak. Śpiewacy mają swych „bliźniaczych” Orfeuszy i Eurydyki , których odtwarzają tancerze : Takumi Mitsuhashi, Artem Rybalchenko, Rafał Tandek oraz tancerki: Lauren Draper, Arisa Suzuki, Marta Wróbel. Rolę Amora wykonują śpiewaczki: Agnieszka Nurzyńska, Marta Ustyniak-Babińska, Sylwia Wnuk oraz tancerki: Marta Berezowska, Mariia Nechosa.
Premiera „Orfeusza i Eurydyki” na scenie Opery Nova odbędzie się 16 listopada 2024 roku, dwa kolejne spektakle: 17 i 19 listopada 2024 roku.