Już inauguracja festiwalu zapowiada się intrygująco – wyjściem poza sferę miasta, w stronę… kosmosu. Podczas koncertu znakomitego francuskiego saksofonowego Kwartetu Ellipsos, Tomasza Rożka – narratora i Sinfonii Varsovii pod batutą Jeana-François Verdiera usłyszymy muzykę amerykańską, francuską inspirowaną księżycowymi wyprawami, jak również dawnymi fantazjami o wyprawie człowieka na srebrny glob. Będzie to „Sinfonia for Orbiting Spheres” Missy Mazzoli (ur. 1980), prawykonanie polskie „A Dream for Artemis. Lunar Fantasy” na kwartet saksofonowy i orkiestrę Francuza Fabiena Waksmana (ur. 1980), a na zakończenie „Conga del Fuego Nuevo” meksykańskiego kompozytora (ur. 1950), Arturo Márqueza. Zresztą jazz powróci w portrecie odwiecznych związków między Paryżem a Ameryką – w koncercie Chopin Univeristy Big Band pod kierownictwem Piotra Kostrzewy (na co dzień również kotlisty Sinfonii Varsovii). Będzie okazja do wysłuchania utworów Gershwina, Legranda, ale także Vernon Duke’a, Sidneya Becheta i Claude’a Bollinga. Muzykę południowoamerykańską – twórczość Astora Piazzolli – wykonywać będzie grupa smyczkowa Sinfonii Varsovii pod kierunkiem wiolonczelisty Treya Lee.

W bardziej tradycyjnych pocztówkach muzycznych metropolii zaprezentuje się francuski Quatuor Elmire, z wiedeńskim programem: Kwartetem smyczkowym D-dur op. 76 nr 5 Haydna i Kwartetem smyczkowym e-moll op. 59 nr 2 z cyklu Kwartetów Razumowskich Beethovena. W obrazie Londynu świetna poznańska orkiestra instrumentów dawnych Arte dei Suonatori zaprezentuje muzykę Johanna Christiana i Carla Philippa Emanuela Bachów, Mozarta, Andresa Lidla i Carla Friedricha Abla (ucznia Johanna Christiana). Bardziej bliską dzisiejszym czasom muzykę Londynu usłyszymy przez Koncert wiolonczelowy Elgara oraz Wariacje i Fugę nt. Purcella Brittena (Maciej Kułakowski – wiolonczela, OFN / Bar Avni). Strzałka geograficzna powędruje również w inną stronę – w syntezie Południa i Północy – w wykonaniu wybranych, wydanych w Wenecji „Offertoriów et Communiones” Mikołaja Zieleńskiego (w towarzystwie ich inspiratorów – twórczości Andrei Gabrielego i Claudia Monteverdiego), przez wokalny skład Capelli Cracoviensis i zespół francuski dawnych instrumentów dętych „Oltremontano”, pod dyrekcją Jana Tomasza Adamusa.
Nie zabraknie także portretów amerykańskiego Południa. Multiinstrumentalny zespół z Danii TVÆRS zaprezentuje współczesne kompozycje inspirowane folklorem nordyckim i jazzem amerykańskiego Południa. Szczególnym połączeniem jazzu i muzyki symfonicznej będzie także koncert popularnego francuskiego tria jazzowego pianisty Paula Laya, które z Sinfonią Varsovią pod batutą wspomnianego Jeana-François Verdiera wykona „Błękitną rapsodię” Gershwina w aranżacji na trio jazzowe i orkiestrę oraz kilka standardów kompozytora w tej samej wersji.

W serii miejskiej nie mogło zabraknąć obrazów Paryża – te usłyszymy w wykonaniu wymienionego już Quatuor Ellipsos i świetnego francuskiego pianisty Jeana-Frédérica Neuburgera. Zabrzmią fragmenty z Sekstetu C-dur op. 40 jednej z pierwszych wyemancypowanych kobiet-kompozytorek w historii muzyki francuskiej: Louise Farrenc (1804-1875), utwory młodszej o jedno pokolenie Juliette Dillon, kompozytorki z przełomu XIX i XX w. Fernande Decruck, a także fragmenty z „Arlezjanki” i „Carmen” Bizeta. Owoce kobiecej twórczości zresztą usłyszymy również w niemieckim wydaniu – japońskie Aka Duo i Orkiestra Polskiego Radia pod batutą Ewy Strusińskiej wykonają Uwerturę Fanny Hensel, Koncert fortepianowy Clary Schumann i Koncert skrzypcowy e-moll Mendelssohna, brata Fanny. Wątek kobiet pojawi się również w odsłonie amerykańskiej – w autorskim koncercie flecistki wyspecjalizowanej w muzyce współczesnej, Ani Karpowicz, pianistki i kompozytorki Aleksandry Kacy oraz Sinfonii Varsovii pod dyrekcją izraelskiej dyrygentki Bar Avni usłyszymy hołd dla towarzyszki życia Leonarda Bernsteina, Felicii Montealegre: Adagietto z V Symfonii Mahlera, polskie prawykonania „Halil” na flet i orkiestrę kameralną oraz „For Felicia Montealegre” na fortepian Bernsteina oraz specjalnie skomponowany na ten koncert utwór Aleksandry Kacy „but the rain is full of ghosts tonight” na flet i orkiestrę.

Jeśli Paryż to też emigranci do stolicy świata. Aka Duo wykona utwory Moszkowskiego, Tansmana, Magina i Wajnberga.
Jeżeli mówimy o francuskiej sonosferze, nie może zabraknąć liryki. W interesującym recitalu Waed Bouhassoun zaprezentuje (śpiew przy akompaniamencie perskiej lutni oud) własne muzyczne opracowania mistycznej i świeckiej poezji miłosnej wieków VII–XIII i współczesności autorstwa arabskich (andaluzyjskich, syryjskich) i perskich twórców: Madżnuna, Ibn Zajduna, Wallady, Rumiego i Adonisa. Artystka wystąpi także podczas odrębnego koncertu, z tradycyjnymi mistycznymi (maronickimi, sufickimi) i świeckimi pieśniami z Aleppo w Syrii, opracowanymi muzycznie przez: Waed Bouhassoun, pochodzącego z Aleppo kompozytora Omera el-Batsha i otomańskiego kompozytora Tanburiego Cemila Beya. Towarzyszyć jej będzie turecki perkusista Neşet Kutas. Z gitarowym recitalem innego dnia wystąpi świetny grecki wirtuoz Sotiris Athanasiou.

Z innych przestrzeni: usłyszymy również koncert południowoamerykańskiego kwintetu fortepianowego Ensemble Maru, z II Kwintetem A-dur Dvořáka i prawykonaniem europejskim utworu „Nakhwa – Spadające płatki kwiatów II” kompozytora z kraju wykonawców, Dohuna Lee (ur. 1979). Koncert będzie okazją do zaprezentowania młodej generacyjnie kameralistyki. Również w koncercie „Młody Amsterdam” nie zabraknie młodego wykonawstwa: Kwartet smyczkowy Martin z tego miasta wykona utwory kompozytorów najmłodszej generacji związanych z tą metropolią, m. in. wiolonczelisty kwartetu Ori Rona („Tune”), a także II Kwartet smyczkowy a-moll debiutującego w bardzo wczesnym wieku jako kompozytor Mendelssohna. Kontynuując wątek praski, choć równie tradycyjny co wspomniany koncert Ensemble Maru, Sinfonia Varsovia pod batutą świetnego dyrygenta Christiana Arminga wykona poemat „Šárka” z cyklu „Moja ojczyzna” Smetany oraz VIII Symfonię G-dur Dvořáka.

Jeżeli mamy obfity festiwal, nie może zabraknąć twórczości Bacha. Wspomniany Jean-Frédéric Neuburger wykona recital bachowski. Inspiracji bachowskiej w jazzie nie zabraknie w wykoaniu Paul Lay Trio, o którym była już mowa. Znowu Haendlowski recital zaprezentuje świetny kalwesynista Pierre Hantaï. To jeśli chodzi o muzykę emanującą abstrakcją. Natomiast oryginalny recital inspirowany naturą – kompozytorów francuskich (Debussy’ego, Ravela, Messiaena) oraz japońskich (Takemitsu, Hosokawa) wykona japońska pianistka Momo Kodama. Sięgając muzyki bardziej zmysłowej, emanującej codziennością, nie zabraknie arii francuskich w wykonaniu znakomitych Aleksandry Olczyk – sopran i Moniki Ledzion – mezzosopran oraz Orkiestry Teatru Wielkiego-Opery Narodowej pod batutą jej szefa muzycznego, Patricka Fournilliera (w pr. Bizet, Massenet, Offenbach, Delibes, Saint-Saëns i Gounod).
Festiwal zamknie występ Martína Garcii Garcii w IV Symfonii „Koncertującej” Szymanowskiego. Towarzyszyć mu będzie Sinfonia Varsovia pod batutą Michała Klauzy, która wykona także Wariacje symfoniczne Lutosławskiego oraz Bolero Ravela.
Jeśli dodamy do tego wszystkiego koncerty sprowadzonych specjalnie, wybranych orkiestr młodzieżowych z całej Polski (prezentujących się w namiocie festiwalowym), koncerty dla dzieci i inne formy popularyzacji, zapowiada się prawdziwie „szalone” święto, pełne szczególnie wyrafinowanego programu dla wszystkich – dużych i małych.