„Nabucco” to jedna z najbardziej znanych oper Giuseppe Verdiego, a słynny chór „Va, pensiero” (bodajże najbardziej uwielbiany chór na świecie) swego czasu uznawany był za nieoficjalny hymn Włoch. Nazwisko „Verdi” było także synonimem Risorgimento (Zjednoczenia Włoch). Akronim po rozszyfrowaniu znaczył: Vittorio Emmanuel Re d’Italia. Włosi krzycząc „Viva Verdi” oddawali cześć królowi. Również libretto, opowiadające o obaleniu samozwańczej władczyni Abigaille było bardzo wymowną metaforą wyzwolenia narodu żydowskiego z niewoli babilońskiej. Prapremiera, 9 marca 1842 roku w mediolańskiej La Scali była gigantycznym sukcesem Verdiego. Dzieło do dziś utrzymuje się w repertuarze, pomimo morderczych wymagań wokalnych dla sopranowej partii Abigaille.

Poprzednia premiera „Nabucca” w Operze Krakowskiej miała miejsce w 1992 roku, występowali w niej m.in.: Andrzej Biegun, Bugusław Szynalski, Monika Swarowska – Walawska, Barbara Krzekotowska, Małgorzata Lesiewicz, Bożena Zawiślak-Dolny, Janusz Dębowski, Imeri Kawsadze, Przemysław Firek i Janusz Borowicz. Spektakl reżyserował Waldemar Zawodziński, który był także autorem scenografii, kostiumy przygotowała Janina Niesobska, a dyrygowała nim Ewa Michnik.

Najnowszą krakowską inscenizację operowego babilońskiego dramatu przygotują: Maria Sartova (reżyseria), Damian Styrna (scenografia i projekt animacji), Anna Chadaj (kostiumy) i Jakub Lewandowski (kostiumy). Maria Sartova jest śpiewaczką i reżyserką, w ostatnich sezonach inscenizowała w Polsce m. in.: „Cyganerię” Giacomo Pucciniego i „Barona cygańskiego w Operze i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku, „Orfeusza w piekle” Jacquesa Offenbacha w Operze Bałtyckiej w Gdańsku, „Carmen” Georgesa Bizeta w Operze Wrocławskiej oraz „Judytę Triumfującą” Antonio Vivaldiego w Warszawskiej Operze Kameralnej.

Kierownictwo muzyczne sprawuje José Maria Florêncio, premiery zaplanowano na 9 marca (dokładnie w 182. rocznicę mediolańskiej prapremiery) i 10 marca 2024 roku. Kolejne spektakle: 13-17 marca oraz 20 i 22 czerwca 2024 roku.
Wystąpią: Andrzej Dobber, Leszek Skrla i Adam Zaremba (Nabucco), Oksana Nosatova, Jolanta Wagner i Iga Caban (Abigaille), Wołodymyr Pańkiw, Taras Shtonda i Grzegorz Szostak (Zaccaria), Tomasz Kuk i Łukasz Gaj (Ismaele), Monika Korybalska i Elżbieta Wróblewska (Fenena). Na scenie, w mniejszych rolach, pojawią się także: Sebastian Marszałowicz i Sławomir Broś (Arcykapłan), Jarosław Bielecki, Janusz Dębowski i Michał Kutnik (Abdallo) oraz Agnieszka Kuk, Iwona Socha i Karin Wiktor-Kałucka (Anna).
