REKLAMA

„Czempion” Terence’a Blancharda, opera o amerykańskim bokserze, 29 kwietnia w kinach w całej Polsce

Sześciokrotny zdobywca nagród Grammy, muzyk jazzowy i kompozytor powraca do Met z nową operą współczesną, pt. „Czempion”. Terence Blanchard jest pierwszym afroamerykańskim kompozytorem, którego dzieło wystawiono na nowojorskiej scenie w blisko 140-letniej historii tego teatru.

Kompozytor pochodzi z Nowego Orleanu, przez lata fascynował się jazzem i jak sam mówi, nie planował tworzenia muzyki operowej. Swój operowy debiut (a jest nim właśnie „Czempion”, według libretta nagrodzonego Pulitzerem Michaela Cristofera) określił jako operę w jazzie (a nie jazz-operę).

To pełna dramatu, muzyczna opowieść o życiu słynnego amerykańskiego boksera, Emile’a Griffitha. Na ringu odnosił on sukcesy, jednak poza nim nieustannie zmagał się ze swoją tożsamością, nie zawsze wychodząc z tych potyczek zwycięsko. Prapremiera odbyła się w St. Louis, Loretto-Hilton Center for the Performing Arts, 15 czerwca 2013 roku, a premiera obecnej inscenizacji w MET – 10 kwietnia 2023 roku. W sezonie 2022/23 zostanie pokazana sześciokrotnie.

Ryan Speedo Green (młody Young Emile Griffith) w „Czempionie” Terence’a Blancharda © Ken Howard Met Opera
Ryan Speedo Green (młody Young Emile Griffith) w „Czempionie” Terence’a Blancharda © Ken Howard / Met Opera

„Czempion” to drugie dzieło Blancharda, które zostanie pokazane na scenie Metropolitan Opera. Premiera „Fire shut up in my bones” w Nowym Jorku odbyła się 27 września 2021 roku i została uznana za przełomowy moment dla historii amerykańskiej opery. (…) Punkt wyjścia dla czegoś nowego, odświeżenie tego, dokąd może nas zabrać opera („Washington Post”). Dzieło określono jako świeże, wzruszające. Poetyckie, przejmujące, czasem ponuro zabawne, zawsze niezwykle efektowne („The New York Times”). W sezonie 2021/22 odbyło się 8 spektakli.

Terence Blanchard uważa, że współczesna opera powinna odnosić się do obecnej sytuacji, komentować rzeczywistość. – To właśnie robił Puccini. To właśnie robili wszyscy ci twórcy. Brali historie, które były istotne dla ich społeczności i je wystawiali. I myślę, że opera – nie chcę mówić, że jest to obowiązek – ale może mieć odpowiedzialność, aby naprawdę wpływać na życie wielu ludzi.

Stephanie Blythe (Kathy Hagen) i Ryan Speedo Green (młody Young Emile Griffith) w „Czempionie” Terence’a Blancharda © Ken Howard / Met Opera
Stephanie Blythe (Kathy Hagen) i Ryan Speedo Green (młody Young Emile Griffith) w „Czempionie” Terence’a Blancharda © Ken Howard / Met Opera

Ryan Speedo Green wciela się w rolę młodego Griffitha, w starszą wersję bohatera, prześladowaną przez wydarzenia z przeszłości, bas-baryton Eric Owens. Dwóm wybitnym śpiewakom na scenie partnerują: sopranistka Latonia Moore, jako Emelda Griffith, matka boksera oraz Stephanie Blythe, jako właścicielka baru, Kathy Hagen.

Dyrektor muzyczny Met, Yannick Nézet-Séguin, prowadzi chór i orkiestrę przez pełną zaskakujących niespodzianek partyturę Blancharda. Za reżyserię odpowiada James Robinson, znany z uwielbianych przez widzów „Porgy i Bess” oraz „Fire Shut Up in My Bones”. Choreografię stworzyła Camille A. Brown, również pracująca wcześniej przy tych produkcjach.

To najbardziej napełniona akcją opera, jaką widziałem – mówi bas-baryton Ryan Speedo Green o nowym dziele słynnego jazzowego kompozytora, Terence’a Blancharda. „Financial Times” okrzyknął zaś „Czempiona” poruszającym, barwnym i nadspodziewanie delikatnym utworem.

Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje „Czempiona” oraz więcej informacji o pokazach z cyklu „The Metropolitan Opera: Live in HD” znajduje się na stronie nazywowkinach.pl.

Zwiastun opery
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img

Również popularne