„Łaskawość Tytusa” to ostatnia opera Mozarta, napisana przez kompozytora na dwa miesiące przed śmiercią. Prapremiera odbyła się 6 września 1791 roku w Teatrze Narodowym w Pradze, premiera polska zaś 20 marca 1806 roku w Poznaniu, gdzie była grana w języku niemieckim. Mozart skomponował swoje arcydzieło do tekstu Caterina Mazzoli według Pietra Metastasia. Do tego libretta powstało ponad czterdzieści oper, między innymi dzieła Antoniego Caldary, Niccoli Jommellego, Johanna Adolfa Hassego, Christopha Willibalda Glucka, Josefa Myslivečka, czy Baldassara Galuppiego. Operę Mozarta krytykowano za schematyczność, jednak przesłanie dzieła silnie przemawia do współczesnego odbiorcy. Dzieło coraz częściej znajduje miejsce w repertuarze teatrów operowych na całym świecie.
W Polsce wystawiono tę operę tylko trzy razy i wszystkie inscenizacje miały miejsce w Warszawie. W Warszawskiej Operze Kameralnej, podczas Festiwalu Mozartowskiego prezentowano wszystkie dzieła sceniczne Wolfganga Amadeusza Mozarta. Premiera „Łaskawości Tytusa” w reżyserii Ryszarda Peryta odbyła się w 1990 roku, śpiewali w niej m. in. Jacek Laszczkowski (Tytus), Ewa Frakstein (Vitellia), Jerzy Mahler (Publio), Bernard Pyrzyk (Annio) i Marzanna Rudnicka (Servilia). Dariusz Paradowski kreował Sekstusa, i jak pisze Dorota Szwarcman, był pierwszym mężczyzną, który po raz pierwszy w historii muzyki wykonał tę partię. W 2016 roku w Teatrze Wielkim w Warszawie pokazano reżyserskie odczytanie Ivo van Hove, dyrygował Benjamin Bayl, była to koprodukcja z Théâtre Royal de la Monnaie w Brukseli. Śpiewali: Charles Workman (Tytus), Anna Bonitatibus (Sesto), Ewa Vesin (Vitelia), Katarzyna Trylnik (Servilia), Anna Bernacka (Annio) i Krzysztof Bączyk (Publio). W 2018 roku w Warszawskiej Operze Kameralnej zaprezentowano w reżyserii Marka Weissa i pod kierownictwem muzycznym Friedricha Haidera nową produkcję, śpiewali m. in. Aleksander Kunach (Tytus), Elżbieta Wróblewska i Elwira Janasik (Sesto), Anna Mikołajczyk (Vitellia), Jan Jakub Monowid i Malgorzata Kustosik (Annio) oraz Piotr Nowacki i Dariusz Górski (Publio).
W najnowszej inscenizacji reżyserka spektaklu Maja Kleczewska, podobnie jak w innych swoich realizacjach, również w „Łaskawości Tytusa” poszukuje lokalnego kontekstu dla opowiadanej historii. – W kontekście niedawnej historii Gdańska perspektywa staje się zupełnie inna i ona determinuje współczesne przeczytanie utworu – mówi Kleczewska w rozmowie, która znajdzie się w programie spektaklu.
Maja Kleczewska jest reżyserką wielokrotnie nagradzaną w wielu międzynarodowych festiwalach teatralnych. Znana jest głównie ze swoich inscenizacji przygotowanych dla teatrów dramatycznych, ma na swoim koncie wiele głośnych produkcji (np. „Wściekłość” w warszawskich Teatrze Powszechnym, „Dziady” Adama Mickiewicza w krakowskim Teatrze im. Słowackiego). Współpracowała m. in. z Teatrem Wielkim – Operą Narodową reżyserując operę „Głos ludzki” Francisa Poulenca z wybitną kreacją Joanny Woś czy dramatoperę „Oresteja” Agaty Zubel.
Kierownikiem muzycznym premiery jest Yaroslav Shemet, od stycznia 2023 roku pełniący funkcję dyrektora muzycznego Opery Bałtyckiej. Scenografię przygotowuje Justyna Łagowska, kostiumy Konrad Parol. Za choreografię i ruch sceniczny odpowiada Kaya Kołodziejczyk.
Wystąpią: Aleksander Kunach i Jacek Szponarski (Tytus), Aleksandra Orłowska i Aleksandra Kubas-Kruk (Vitelia), Natalia Stepaniak i Marta Huptas (Servilia), Elżbieta Wróblewska i Gabriela Celińska-Mysław (Sesto), Jakub Foltak i Daniel Oktawian Piotrowski (Annio) oraz Michał Romanowski (Publio).
Premiery odbędą się 7 i 8 października 2023 roku, następne spektakle: 10, 13 i 14 października 2023 roku.