REKLAMA

Świat futurystycznej fantazji. Premiera „Fausta” Gounoda w Teatrze Wielkim w Łodzi

Teatr Wielki w Łodzi zakończy sezon artystyczny 2022/23 premierą jednej z najsłynniejszych francuskich oper. 17 czerwca odbędzie się premiera „Fausta” Charlesa Gounoda, w reżyserii Ewy Rucińskiej i pod muzycznym kierownictwem Rafała Janiaka.

We wtorek, 6 czerwca 2023 roku w Teatrze Wielkim w Łodzi odbyła się konferencja prasowa, podczas to której realizatorzy spektaklu i soliści głównych ról opowiedzieli o nadchodzącej premierze.

Zamysłem Ewy Rucińskiej jest przeniesienie doskonale znanej nam historii, opartej na fenomenalnym poemacie Johanna Wolfganga von Goethego, do niedalekiej przyszłości. Za pomocą dystopijnej narracji reżyserka na nowo chce opowiedzieć „Fausta” – jako uniwersalną, fantastyczną, pełną metafizyki i magii baśń dla dorosłych, osadzoną w bliżej nieokreślonym miejscu i czasie, która może dotrzeć do współczesnego widza. Celem Rucińskiej jest przedstawienie historii aktualnej, frapującej i dojmującej, na miarę naszych czasów.

Ciekawym zabiegiem dramaturgicznym okazać się może uczynienie z Małgorzaty pierwszoplanowej bohaterki dramatycznej, a także rozszerzenie znaczeniowe spodenkowej roli Siebla (która to postać dojrzewać ma przez cały spektakl), urealnienie Walentego jako postaci niejednoznacznej, przedstawienie wielowymiarowości Mefista (którego czarny charakter zostanie przełamany subtelnym humorem) oraz przedstawienie Fausta jako narratora całej historii.

Patrycja Krzeszowska podczas konferencji prasowej przed premierą „Fausta” w Teatrze Wielkim w Łodzi © Joanna Miklaszewska
Patrycja Krzeszowska podczas konferencji prasowej przed premierą „Fausta” w Teatrze Wielkim w Łodzi © Joanna Miklaszewska

Zaprojektowana przez Agatę Skwarczyńską scenografia łączyć ma w sobie rozmach i monumentalizm ciężkiej, betonowej architektury totalitarnej z prostotą, łagodnością i klarownością formy inspirowanej kulturą japońską oraz elementem natury – jabłonią, która wraz z przemijającymi porami roku symbolizować ma przemiany Małgorzaty. Aleksandra Osowicz przygotowuje choreografię nie tylko dla zespołu baletowego (wybór scen baletowych „Noc Walpurgii” w V akcie), ale również dla solistów oraz chóru, który zostanie niejako wkomponowany w scenografię spektaklu. Jak podkreśla choreografka, surowy ruch sceniczny pozostanie w symbiozie z całością inscenizacji. Kostiumy zaprojektował Arkadiusz Ślesiński.

Rafał Janiak podczas konferencji prasowej przed premierą „Fausta” w Teatrze Wielkim w Łodzi © Joanna Miklaszewska
Rafał Janiak podczas konferencji prasowej przed premierą „Fausta” w Teatrze Wielkim w Łodzi © Joanna Miklaszewska

Rafał Janiak, kierownik muzyczny premiery, zwrócił uwagę jak ważne dla niego było zadbanie o stylowość wykonania w języku francuskim, a także wrażliwość na barwę brzmienia (m. in. trąbki w niektórych fragmentach mają być zastępowane instrumentami o brzmieniu zbliżonym do kornetów, francuskich odmian instrumentów).

„Faust” Charlesa Gounoda jest jedną z najczęściej wystawianych oper francuskich. Dzieło ujmuje nie tylko fantastycznym, baśniowym librettem, ale równie piękną, melodyjną, lecz wymagającą dla wykonawców warstwą muzyczną. Lekkie numery muzyczne utrzymane w stylu brillant kontrastują z monumentalizmem brzmienia, a całą partyturę wypełniają arcydzieła, takie jak choćby tzw. aria z klejnotami czy słynne „Rondo o złotym cielcu”. Wbrew operowej tradycji, lecz w zgodzie z partyturą, rola Starego Fausta zostanie ograniczona, kosztem powiększenia partii tytułowego bohatera w I akcie.

Próby do „Fausta” w Teatrze Wielkim w Łodzi © Joanna Miklaszewska
Próby do „Fausta” w Teatrze Wielkim w Łodzi © Joanna Miklaszewska

W roli Fausta wystąpią Nazari Kachala (17.06), Dawid Kwieciński i Irakli Murjikneli (18.06), w roli Mefista – Wojciech Gierlach (17.06), Grzegorz Szostak (18.06) i Robert Ulatowski, w roli Małgorzaty – Patrycja Krzeszowska (17.06), Aleksandra Orłowska (18.06) i Anna Wierzbicka, w roli Walentego – Arkadiusz Anyszka (18.06) i Łukasz Motkowicz (17.06), w roli Wagnera – Nikhil Goyal (17.06), Jan Szurgot i Witold Tomczyk (18.06), w roli Siebla – Agnieszka Makówka (17.06) i Katarzyna Nowosad (18.06), w roli Marty Schwerlein – Bernadetta Grabias (17.06) i Olga Maroszek (18.06), natomiast w roli Starego Fausta – Krzysztof Dyttus (17.06) i Marcin Ciechowicz (18.06). Chór, Balet i Orkiestra Teatru Wielkiego w Łodzi wystąpią pod batutą Rafała Janiaka.

Kolejne spektakle zostały zaplanowane na 18, 20 i 21 czerwca. „Faust” powrócić ma również w nadchodzącym sezonie artystycznym 2023/24: 27, 28, 29 października 2023 roku oraz 14, 15, 16 czerwca 2024 roku.

Ewa Rucińska podczas prób do „Fausta” w Teatrze Wielkim w Łodzi © Joanna Miklaszewska
Ewa Rucińska podczas prób do „Fausta” w Teatrze Wielkim w Łodzi © Joanna Miklaszewska

Pierwsza premiera nowej dyrekcji będzie czwartą już realizacją tej opery w Łodzi. Po raz pierwszy tytuł pojawił się na afiszu Opery Łódzkiej w 1960 roku. „Faust” powrócił do repertuaru nowopowstałego Teatru Wielkiego 9 lat później, spektakl wyreżyserował Antoni Majak, który na premierze wykonał również rolę Mefista, a partnerowali mu wówczas m. in. Paulos Raptis, Teresa May-Czyżowska czy Jerzy Jadczak. Kierownictwo muzyczne sprawował Mieczysław Wojciechowski.

Ostatnia realizacja miała swoją premierę w 1993 roku, kiedy to w spektaklu w reżyserii Waldemara Zawodzińskiego, choreografii Janiny Niesobskiej i pod batutą Aleksandra Tracza w rolach głównych wystąpili m. in. Monika Cichocka, Krzysztof Bednarek, Bogdan Kurowski, Zenon Kowalski i Urszula Kryger.

reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img

Również popularne