Pod dachami Krakowa i Kazimierza studiowano Ewangelię i Talmud, a Kazimierz Jagiellończyk modlił się̨ pod sklepieniem ozdobionym przez nowogrodzkich malarzy z okolic Pskowa w gotyckiej Kaplicy Świętokrzyskiej Katedry Wawelskiej. Kraków jest miastem, w które przez wieki wielki twórczy wkład wnosili przedstawiciele innych niż polska kultur – osadnicy niemieccy, żydowscy kupcy i lekarze, włoscy przedsiębiorcy, architekci i muzycy, a wszyscy oni żyli i działali pod opiekuńczymi skrzydłami litewskiej dynastii Jagiellonów – ten barwny opis autorstwa Jerzego Łysińskiego, otwierający Festiwal, jest jego kwintesencją. W myśl tej wielokulturowości, nie tylko Krakowa, ale i całego kraju, na estradzie Filharmonii Krakowskiej wybrzmią muzyczne akcenty kultury łacińskiej, bizantyjskiej, żydowskiej i orientalnej. A tym samym, również̇ reprezentowanych je religii.
Koncert inaugurujący Festiwalu 4 Tradycji, zaplanowany na piątek 21 kwietnia 2023 roku o godz. 19.30 (powtórzony dnia następnego, 22 kwietnia o godz. 18.00), to przykład tradycji bizantyjskiej w muzyce. W programie znalazła się Liturgia uroczysta cenionej ukraińskiej kompozytorki współczesnej, Łesi Dyczko. Dzieło to wykona Chór Filharmonii Krakowskiej pod batutą Alexandra Humali oraz troje solistów: sopranistka Solomiia Pavlenko, tenor Tomasz Świerczek oraz baryton Patryk Wyborski.
W niedzielę, 23 kwietnia o godz. 18.00 wystąpi Klezmorim Trio w składzie: Karolina Stasiowska (altówka, śpiew), Marcin Wiercioch (akordeon) i Piotr Południak (kontrabas). Zespół zaprezentuje program powstały z inspiracji aszkenazyjską kulturą galicyjskiej diaspory – najpopularniejsze utwory i piosenki w języku Jidisz oraz tradycyjne żydowskie i współczesne melodie w autorskich aranżacjach (powtórka koncertu 28.04 w Centrum Sztuki Mościce w Tarnowie).
Kolejne koncerty Festiwalu 4 Tradycji oscylowały będą w klimatach Orientu. 25 kwietnia o godz. 19.30 w sali koncertowej Filharmonii Krakowskiej wystąpi gruziński chór męski Basiani. Publiczność będzie mogła usłyszeć tradycyjne gruzińskie pieśni polifoniczne oraz pieśni ludowe, jak również chrześcijańskie hymny kościelne z okresu XI-XII wieku. W pieśniach zespołu usłyszeć będzie można brzmienie specyficznego głosu, krimanchuli, czyli gruzińskiego jodłowania. Występy chóru Basiani opisywano w prasie amerykańskiej i europejskiej jako nieziemskie i fascynujące doznania czy brzmienie prosto z nieba.
W tym samym wątku kulturowym znajduje się również koncert Karoliny Cichej & Spółki z projektem „Karaimska mapa muzyczna”, który odbędzie się 27 kwietnia 2023 roku o godz. 19.30.
Festiwal zakończy koncert symfoniczny z obszaru tradycji łacińskiej, czyli występ Orkiestry Filharmonii Krakowskiej pod batutą Sebastiana Perłowskiego. W programie usłyszymy Concerto grosso na orkiestrę symfoniczną Bolesława Szabelskiego, Sinfonia Sacra Andrzeja Panufnika (w 60. rocznicę powstania dzieła) oraz Koncert fortepianowy op. 13 Józefa Kofflera z udziałem solisty Adama Kośmieji. Wydarzenie to odbędzie się w piątek, 28 kwietnia o godz. 19.30. Koncert powtórzony zostanie następnego dnia, już w ramach kolejnego festiwalu – Muzyka Polska odNova.