REKLAMA

Finał VI Festiwalu „Szymanowski / Polska / Świat” w Krakowie pod batutą Antoniego Wita

Koncertem symfonicznym Orkiestry Filharmonii Krakowskiej pod batutą jej dyrygenta honorowego, który 30 września odebrał doktorat honoris causa Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, Antoniego Wita, zakończy się w Centrum Kongresowym ICE (3-4 X 2025) szósta odsłona Festiwalu „Szymanowski / Polska / Świat”.

Zainicjowany przed laty przez ówczesnego dyrektora Filharmonii Krakowskiej, Bogdana Toszę, Festiwal w tym roku obejmuje cztery programy „rozstrzelone” czasowo od 28 III do 4 X 2025.

W programie finału znajdzie się muzyka wczesnej i środkowej fazy modernizmu, w tym dwa dzieła patrona festiwalu. Na początku przejaw wczesnomodernistycznej melancholii – Etiuda b-moll Szymanowskiego, w kanonicznym opracowaniu z lat czterdziestych, autorstwa przyjaciela kompozytora, dyrygenta Grzegorza Fitelberga. Później dzieło Szymanowskiego z okresu podróży śródziemnomorskich – inspirowany wierszem „Noc majowa” Tadeusza Micińskiego, oniryczny, pełen subtelnych zachwytów nad naturą i delikatnej mgiełki, w filmie Wajdy „Panny z Wilka” dodatkowo skojarzony z proustowskim poczuciem dziwności czasu – I Koncert skrzypcowy Szymanowskiego. Partię solową wykona młoda litewska skrzypaczka, laureatka wielu nagród na konkursach międzynarodowych (m. in. Brahmsa w Pörtschach), Dalia Kuznecovaitė.

Dalia Kuznecovaitė © Ugne Petrauskaite
Dalia Kuznecovaitė © Ugne Petrauskaite

Na finał zabrzmi III Symfonia c-moll Aleksandra Skriabina „Boski poemat” – secesyjna, całkiem tradycyjna jeszcze, inspirowana Wagnerem wykładnia jego filozofii „potępienia i wyzwolenia przez sztukę”. Dawka potężnej muzyki późnoromantycznej, w której Antoni Wit znakomicie się czuje.

reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img

Również popularne