W konferencji prasowej 18 czerwca 2024 na Zamku Królewskim w Warszawie udział wzięli: Piotr Łabanow, dyrektor Festiwalu „Ogrody Muzyczne”, Łukasz Strusiński, dyrektor artystyczny festiwalu, Robert Kamyk, autor programu projekcji, Zygmunt Krauze, Zbigniew Napierała, przewodniczący Rady Fundacji ORFEO oraz Jadwiga Czartoryska, członkini Fundacji Zygmunta Zaleskiego.
–Ta edycja jest dla nas przełomowa – powiedział Piotr Łabanow. – Wracamy na Zamek Królewski. Poznaliśmy wiele nowych miejsc, ale tutaj jest nam zdecydowanie najlepiej. I wiemy, że Państwo również chcą, aby Ogrody Muzyczne odbywały się na Zamku.
Nasz festiwal jest finansowany z Miasta Stołecznego Warszawy oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Mamy to szczęście, że jesteśmy objęci Honorowym Patronatem Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Pani Hanny Wróblewskiej oraz Honorowym Patronatem Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy, Pana Rafała Trzaskowskiego. W tym roku do naszej „ogrodowej rodziny” dołącza też jako współorganizator, Fundacja ORFEO im. Bogusława Kaczyńskiego.
Chcemy dbać o naszą stałą publiczność, ale chcemy też „cross-overem” wejść w świat młodych ludzi. Mamy wyjątkowy program: 13 koncertów (zwykle mieliśmy ich 5-6) oraz 17 projekcji filmowych.
Uruchomiliśmy też kanał telewizyjny Ogrody TV, na którym osoby odpowiedzialne za program” Łukasz Strusiński i Robert Kamyk zapowiadają wszystkie wydarzenia .
Koncerty 24. Ogrodów Muzycznych
Łukasz Strusiński: Dziedziniec Zamku Królewskiego to piękne i prestiżowe miejsce. Chcielibyśmy, żeby w wakacje tętniło życiem kulturalnym tak, jak to się dzieje w innych miejscach na świecie. Nie jest tajemnicą, że założyciele „Ogrodów Muzycznych”, Ryszard Kubiak i Zygmunt Krauze, wzorowali się na festiwalu, który odbywa się przed Ratuszem w Wiedniu.
Kontynuujemy i finalizujemy cykl „Śpiewaj / Tańcz / Graj Ogrody”. W 2022 roku zatytułowaliśmy festiwal „Śpiewaj Ogrody”. Było to nawiązanie do wspaniałej książki Pawła Huellego, mieliśmy wtedy przegląd oper Ryszarda Wagnera. W ubiegłym roku „tańczyliśmy” Ogrody i wraz z Zamkiem Królewskim organizowaliśmy Święto Starówki, były też warsztaty taneczne.
Hasło obecnej edycji to „Graj Ogrody”. Jesteśmy zainspirowani sezonem letnim i chcemy się po prostu bawić. Nasz program nawiązuje do ducha zabawy, ale także wirtuozerii artystycznej.
Wracając na Zamek Królewski intensyfikujemy festiwal, gdyż gramy codziennie. Mamy 13 koncertów. 1 lipca to polski debiut zespołu Barocksolistene. Muzycy wystąpią z programem „The Alehouse session”, nawiązującym do historycznych czasów w XVII wieku i zakazu grania muzyki w czasach Cromwella. Wszyscy bezrobotni muzycy musieli wtedy pracować w pubach. W Anglii było wtedy bardzo dużo pubów, pracy było więc chyba w bród. Ten koncert to kombinacja XVII-wiecznej muzyki angielskiej (Henry Purcell, John Playford), angielskich szant i skandynawskich tańców, granych jak w tytułowym pubie (alehouse). Program jednocześnie czerpie inspirację z teatru Szekspirowskiego oraz atmosfery nocnych klubowych jam sessions. Artyści występowali z tym programem m. in. w hamburskiej Elbphilharmonie, i z którym wkrótce zadebiutują na prestiżowym Festiwalu w Edynburgu.
4 lipca wystąpi jedna z najlepszych orkiestr kameralnych w Polsce NFM Leopoldinum. Wybitny skrzypek Alexander Sitkovetsky wykona „Cztery pory roku” w wersji Maxa Richtera, niemieckiego kompozytora muzyki filmowej i elektronicznej. Polska premiera tego koncertu miała miejsce dokładnie 10 lat temu na Ogrodach Muzycznych w 2014 roku.
Trzy wydarzenia to koncerty w stylu retro. 5 lipca w koncercie „Amerykanin w Warszawie” wystąpi Chopin University Big Band, pod kierunkiem Piotra Kostrzewy. W pierwszej części zabrzmią piosenki Henryka Warsa, w drugiej oryginalna wersja „Błękitnej rapsodii” George’a Gershwina, którą zagra Marcin Masecki, enfant terrible polskiej pianistyki. 6 lipca Umlaut Big Band, goście z Paryża zaprezentują nam „Krótką historię swingu” i przypomną, jak śpiewano, tańczono i grano w złotych latach dwudziestych i trzydziestych. 12 lipca młodzi artyści Akademii Operowej w koncercie „Powróćmy jak za dawnych lat” zaśpiewają przeboje okresu międzywojnia – piosenki Jerzego Petersburskiego, Henryka Warsa i Mariana Hemara.
Na Ogrodach Muzycznych pojawi się także trzech tenorów: Voytek Soko, Mikołaj Adamczak i Miłosz Gałaj, czyli pop-operowe trio Tre Voci („Sen nocy letniej”, 21 lipca). Muzykę z gier komputerowych wykona 14 lipca Heroes Orchestra. Wystąpią także Hashtag Ensemble („Renewable Music”, 20 lipca), duet Hyuk i Hyo Lee („Dziewiąta Beethovena na dwa fortepiany”, 24 lipca), Waldemar Malicki (19 lipca), Adam Kośmieja i Martyna Zakrzewska (legendarne dzieło europejskiego minimalizmu „Canto Ostinato: Gra z Nieskończonością”, 3 lipca), a także artyści scen operowych: Dorota Szczepańska z projektem „Lamento” (13 lipca) oraz Iwona Sobotka i David Baños w koncercie „Tribute to Puccini” (27 lipca).
Projekcje 24. Ogrodów Muzycznych
Robert Kamyk: Głównym bohaterem projekcji festiwalowych jest Giacomo Puccini, którego setną rocznicę śmierci obchodzimy w tym roku. W latach 20. był najbogatszym kompozytorem świata. A zaczynał bardzo skromnie, obracał się w środowisku, które przedstawił później w „Cyganerii”. I zaczniemy od „Cyganerii”, archiwalny spektakl z udziałem Mirelli Freni i Luciana Pavarottiego z San Francisco z 1988 roku. Pokażemy też „Madame Butterfly”, także z Mirellą Freni oraz Plácido Domingo z Opery Wiedeńskiej z 1974 roku pod dyrekcją Herberta von Karajana w reżyserii Jean-Pierre’a Ponnelle’a. Zaprezentujemy też dwie wspaniale produkcje wielkich reżyserów: „Toskę” z Amsterdamu z 2023 roku w reżyserii Barrie’go Kosky’ego oraz „Turandot” z Paryża z 2023 roku w reżyserii Roberta Wilsona. Wilson to wielki wizjoner teatru, który stara się w swoich produkcjach łączyć różne sztuki.
Poza hołdem złożonym Giacomo Pucciniemu w programie projekcji przewidziano pokazy oper, operetek, baletów, oratoriów i koncertów. W „Weselu Figara” w reżyserii Martina Kušeja na Festiwalu w Salzburgu w 2023 roku wystąpił jako Figaro polski bas Krzysztof Bączyk. W „Cyruliku sewilskim” z Opery Wiedeńskiej z 2021 roku jako Hrabia Almaviva wystąpił słynny rossiniowski tenor Juan Diego Flórez. W koncercie „150 lat Opery Wiedeńskiej” z 2019 roku pod dyrekcją Marca Armiliato zaśpiewali m.in.: Aleksandra Kurzak, Tomasz Konieczny, Roberto Alagna, Erwin Schrott, Nina Stemme, i Sonya Yoncheva. Rejestracja oratorium „Mesjasz” Georga Friedricha Händla z International Music Festival Český Krumlov z 2023 roku ma wyjątkową oprawę wizualną.
W programie koncertu Davida Garreta z Taorminy na Sycylii z 2023 roku znalazły się utwory m. in.: Vivaldiego, Schumanna, Saint-Saënsa i Kreislera. „Jonas Kaufmann w Arena di Verona” to nagranie ze starożytnego amfiteatru w Weronie z 2023 roku. Wieczór uświetnił setny sezon festiwalu Arena di Verona, pod dyrekcją Jochena Riedera wystąpili także: Sonya Yoncheva i Ludovic Tézier. Pamiętny koncert w ulewnym deszczu „Pavarotti w Hyde Parku” zarejestrowano w 1991 roku. Słynnego tenora wysłuchało wtedy blisko 125 000 osób, wśród widzów była Księżna Diana. Pavarottiemu towarzyszyli orkiestra i chór pod dyrekcją Leone Magiery.
Będą też projekcje baletowe: „Córka źle strzeżona” (nagranie z Royal Opera House, 2015 w choreografii Fredericka Ashtona), „Śpiąca królewna” (Zurych 2020) oraz „Boléro” Ravela i inne balety Maurice’a Béjarta z Opery Paryskiej oraz operetkowe: „Perichola” Jacquesa Offenbacha (Théâtre des Champs-Elysées, 2022 roku).
W filmie dokumentalnym „Leonard Bernstein – Larger than Life” z 2016 roku w reżyserii Georga Wübbolta znakomitego dyrygenta wspominają m.in: Gustavo Dudamel, Kent Nagano, Marin Alsop oraz dzieci Leonarda Bernsteina: Jamie, Alexander i Nina Bernsteinowie.
O festiwalu Ogrody Muzyczne
Zygmunt Krauze: Program jest rzeczywiście różnorodny. Seria koncertów jest przykładem balansu pomiędzy tym, co jak Ryszard Kubiak zawsze mówił, „jest dla ludzi”, a czymś ambitnym. Patrzę na ten festiwal z szerszej perspektywy, przypominam sobie jego początki. Teraz, gdy odstąpiłem moje miejsce młodszym kolegom i przyjaciołom, przyglądam się temu z dużą dozą szczęścia i optymizmu. Nowa ekipa, która tworzy to wydarzenie, ma nadzwyczajną dynamikę i radość. I cieszę się, że tak to się wszystko rozwija.
Chciałbym wspomnieć też o Robercie Kosimie, który jest organizacyjną i duchową opoką festiwalu. To człowiek, na którym wszyscy możemy polegać. Chciałbym wszystkich Państwa zaprosić na festiwal, który był i jest nadzwyczajny.
Jadwiga Czartoryska: Chciałabym podziękować Fundacji im. Zygmunta Zaleskiego. To dobry przykład, jak prywatna fundacja chce się dzielić i wspierać takie projekty. Trzeba nieustannie przypominać, że są ludzie, którzy się dzielą. Fundację imienia swojego ojca założył 35 lat temu Roman Zaleski.
Ogrody Muzyczne nie mogą się dla mnie odbyć bez wspomnienia Ryszarda Kubiaka. Poznałam go w Paryżu podczas Roku Kultury Polskiej, wtedy się dowiedziałam o tym festiwalu. Ryszard jest dla mnie osobą niezwykle ważną. Program jest rzeczywiście fantastyczny i cieszę się, że Ogrody wróciły na Zamek Królewski.
Regina Lubelska: Chciałabym powitać Państwa w imieniu dyrektora Wojciecha Falkowskiego. Kiedy panowie przyszli do nas, Zamek z otwartym sercem ich przyjął. Bardzo się cieszymy, że wracają do nas w pełnej krasie, Zamek jest naturalnym miejscem, gdzie ten festiwal powinien się odbywać.
Zbigniew Napierała, Przewodniczący ORFEO Fundacji im. Bogusława Kaczyńskiego: Chciałem podkreślić, że osoby przygotowujące festiwal mają klasę Pana Profesora Zygmunta Krauze. Myślę, z ich pomocą będziemy mogli dalej rozwijać naszą fundację. Ogrody mają ogromną siłę. I nie są robione w namiocie – właściwym słowem jest pawilon koncertowy. Do tego trzeba też dostosować repertuar.
Zawsze ogromnym problemem jest zdobywanie i gromadzenie środków, niestety nasz biznes nie jest tym zainteresowany, tym bardziej wielkie uznanie dla Fundacji Zygmunta Zaleskiego. Moją rolą, jako szefa Fundacji ORFEO jest tez szukanie środków, bo właściwych ludzi już mamy. Wierzę w to, że to się uda.
Mieczysław Kominek, prezes Związku Kompozytorów Polskich: Po raz pierwszy w tym roku Związek Kompozytorów Polskich dokłada swoja cegiełkę, za co bardzo jesteśmy wdzięczni. Koncert 20 lipca „Renewable Music” to projekt łączący kompozytorów oraz muzyków z krajów Grupy Wyszehradzkiej. celebrujący bogactwo muzyki współczesnej w tym regionie. To jednocześnie finał wydarzenia organizowanego przez Unię Europejską – zakończenie konkursu dotyczącego odpowiedzialności ekologicznej w sektorze muzyki. Cztery prawykonania czterech młodych kompozytorów będą wykonane przez Hashtag Ensemble, którego szeregi zasilą muzycy czeskiej orkiestry BERG, znanej z realizacji innowacyjnych projektów muzycznych. Gramy przeciwko Emmanuelowi Kantowi. Kant stawia dzieło na ołtarzu sztuki i każe się tym dziełem zachwycać, zapominając o rzeczywistości. My idziemy w innym kierunku. Dzieło jest ważne, ale równie ważny jest kontekst, czyli to, co się dzieje wokół dzieła. Zachęcam do przyjścia, to będzie coś zupełnie niezwykłego.
Informacje o biletach
24. „Ogrody Muzyczne” odbędą się w dniach 29 czerwca – 27 lipca 2024 roku na dziedzińcu Zamku Królewskiego w Warszawie. Sprzedaż biletów odbywa się na portalu ebilet.pl, a także stacjonarnie, w Centrum Informacji Turystycznej na Placu Zamkowym 1/13 w godz. 12.00-17.30 (codziennie, oprócz poniedziałków).
Od 29 czerwca sprzedaż stacjonarna w kasach Zamku Królewskiego, codziennie w godzinach 17.15 – 19.00.
Więcej informacji znajduje się tutaj.