Głównym tematem Halki jest miłość, uczucie znane ludzkości od zarania dziejów, uczucie, z którym nie wolno igrać. „Halka wileńska” ma jeszcze ten walor, że jej konstrukcja jest zwarta, oszczędna, szalenie dramatyczna i przez to również wychodząca naprzeciw oczekiwaniom współczesnego widza. Z powyżej podanych powodów mam odwagę zaprosić szanowną publiczność na Halkę, której akcja rozgrywa się w XXI wieku. Tak o Halce mówi Wojciech Adamczyk, który podjął się reżyserii spektaklu w Polskiej Operze Królewskiej. Podstawowe problemy zawarte w treści dramatu są zresztą uniwersalne i pozostają aktualne do dziś. Stąd też decyzja reżysera, by akcję Halki osadzić w czasach współczesnych.

Wersja wileńska „Halki” nie zawiera wielkich Moniuszkowskich przebojów, nie ma w niej np. arii „Szumią jodły na gór szczycie”, Jontek zresztą śpiewa tu barytonem. Dzieło jednak uchodzi za bliskie dramatowi muzycznemu. „Halka wileńska” była kilkukrotnie wystawiana w czasach powojennych w Warszawie. W reżyserii Kazimierza Dejmka, w Warszawskiej Operze Kameralnej w 1986 roku partię tytułową śpiewały Danuta Bernolak, Aleksandra Lemiszka, Małgorzata Martyńska i Zofia Witkowska, Jontka kreowali Adam Kruszewski i Jan Wolański, Janusza Jerzy Mahler i Tadeusz Piszek. W 2019 roku, na scenie kameralnej Teatru Wielkiego – Opery Narodowej swoją inscenizację pokazała Agnieszka Glińska, wystąpili w niej m. in.: Ilona Krzywicka oraz barytoni: Kamil Zdebel i Łukasz Klimczak, którzy zmierzą się z partiami Janusza i Jontka w obecnej inscenizacji w Polskiej Operze Królewskiej. Dyrygował Łukasz Borowicz, spektakl dostępny jest na VOD teatru. Natalia Rubiś wielokrotnie występowała w tej wersji „Halki”, m. in. z Capella Cracoviensis i Warszawską Operą Kameralną. Justyna Khil jest laureatką Nagrody ORFEO Fundacji im. Bogusława Kaczyńskiego na XX Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari.

Kierownictwo muzyczne sprawować będzie Dawid Runtz, który poprowadzi Zespół Wokalny i Orkiestrę Polskiej Opery Królewskiej. Za instrumentację i opracowanie partytury odpowiadać będzie Michał Dobrzyński. Spektakl wyreżyseruje Wojciech Adamczyk, który odpowiadać też będzie za reżyserię świateł. Scenografia i projekcje będą dziełem Zuzanny Grzegorowskiej, kostiumy Marii Balcerek.
Wystąpią: Paweł Czekała i Adam Kruszewski (Cześnik), Anna Farysej i Aleksandra Łaska (Zofia), Łukasz Klimczak i Robert Szpręgiel (Janusz), Wojtek Gierlach i Sławomir Jurczak (Marszałek). W tytułową rolę wcielą się trzy sopranistki: Justyna Khil, Natalia Rubiś i Małgorzata Trojanowska, Jontka zaśpiewają Łukasz Hajduczenia i Kamil Zdebel. Na scenie pojawią się też statyści i mimowie: Maja Bilek, Maciej Jan Kraśniewski, Bartłomiej Marszałek, Daniel Mosior, Tomasz Musiałowicz, Marta Pieczul, Krzysztof Skarżyński oraz Michał Wolny.

Premiera odbędzie się 17 i 18 lutego 2024 roku, w Teatrze Królewskim w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie. Kolejne przedstawienia 22 i 23 lutego 2024 roku. Więcej informacji na stronie Polskiej Opery Królewskiej. Bilety do nabycia tutaj.