Monika Myśliwiec jest absolwentką L’ Académie Internationale de la Danse w Paryżu. Była solistką Baletu Opery Krakowskiej, występowała w Polsko-Niemieckim Teatrze Tańca w Kolonii. Współpracowała z Teatrem Wielkim w Poznaniu, z Operą Śląską w Bytomiu, Teatrem Wielkim w Łodzi, Operą Krakowską, Teatrem Ludowym w Krakowie, Ogólnokształcącą Szkołą Baletową w Warszawie, Państwowym Zespołem Ludowym Pieśni i Tańca „Mazowsze”, Zespołem Piesni i Tańca „Śląsk” oraz Akademią Sztuk Teatralnych w Krakowie -Wydziałem Teatru Tańca w Bytomiu. Została uhonorowana nagrodą ZASP za wybitne osiągnięcia artystyczne (2014) oraz odznaką honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej” Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2017).
Stworzyła autorskie choreografie do wielu spektakli baletowych, operowych, muzycznych i dramatycznych, współpracowała z Tomaszem Koniną przy „Baronie cygańskim” w Teatrze Wielkim w Łodzi i „Mocy przeznaczenia” w Operze Śląskiej, ostatnim spektaklu tego twórcy. Jest dyrektorem L’Art de la Danse Niepublicznej Krakowskiej Szkoły Sztuki Tańca, pedagogiem tańca klasycznego i współczesnego, dyplomowana przez Ministerstwo Kultury Francji (Diplome d’Etat de Professeur de Danse classique, 1994; Diplome d’Etat de Professeur de Danse contemporaine, 1994).
„Makbet”, dramat Szekspirowski odwołuje się do archetypów, nawiązuje do fatum kierującego ludzkim losem, stawia głównego bohatera wobec tragicznych dylematów i konsekwencji dokonanych wyborów. Dramaturgia widowiska koncentrować się będzie na parze głównych bohaterów, którzy pozostając wspólnikami w zbrodni zupełnie odmiennie mierzą się z jej konsekwencjami. Ciało tancerzy jest narzędziem ekspresji – wyraża emocje i przeżycia głównych bohaterów. Opowiedziana tańcem historia jest uniwersalną opowieścią o potędze namiętności związanej z pragnieniem władzy. Warstwę muzyczną spektaklu stanowią utwory Giuseppe Verdiego w autorskim opracowaniu Tomasza Tokarczyka – kierownika muzycznego Opery Śląskiej. Spektakl nawiązuje do klasycznych tradycji baletowych bytomskiej sceny, w nowoczesnym wydaniu.
W spektaklu zostaną zaprezentowane kostiumy autorstwa Joanny Jaśko-Sroki, cenionej scenografki, autorki kostiumów do kilkudziesięciu przedstawień teatralnych, realizowanych na deskach teatrów dramatycznych i lalkowych. Przygotowane kostiumy balansują pomiędzy współczesnością a historią. Ich elementem wyróżniającym jest specjalny „dress code”, opisujący status bohaterów i ich charakter.
Występują: Douglas De Oliveira Ferreira, Maciej Pletnia (Makbet), Mitsuki Noda, Michalina Drozdowska, Thais Henrique Rocha (Lady Makbet), Giada Gavioli, Kinga Majewska, Julia Bielska, Ellen Bremer, Julia Malejka, Weronika Tymoszczuk (Wiedźmy), Alberto Pecetto, Francesco Pio Tosto (Banko), Karl Picuira De Pimodan, Karol Pluszczewicz (Malcolm), Grzegorz Pajdzik, Karol Pluszczewicz (Duncan) i Mateusz Daniec (Fleance), a także balet Opery Śląskiej oraz Uczniowie Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej Im. L. Różyckiego w Bytomiu oraz Orkiestra Opery Śląskiej.
W spektaklu usłyszymy muzykę Giuseppe Verdiego: „Makbet” (fragmenty), „Don Carlos. Ballet de la Reine” oraz „Messa da Requiem”. Polska prapremiera na scenie Opery Śląskiej odbędzie się 24 lutego 2024 roku, kolejne spektakle odbędą się 25 i 29 lutego, 1, 2 i 3 marca oraz w Teatrze Śląskim w Katowicach 30 kwietnia 2024 roku.