Mieczysław Karłowicz to nie tylko jeden z najwybitniejszych polskich symfoników, ale i postać wielowymiarowa, tajemnicza, nietuzinkowa. Jednocześnie późny romantyk i pozytywista, introwertyk i aktywny działacz społeczny, wrażliwy skrzypek i odważny taternik wytyczający nowe szlaki górskie. To człowiek o wielu pasjach. Był jednym z pierwszych narciarzy wędrujących po Tatrach, współtwórcą TOPR-u, fotografikiem, literatem i publicystą. Jeździł na wrotkach, najmodniejszym wówczas rowerze (model o kołach równej wielkości), a nawet… samochodem!
Choć dorobek kompozytorski Karłowicza nie jest liczny, to bez wątpienia jest on unikatowy na tle światowej literatury muzycznej. Pełne rozmachu frazy, dźwięki przepełnione tęsknotą, charakterystyczny język muzyczny – twórczość Karłowicza to niekwestionowany amalgamat olbrzymiej wyobraźni i nieokiełznanych emocji, które rezonują z najgłębszymi zakamarkami duszy odbiorcy. Zginął 8 lutego 1909 roku w Tatrach pod lawiną śnieżną, podczas samotnej wycieczki górskiej na nartach, u stóp Małego Kościelca.
Anna Woźniakowska pisze o autorze poematów symfonicznych i pieśni z dużą dozą empatii. Kreśli obraz człowieka z krwi i kości – zmagającego się z przeciwnościami losu, nękanego chorobami – człowieka, z którym z łatwością można się utożsamiać. Niewielka objętość, lekkie pióro oraz barwne anegdoty sprawiają, że książka absorbuje i pochłania czytelnika bez reszty. Autorka dba przy tym o klarowność i przystępność terminów muzycznych, czyniąc „Karłowicza” lekturą dla każdego.
„Małe Monografie” to barwna seria o znanych i lubianych kompozytorach polskich i zagranicznych różnych epok pisanych przez wybitnych muzykologów. Do tej pory ukazało się kilkadziesiąt pozycji, m. in. „Lutosławski”, „Szymanowska” i „Mozart” Danuty Gwizdalanki, „Chopin” Jakuba Puchalskiego, „Kilar” Magdy Miśki-Jackowskiej, „Wieniawski” Mateusza Borkowskiego, „Berlioz” Bruna Messiny, „Moniuszko” Ignacego Zalewskiego, czy „Twardowski” Mateusza Ciupki.
O autorce książki
Anna Woźniakowska – absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie (teoretyczka muzyki), wieloletnia kierowniczka Redakcji Muzycznej i Redakcji Programów Artystycznych Rozgłośni Polskiego Radia w Krakowie. Była stałą recenzentką muzyczną „Echa Krakowa”, „Dziennika Polskiego” i „Ruchu Muzycznego”, współzałożycielką i redaktorką „Miesiąca w Krakowie”. Obecnie pisze do czasopism „Kraków i Świat” oraz „Nowe Książki”, a także na portalu www.annaomuzyce.pl. Jest autorką haseł w „Encyklopedii Muzycznej PWM” i „Encyklopedii Krakowa PWN” oraz dziewięciu książek, m.in. wydanych przez PWM rozmów z kompozytorami: Markiem Stachowskim – Trzeba umieć marzyć (2005) i Adamem Walacińskim „Rzeki płyną różnymi korytami” (2008) oraz „Kraków zasługuje na operę” (2014), „Od Heleny Łazarskiej do Małgorzaty Walewskiej” (2017) i „75 lat Filharmonii Krakowskiej” (2020).
O wydawcy
Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest instytucją kultury od 1945 roku specjalizującą się w wydawaniu materiałów nutowych oraz książek z zakresu muzyki klasycznej, jazzu i muzyki filmowej. Oferta wydawnicza Oficyny obejmuje dzieła muzyki dawnej i współczesnej, repertuar polski i światowy, nuty przeznaczone dla amatorów i specjalistów, publikacje o charakterze pedagogicznym, naukowym i popularnym oraz obszerny katalog wydawnictw książkowych i leksykograficznych.
PWM to jedna z najważniejszych instytucji muzycznych w Polsce, promująca wśród zagranicznych partnerów twórczość rodzimych kompozytorów. Jest także przedstawicielem czołowych zagranicznych wydawców na terenie kraju.
W 2019 roku PWM poszerzyło swoją działalność o nową markę fonograficzną – ANAKLASIS. Jest wydawcą „Ruchu Muzycznego”. Gromadzone od początku działalności w archiwach Instytucji zasoby udostępniane są w Polskiej Bibliotece Muzycznej.