Nowy sezon 8 września zainauguruje koncert plenerowy na placu Dąbrowskiego pt. „Opera Łódź Opener” z udziałem m.in. Małgorzaty Walewskiej i Krystiana Ochmana. Zabrzmią utwory m. in. Georgesa Bizeta, Manuela de Falla czy Astora Piazzolli. Orkiestrę, chór i solistów teatru poprowadzą dyrygentki Marta Kluczyńska i Marta Kosielska.
Dwa dni później, 10 września w Teatrze Wielkim w Łodzi po raz pierwszy w Polsce zaśpiewa Xabier Anduaga, hiszpański tenor specjalizujący się w repertuarze belcantowym. Będzie to zarazem inauguracja nowego cyklu „Koncert z gwiazdą”, w ramach którego 18 kwietnia również z recitalem wystąpi sopranistka Pretty Yende.
Na sezon 2023/24 zaplanowano pięć premier. Pierwsza z nich odbędzie się 30 września i będzie to „Wieczór Baletowy Kompozytorów Polskich”, w skład którego wejdzie: „Kościelec 1909” Wojciecha Kilara w choreografii Jacka Przybyłowicza, „Odwieczne pieśni” Mieczysława Karłowicza w choreografii Conrada Drzewieckiego (w przekazie Dominiki Antkowiak) oraz „Harnasie” Karola Szymanowskiego w choreografii Karola Urbańskiego. Kierownictwo muzyczne obejmie Marcin Nałęcz-Niesiołowski.
25 listopada będzie miała miejsce premiera opery „Raj Utracony” Krzysztofa Pendereckiego, której wykonanie zostanie połączone z obchodami 90. rocznicy urodzin kompozytora. Spektakl jest kontynuacją projektu poprzedniej dyrekcji, wyreżyseruje go Michał Znaniecki, scenografię zaprojektuje Luigi Scoglio, a za dyrygenckim pulpitem stanie Rafał Janiak.
9 lutego na deski łódzkiego Teatru Wielkiego powróci „Traviata”, nieśmiertelna opera Giuseppe Verdiego. Spektakl wyreżyseruje Pia Partum, scenografię zaprojektuje Katarzyna Borkowska, kostiumy – Wojciech Dziedzic, a całością zadyryguje Marcin Nałęcz-Niesiołowski. W rolę Violetty Valéry wcielą się dwie wspaniałe artystki – Iwona Sobotka oraz Joanna Woś. Dla primadonny Teatru Wielkiego będzie to już trzecia inscenizacja „Traviaty” w Łodzi. Z tytułową rolą artystka związana jest bowiem od początków swojej kariery.
11 maja, w ramach kolejnej edycji Łódzkich Spotkań Baletowych odbędzie się premiera baletu „Romeo i Julia” do muzyki Hectora Berlioza. Łódzki zespół baletowy będzie pierwszym polskim zespołem, który wykona choreografię autorstwa Sashy Waltz. Solistów, chór i orkiestrę teatru poprowadzi Rafał Janiak. Podczas ŁSB, na przełomie kwietnia i maja, również ma wystąpić m. in. Polski Balet Narodowy ze spektaklem Krzysztofa Pastora „Dracula”. Trwają także rozmowy z zespołami baletowymi m. in. z Włoch, Francji, Izraela, Grecji czy Hiszpanii.
Na Dzień Dziecka (1 czerwca) przygotowywana jest premiera opery „Jaś i Małgosia” Engelberta Humperdincka w polskiej wersji językowej. Spektaklem w reżyserii Romualda Wilczy-Pokojskiego zadyryguje Rafał Janiak.
23 czerwca Teatr Wielki w Łodzi zakończy sezon 2023/24 wykonaniem koncertowym „Trubadura” Giuseppe Verdiego pod batutą Patricka Fournilliera.
Zaplanowano również wiele spektakli repertuarowych – „Don Pasquale”, „Nabucco”, „Rigoletto”, „Aida”, „Faust” (najbliższa, czerwcowa premiera teatru), „Halka” i „Straszny Dwór”, „Dziewczyna z Dzikiego Zachodu” oraz „Carmen”. Po prawie 5 latach nieobecności na afisz powróci „Tramwaj zwany pożądaniem” André Previna, w reżyserii zmarłego w kwietniu Macieja Prusa i pod mistrzowską batutą Tadeusza Kozłowskiego. Do zadyrygowania „Don Carlosem” zaproszony został natomiast Antoni Wit.
Od nowego sezonu funkcję kierownika baletu pełnić będzie Anna Nowak. Wśród spektakli znaleźć można „Greka Zorbę”, „Królewnę Śnieżkę i siedmiu krasnoludków”, „Lamailę”, „Ścieżki życia/Carmina burana” czy Tryptyk baletowy „Bolero/Mandragora/Displaced”. Na kolejny sezon przypada jubileusz 25-lecia spektaklu „Ziemia Obiecana”.
Na afiszu pojawią się również operetki Johanna Straussa II – ciesząca się dużym zainteresowaniem w mijającym sezonie „Noc w Wenecji” oraz „Zemsta Nietoperza”. Do ostatniego tytułu oraz do spektakli „Jasia i Małgosi” zostaną zaproszeni jako soliści-śpiewacy studenci wydziału wokalnego kolejno Akademii Muzycznej w Łodzi i w Gdańsku.
Planowane są również wykonania dzieł oratoryjnych – „Radość miłosierdzia” Jana Kantego Pawluśkiewicza w Bazylice archikatedralnej św. Stanisława Kostki (5 października), natomiast 29 marca, w Wielki Piątek zabrzmi Stabat Mater Antonína Dvořáka.
Choć większość spektakli ma być obsadzana etatowymi solistami teatru, to zapowiedziano, że zapraszani będą również soliści gościnni, m. in. Rafał Siwek. Repertuarowymi spektaklami zadyrygują – oprócz dyrektorów Marcina Nałęcza-Niesiołowskiego i Rafała Janiaka – również Maestro Tadeusz Kozłowski (Pierwszy Honorowy Dyrygent Teatru Wielkiego w Łodzi), a także Michał Dworzyński, Michał Kocimski, Daniel Mieczkowski, Jacopo Sipari di Pescasseroli czy Wojciech Rodek.
Od września niedzielne spektakle będą rozpoczynały się o godzinie 17.00. Jest to niejako ponowna próba wdrożenia pomysłu Pawła Gabary, byłego dyrektora teatru.
Szczegółowy repertuar na nowy sezon jest już dostępny na stronie internetowej teatru. Sprzedaż karnetów premierowych potrwa do 24 maja, zaś 26 maja ruszy sprzedaż biletów.
Zanim jeszcze zakończy się bieżący sezon, 17 czerwca odbędzie się premiera opery „Faust” Charlesa Gounoda. Przygotowywana jest oryginalna, V-aktowa wersja opery, włącznie z baletem „Noc Walpurgi” w V akcie. Niestety przewidziane są vide (czyli skróty w partyturze), choć, jak zapewnia kierownik muzyczny premiery Rafał Janiak, nie zaburzą one formy całego dzieła. W rolę tytułowego bohatera wcieli się Nazari Kachala, Dawid Kwieciński i Irakli Murjikneli, jako Małgorzata wystąpi Patrycja Krzeszowska, Aleksandra Orłowska i Anna Wierzbicka, a w roli Mefistofelesa usłyszymy Wojciecha Gierlacha, Grzegorza Szostaka i Roberta Ulatowskiego. Reżyserię przygotowuje Ewa Rucińska, dekoracje – Agata Skwarczyńska, kostiumy – Arek Ślesiński, a choreografię – Aleksandra Osowicz. Chór, balet i orkiestra teatru wystąpią pod batutą Rafała Janiaka.