REKLAMA

Jak będą wyglądać kolejne sezony w Teatrze Wielkim w Łodzi? Konferencja prasowa nowej dyrekcji łódzkiej opery

We wtorek, 24 stycznia w Teatrze Wielkim w Łodzi odbyła się konferencja prasowa, na której przedstawiono wizję prowadzenia instytucji w kolejnych sezonach, repertuar bieżącego sezonu i planowane premiery sezonu 2023/24.

Dnia 1 stycznia stanowisko dyrektora naczelnego Teatru Wielkiego w Łodzi objął Marcin Nałęcz-Niesiołowski. Jego zastępcą ds. artystycznych został Rafał Janiak. Obu powołał Zarząd Województwa Łódzkiego, a funkcje pełnić będą do końca sezonu 2026/27.

Marcin Nałęcz-Niesiołowski zapowiedział, że w każdym kolejnym sezonie planuje wystawienie minimum czterech premier, dwóch premier operowych, musicalowych bądź operetkowych i dwóch baletowych. Zadeklarował, że zależy mu na prowadzeniu instytucji w oparciu o stały, etatowy zespół solistów-śpiewaków, w myśl idei teatru repertuarowego, z gościnnie zapraszanymi solistami. Dyrektorzy zapewnili, że jeszcze w tym sezonie do współpracy będą zapraszani, oprócz artystów na stałe związanych z teatrem, inni dyrygenci, m. in. Michał Dworzyński i ukraińska dyrygentka Victoria Zhadko. Zapowiedziano ogłaszanie repertuaru ze znacznym wyprzedzeniem oraz regularne granie spektakli operowych i baletowych, co niestety nadal nie jest normą w polskich teatrach.

Na spotkaniu zostały również poruszone kwestie finansowania instytucji i współpracy z organizatorami teatru. Przedłużona została umowa o współprowadzenie Teatru Wielkiego w Łodzi przez Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Pomimo trwających kłopotów finansowych i przedłużającego się od wielu miesięcy płacowego sporu zbiorowego, nowy dyrektor zadeklarował, na chwilę obecną, utrzymanie cen biletów i rozwiązanie wewnętrznych trudności instytucji.

Teatr Wielki w Lodzi © TWŁ
Teatr Wielki w Lodzi © TWŁ

W najbliższych miesiącach w repertuarze pojawią się przede wszystkim tytuły operowe ze stałego repertuaru teatru (z wyłączeniem muzyki kompozytorów rosyjskich): „Wesele Figara”, „Cyrulik sewilski”, „Requiem”, „Aida”, „Madama Butterfly”, „Dziewczyna z Dzikiego Zachodu”, „Turandot”, „Carmen” oraz operetki J. Straussa II: „Noc w Wenecji” (długo oczekiwane wznowienie tytułu, opóźnione z powodu pandemii) i „Baron Cygański” w wizjonerskiej reżyserii Tomasza Koniny; a także spektakle baletowe: „Don Kichot”, „Ziemia Obiecana”, „Kopciuszek”, „Grek Zorba” oraz Tryptyk baletowy „Bolero/Mandragora/Displaced”.

Na zakończenie bieżącego sezonu odbędzie się premiera „Fausta” Charlesa Gounoda, w reżyserii Ewy Rucińskiej i pod muzycznym kierownictwem Rafała Janiaka. Na sezon 2023/24 planowane są cztery premiery. Pierwszą będzie spektakl baletowy w choreografii Jacka Przybyłowicza do muzyki polskich kompozytorów – „Kościelec 1909” Wojciecha Kilara, „Odwieczne pieśni” Mieczysława Karłowicza oraz – stanowiące trzon spektaklu – „Harnasie” Karola Szymanowskiego. Kierownictwo muzyczne obejmie Marcin Nałęcz-Niesiołowski. Na listopad zaplanowano premierę opery „Raj Utracony” Krzysztofa Pendereckiego, połączoną z obchodami 90. rocznicą urodzin kompozytora. Będzie to kontynuacja projektu poprzedniej dyrekcji; spektakl wyreżyseruje Michał Znaniecki.

Na kolejne miesiące zapowiedziano nową inscenizację „Traviaty” oraz „Skrzypka na dachu”.  Pod koniec sezonu 2023/24, podczas kolejnej edycji Łódzkich Spotkań Baletowych odbędzie się baletowa premiera „Romea i Julii” z muzyką Hectora Berlioza. Rafał Janiak podkreślił, że chciałby, aby premiery baletowe odbywały się z muzyką wykonywaną na żywo.

reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img

Również popularne