Wydarzenie jest kontynuacją cyklu koncertów klasycznych w Gminie Sarnaki, organizowanych z inicjatywy wójta Sarnak Grzegorza Arasymowicza. W ciągu ostatnich kilku lat w Sarnakach i Serpelicach wystąpili między innymi: śpiewaczki Małgorzata Długosz, Justyna Reczeniedi i Ewelina Szybilska, laureatka Teatralnej Nagrody Muzycznej imienia Jana Kiepury, skrzypaczka Kamila Wąsik-Janiak, tenor Łukasz Gaj i baryton Jakub Milewski – dyrektor artystyczny Mazowieckiego Teatru Muzycznego imienia Jana Kiepury w Warszawie. W tym roku gwiazdami koncertu w Serpelicach byli soliści Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie: Iwona Hossa i Adam Zdunikowski.
W Sarnakach zaśpiewają Ewa Biegas (mezzosopran), dziekan wydziału wokalno-aktorskiego Akademii Muzycznej w Katowicach, sopranistki: Zoya Petrova, solistka Opery Narodowej w Bratysławie, Joanna Szynkowska vel Sęk (sopran), Aleksandra Blanik (sopran, Akademia Muzyczna w Katowicach). Kwintet Orfeum wystąpi w składzie: Adam Zając (koncertmistrz, skrzypce), Ewa Zając (skrzypce), Krzysztof Meisel (altówka), Anna Matera (wiolonczela), Bogusława Suchanek (fortepian).
Koncert poprowadzą Magdalena Rudnik, dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury w Sarnakach i Krzysztof Korwin-Piotrowski, dyrektor artystyczny Fundacji ORFEO w Warszawie i Festiwalu im. Bogusława Kaczyńskiego. Partnerami wydarzenia są: Samorząd Województwa Mazowieckiego, ORFEO Fundacja im. Bogusława Kaczyńskiego i Bialskie Centrum Kultury.
Informacje o artystach
Ewa Biegas, absolwentka Katowickiej Akademii Muzycznej w klasie prof. Jana Ballarina oraz wiedeńskiego Universität für Musik und Darstellende Kunst w klasie prof. Heleny Łazarskiej, laureatka wielu prestiżowych międzynarodowych konkurów wokalnych oraz stypendystka Rządu Austrii, Szwajcarskiej Fundacji Thyll-Dur i Rządu Rzeczypospolitej Polskiej. Profesor dr hab. Ewa Biegas jest od kilkunastu lat wykładowcą Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, a od 2019 pełni funkcję dziekana Wydziału Wokalno-Aktorskiego. Dokonała wielu nagrań dla Polskiego Radia. Współpracuje z Operą Krakowską, gdzie zaśpiewała wiele pierwszoplanowych partii, a podczas wieczoru inaugurującego otwarcie nowej siedziby śpiewała Joannę w „Diabłach z Loudun” Krzysztofa Pendereckiego.
Występowała także na deskach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, Opery Bałtyckiej, Opery Śląskiej, Teatru Wielkiego w Łodzi i Opery Nova w Bydgoszczy. W roku 2009 w Wiedeńskiej Kammeroper śpiewała partię Miss Wingrave w operze Benjamina Brittena „Owen Wingrave”. Śpiewała podczas światowej premiery „Missa pro pace” W. Kilara w St. Patrick Cathedral w Nowym Jorku oraz Musikvereins Goldener Saal w Wiedniu, biorąc udział w Gali Operowej z okazji wejścia Polski do Unii Europejskiej. Wykonała także „III Symfonię pieśni żałosnych” Henryka Mikołaja Góreckiego podczas Schlezwig-Holstein Musik Festival oraz VIII Symfonię Krzysztofa Pendereckiego pod dyrekcją kompozytora w Teatro del Maggio we Florencji.
10 lat temu zadebiutowała na deskach Opery w Montrealu partią Księżnej w operze Aleksandra Dworzaka „Rusałka” oraz Teatro Colon tytułową partią w operze „Hagith” Karola Szymanowskiego. W Buenos Aires wzięła także udział w projekcie muzycznym „Des Conocidos” w reżyserii Michała Znanieckiego, wykonując „Hymny” Szymanowskiego oraz cykl „Niebo w ogniu” Perkowskiego, natomiast w ramach projektu „Jutropera” uczestniczyła w realizacji „W poszukiwaniu Leara: Verdi”, wykonując partię Kordelii.
W 2015 debiutowała w tytułowej partii w „Tosce” Pucciniego w Operze Opavskiej, otrzymując nominację do Nagrody Muzycznej za najlepszą partię pierwszoplanową roku. W 2017 roku zadebiutowała partią Leonory w operze „Moc przeznaczenia” Verdiego w reżserii Tomasz Koniny, a w 2018 partią Silvy Varescu w operetce „Księżniczka Czardasza” Kalmana na deskach Opery Śląskiej. W tym samym roku wzięła udział w prapremierze opery Aleksandra Nowaka „Ahat Ili”, wcielając się w partię Ereszkigal. W 2017 roku odbyła tournée po Niemczech, wykonując Pasję wg św. Łukasza Krzysztofa Pendereckiego pod dyrekcją Antoniego Wita. W roku 2019 kreowała partię Tytanii w operze Purcela „The Fary Queen” na Festiwalu Muzycznym w Wunzhen w Chinach, a w roku 2020 tytułową partię Syreny w premierowej odsłonie opery Alka Nowaka, nagrodzonej Fryderykiem w 2020 roku.
Zoya Petrova, laureatka nagrody Fundacji ORFEO im. Bogusława Kaczyńskiego, śpiewaczka operowa i kompozytorka. Solistka Opery Narodowej w Bratysławie. Śpiewaczka wykonywała na scenie teatru rolę Donny Anny z „Don Giovanniego” Mozarta i rolę matki Łucji z opery „Piotr i Łucja” Miro Bázlika. Wystąpiła w roli Papageny w produkcji „Czarodziejskiego fletu” W. A. Mozarta w Schaffhausen (Szwajcaria). Była uczestniczką takich międzynarodowych festiwali jak: Allegretto Žilina (Słowacja); The Leos Janáček International Music Festival (Czechy); Festiwal Muzyczny w Krynicy-Zdroju (Polska); Music Fest Perugia (Włochy); Rencontres Artistiques (Francja). Oprócz scen europejskich sopranistka występowała w Azji w takich salach jak: Tokyo Opera City Hall (Japonia); The Symphony Hall w Osace (Japonia); Shanghai Baoli Grand Theater (Chiny); The Lotte Art Center w Seulu (Korea Południowa).
Jest laureatką międzynarodowych konkursów wokalnych, m.in.: Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. J. Kiepury (Polska); Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Ady Sari (Polska); Międzynarodowy Konkurs Muzyczny im. A. Rossiniego CIMP (Włochy); Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Międzynarodowy Konkurs Wokalny Mikulasz Schneider-Trnavsky (Słowacja), International Music Competition „Czech and Slovak contest in USA” (USA).
Zoya Petrova jest również laureatką międzynarodowych konkursów kompozytorskich. Wśród nich są: Oscar Reading International Oscar Reading International Competition for Performers and Composers; The Romanticism: Origins and Horizons International Competition for Performers and Composers. Utwory Zoyi były wykonywane przez Zagreb Chamber Orchestra (Chorwacja) i Slovenian Philharmonic Orchestra (Słowenia), Philharmonic Orchestra (Słowenia). Zoya Petrova była częstym gościem Radio Slovenija 1 (Słowenia); Radio Devin (Słowacja).
Joanna Szynkowska vel Sęk jest absolwentką Akademii Muzycznej w Poznaniu. Debiutowała na deskach Gliwickiego Teatru Muzycznego w roli Anniny w operetce „Noc w Wenecji” J. Straussa. Wykonywała partię Serpiny w „La Serva Padrona” Pergolesiego, Bastienne oraz Weltgeist w spektaklach „ Basten und Bastienne” oraz „Die Schuldigkeit des ersten Gebots” W. A. Mozarta w Krakowskiej Operze Kameralnej. W Poznańskim Teatrze Muzycznym wykonywała rolę Stasi w operetce „Księżniczka Czardasza” E. Kalmana. Grała rolę Lisy w „Krainie Uśmiechu” F. Lehara, Adeli w „Zemście Nietoperza” J. Straussa, Belindy w operze „Dydona i Eneasz” H. Purcela. Laureatka wyróżnienia oraz III nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Wykonawstwa Muzyki Operetkowej i Musicalowej im. Iwony Borowickiej w Krakowie.
Aleksandra Blanik, urodziła się w Mikołowie, małym mieście na Śląsku. Przygodę ze śpiewem klasycznym rozpoczęła w wieku 14 lat. Pierwszych prywatnych lekcje śpiewu udzielał jej Dr hab. Jan Ballarin. W 2019 roku ukończyła Państwową Szkołę Muzyczną im. Mieczysława Karłowicza w Katowicach. Aktualnie studentka I roku, studiów magisterskich na wydziale wokalno-aktorskim w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Studia magisterskie rozpoczęła w klasie dziekan wydziału wokalno-aktorskiego Prof. Dr hab. Ewy Biegas. Laureatka konkursów wokalnych, m. in.: I miejsce na VII Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Krystyny Jamroz w Kielcach, III miejsce na I Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Moniki Swarowskiej-Walawskiej w Krzeszowicach, Grand Prix na Międzynarodowym konkursie dla młodych muzyków „Nouvelles Étoiles” w Paryżu, Grand Prix na Międzynarodowym konkursie wokalnym w Wiedniu „International Viennese Spring Music Competition”. W kwietniu, tego roku wystąpiła na scenie wraz z orkiestrą w koncertowym wykonaniu opery „Don Giovanni” – W.A. Mozarta, śpiewając partię Donny Anny, pod batutą Maestro Alexandra Humali. Za wybitne osiągnięcia artystyczne otrzymała Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2018 i 2019 roku.