Rossini Opera Festival jest w całości poświęcony Gioachino Rossiniemu. Jego celem jest odrodzenie i poznanie dziedzictwa muzycznego związanego z kompozytorem, który zostawiając znaczną część swojego majątku radzie miasta Pesaro, dał początek Konserwatorium Muzycznemu i Fundacji jego imienia. Fundacja Rossiniego zajmuje się wydawaniem krytycznych opracowań oper, dążąc do upowszechnienia wszystkich, także mniej znanych dzieł poprzez badania muzykologiczne, spektakle teatralne i publikacje.
W roku 2022 ROF odbywa się po raz 43. Zawsze prezentowanych jest kilka oper scenicznie, w „Hrabim Ory”, utworze niesłusznie uznawanym za kopię „Podróży do Reims” u boku Juan Diego Floreza wystąpi Polak Andrzej Filończyk.
Akademia Rossiniowska ma miejsce każdego roku w okresie Festiwalu. Poświęcona jest kwestiom wokalnym i dramaturgicznym związanym z restytucją dorobku Rossiniego. Plan nauczania obejmuje wykłady teoretyczne, uczestnictwo w próbach festiwalowych oraz lekcje interpretacji wokalnej, skoncentrowane głównie na „Podróży do Reims”. Wybrani studenci wystąpią w spektaklach 13 i 15 sierpnia. Kursy w tym roku prowadzone były przez Intendanta ROF, słynnego tenora, Ernesto Palacio. Wspierali go dyrygent i pianista Rubén Sánchez-Vieco oraz tenor Luca Canonici. Oprócz Davida Roya, w tegorocznej edycji bierze udział także inny polski baryton, Janusz Nosek. W tym roku Accademia Rossiniana „Alberto Zedda” odbyła się po raz 34.
„Il viaggio a Reims”, opera, a właściwie, jak się ją określa, wielka kantata sceniczna, przez wiele lat uznawana było za zaginioną. W 1984 roku dzieło zrekonstruowano i wystawiono właśnie w Pesaro, co rozpoczęło triumfalny renesans „Podróży”, pomimo trudności obsadowych: w operze występuje kilkunastu protagonistów. W Warszawie „Il viaggio a Reims” pojawiło się w 2003 roku, w fenomenalnej inscenizacji i obsadzie, z udziałem m.in.: Ewy Podleś (Melibea) oraz Rockwella Blake’a (Libenskoff), pod dyrekcją Alberto Zeddy. Przedstawienie wyreżyserował Tomasz Konina. Don Alvara kreowali Adam Kruszewski i Mariusz Godlewski.
Słynna inscenizacja hiszpańskiego reżysera Emilia Sagi rozgrywa się w luksusowym spa. Produkcja prezentowana wcześniej m. in. w Madrycie, Bilbao i Tokio, na stałe zagościła w Pesaro, gdzie od 2001 r. wystawiana jest podczas każdej edycji Rossini Opera Festival, z udziałem adeptów Akademii Rossiniowskiej. David Roy wykona partię Don Alvara, granda hiszpańskiego, generała marynarki, zakochanego w polskiej markizie Melibei. Janusz Nosek będzie z kolei Baronem Trombonokiem, niemieckim majorem zafascynowanym muzyką.
David Roy jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie prof. Adama Zdunikowskiego. Jest laureatem kilku konkursów wokalnych, m. in. I Nagrody na II Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Bogdana Paprockiego (2021) oraz II Nagrody (pierwszej nie przyznano) na XIX Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu. Występował na scenie Opera Nova w Bydgoszczy, m.in. jako Hrabia w „Weselu Figara” Wolfganga Amadeusza Mozarta, Belcore w „Napoju miłosnym” Gaetana Donizettiego oraz Miecznik w „Strasznym dworze” Stanisława Moniuszki. W styczniu 2022 roku miał miejsce jego warszawski debiut, na scenie Polskiej Opery Królewskiej, a był to tytułowy Figaro w „Cyruliku sewilskim” Gioachina Rossiniego.