REKLAMA

Kolejna edycja Festiwalu Opera Rara w Krakowie w dniach 2 – 24 lutego 2025 roku

W programie koncertowe wykonania oper: „Mitridate” Mozarta pod batutą Philippe’a Jaroussky’ego, „Alceste” Lully’ego, „Dardanus” Rameau, spektakle „The Fairy Queen” Purcella w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego, „Elegia. Brahms” według scenariusza Krystiana Lady, a także recitale Iana Bostridge’a i Piotra Anderszewskiego oraz Matthiasa Goerne i Bernadette Bartos.

Festiwal rozpocznie się 2 lutego 2025 roku w Filharmonii Krakowskiej recitalem angielskiego tenora Iana Bostridge’a i polsko-węgierskiego pianisty Piotra Anderszewskiego. Artyści wykonają wspólnie dwa cykle pieśni Roberta Schumanna – „Liederkreis” op. 39 i „Dichterliebe” („Miłość poety”) op. 48. Anderszewski wystąpi jako solista w Bagatelach Béli Bartóka. Ian Bostridge występował już na festiwalu Opera Rara w ubiegłych latach, wykonywał wówczas cykl pieśni „Podróż zimowa” Franciszka Schuberta.

Ian Bostridge © Marco Borggreve | Piotr Anderszewski © Simon Fowler
Ian Bostridge © Marco Borggreve | Piotr Anderszewski © Simon Fowler

W sobotę, 8 lutego 2025 roku w sali ICE Kraków wykonana zostanie w wersji koncertowej opera Wolfganga Amadeusza Mozarta „Mitridate”. Partię tytułową zaśpiewa amerykański tenor Zachary Wilder, w roli Aspasii wystąpi Rebecca Bottone, a w pozostałych rolach: Sifare – Joanna Sojka, Farnace – Rafał Tomkiewicz, Ismene – Dorota Szczepańska, Marzio – Krzysztof Lachman, Arbate – Joanna Zaucha. Orkiestrę Capellę Cracoviensis poprowadzi światowej sławy francuski kontratenor Philippe Jaroussky, partię klawesynu wykona Marek Toporowski.

Zachary Wilder © Pauline Darley | Rebecca Bottone © K. Rose © | Philippe Jaroussky © Simon Fowler
Zachary Wilder © Pauline Darley | Rebecca Bottone © K. Rose © | Philippe Jaroussky © Simon Fowler

Trzy dni później, we wtorek, 11 lutego w Filharmonii Krakowskiej odbędzie się koncertowe wykonanie opery „Alceste” Jeana Baptiste’a Lully’ego. W obsadzie znaleźli się m. in. Claire Lefilliâtre (Alceste), Jérôme Boutillier (Alcide), Cyril Auvity (Admète), Frédéric Caton (Lycomède, Charon, Un Homme désolé), Camille Poul (Céphise, Une Femme affligée). Orkiestry Capella Cracoviensis i Les Epopées poprowadzi Stéphane Fuget.

Stéphane Fuget © Pascal Le Mée | Cyril Auvity © Lina Khezzar
Stéphane Fuget © Pascal Le Mée | Cyril Auvity © Lina Khezzar

Na 12 i 13 lutego 2025 roku zaplanowano koncertowe wykonania opery „Dardanus” Jeana Philippe’a Rameau w Filharmonii Krakowskiej. Wystąpią m. in.: Antonin Rondepierre (Dardanus), Sophie Junker (Amour, Iphise), Tomáš Král (Teucer, Isménor), Jarosław Kitala (Anténor), Anna Zawisza (Vénus), Sylwia Olszyńska (Bergère, Premier Songe, Une Phrygienne, Un Plaisir). Orkiestrę i Chór Festiwalowy poprowadzi Marcin Świątkiewicz.

Marcin Świątkiewicz © Filip Adamus | Sophie Junker © Jean-Baptiste Millot
Marcin Świątkiewicz © Filip Adamus | Sophie Junker © Jean-Baptiste Millot

Spektakle „The Fairy Queen” („Królowa elfów”) Henry’ego Purcella odbędą się 14, 15 i 16 lutego w Teatrze Łaźnia Nowa w Krakowie. Operę wyreżyseruje Cezary Tomaszewski, dramaturgiem spektaklu będzie Klaudia Hartung-Wójciak. Scenografię i kostiumy przygotowuje Natalia Mleczak, za choreografię odpowiedzialny jest Dariusz Kowalewski. W obsadzie spektakli znaleźli się: Ingrida Gapova, Aleksandra Żakiewicz, Anna Koehler, Natalia Kawałek, Vincenzo Capezzuto, Artur Plinta, Karol Kozłowski, Zbigniew Malak, Jakub Borgiel, Michał Dembiński. Wystąpi Krakowski Chór Powszechny i Orkiestra Festiwalowa, kierownictwo muzyczne objęła Ana Liz Ojeda Hernandez.

Ana Liz Ojeda Hernandez © RibaltaLuce Studio| Vincenzo Capezzuto © Michal Novak
Ana Liz Ojeda Hernandez © RibaltaLuce Studio| Vincenzo Capezzuto © Michal Novak

Jak wiele jesteśmy gotowi poświęcić, aby zrealizować własne ambicje? – pyta Krystian Lada, reżyser spektaklu „Elegia. Brahms”. Pieśni Johannesa Brahmsa do tekstów niemieckich romantyków stanowią punkt wyjścia do refleksji na ten temat. Sceniczne obrazy inspirowane będą życiem Rosalind Franklin – brytyjskiej biolożki, która odegrała kluczową rolę w odkryciu struktury DNA.

Krystian Lada © Jacobus Synam | Magdalena Popławska © Aleksandra Zaborowska dla magazynu „Zwierciadło” | Justyna Rapacz © Karpati & Zarewicz
Krystian Lada © Jacobus Synam | Magdalena Popławska © Aleksandra Zaborowska dla magazynu „Zwierciadło” | Justyna Rapacz © Karpati & Zarewicz

Na spektakl „Elegia. Brahms.” złożą się takie dzieła tego niemieckiego kompozytora, jak: I Symfonia c-moll, Alto-Rhapsodie, „Gesang der Parzen”, „Schicksalslied”, czy też „Nänie”. Autorem reżyserii, scenografii i scenariusza spektaklu jest Krystian Lada. Kostiumy zaprojektuje Natalia Kitamikado, autorem reżyserii świateł jest Aleksandr Prowaliński, a choreografii – Wojciech Grudziński. Wystąpi aktorka Magdalena Popławska, śpiewaczka Justyna Rapacz (alt), a chór i orkiestrę Capellę Cracoviensis poprowadzi Jan Tomasz Adamus. Spektakle zaplanowano na 21, 22 i 23 lutego w Teatrze Łaźnia Nowa w Krakowie.

Matthias Goerne © Caroline de Bon | Bernadette Bartos © archiwum artystki
Matthias Goerne © Caroline de Bon | Bernadette Bartos © archiwum artystki

Festiwal zakończy w poniedziałek, 24 lutego 2025 roku w Teatrze Słowackiego w Krakowie recital barytona Matthiasa Goerne i pianistki Bernadette Bartos. Artyści wykonają cykl pieśni Roberta Schumanna „Dichterliebe” („Miłość poety”) op. 48, ten sam, który podczas inauguracji festiwalu wykona Ian Bostridge z Piotrem Anderszewskim, a także pieśni Johannesa Brahmsa – „Vier Lieder nach Gedichten von Heinrich Heine” oraz „Lieder und Gesänge” op. 32.

Festiwal Opera Rara odbywa się w Krakowie nieprzerwanie od 2009 roku. W jego programie znajdują się przede wszystkim zapomniane i rzadko wykonywane dzieła operowe, przede wszystkim epoki baroku. W 2017 roku kierownictwo festiwalu objął Jan Tomasz Adamus, dyrektor orkiestry Capella Cracoviensis, która od 2022 roku jest głównym organizatorem wydarzenia.

reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img

Również popularne