Koncert inauguracyjny 7. edycji cyklu organizowanego przez Julian Cochran Foundation i Halę Koszyki przeniósł zgromadzonych słuchaczy w świat gorącej Hiszpanii. Występ Jana Olesza (fortepian) i Małgorzaty Matuszewskiej (tancerka flamenco grająca na kastanietach) był niezwykłym połączeniem muzyki i brawury tańca. Zespół Owczarek | Łoboda Duo, który pojawił się w drugim wieczorze stworzył zupełnie inny klimat. Była to nostalgiczna tęsknota i spleen, który przeżywamy podczas długich jesiennych wieczorów.
Owczarek | Łoboda Duo tworzą Aleksandra Owczarek (skrzypce) i Klaudia Łoboda (klawesyn), absolwentki krakowskiej Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego. Ich repertuar to głównie utwory z II połowy XVII wieku oraz w stylus fantasticus, co oznacza wirtuozowski i często improwizowany styl ze środkowego okresu baroku.
![Owczarek | Łoboda Duo w Hali Koszyki © Aleksander Jura Hala | Koszyki](https://orfeo.com.pl/wp-content/uploads/2023/10/4-1-1024x727.jpg)
Podczas koncertu instrumentalistki zaprezentowały repertuar składający się na ich nowy, niezakończony jeszcze projekt muzyczny pt. „Spleen”. Inspiracją do tego tytułu był słynny polski przebój Maanamu pt. „Krakowski spleen”, w którym wokalistka śpiewa o „chmurach wiszących nad miastem” oraz „powietrzu lepkim i gęstym”. Poetycki tekst utworu, wraz z niezwykłą interpretacją wokalną Kory na tyle zainteresował artystki, że postanowiły tak właśnie zatytułować swoje nowe artystyczne działania.
Jak czytamy w Słowniku PWN „spleen” to stan apatii, cechujący się brakiem chęci do działania i obojętnością, wywołany brzydką pogodą, zmęczeniem lub stresem. Ale spleen to nie tylko synonim chandry i przygnębienia. W języku angielskim to słowo oznacza także śledzionę, organ, który odpowiedzialny jest za smutek, apatię i niemoc. Jednym z głównych nurtów medycyny starożytnej była tzw. patologia humoralna, mówiąca o wzajemnym oddziaływaniu czterech płynów ustrojowych ciała na zdrowie, samopoczucie i temperament. Autorem teorii czterech humorów był Hipokrates, który twierdził, że za produkcję czarnej żółci, płynu ustrojowego, którego nadmiar wywołuje w człowieku smutek, chandrę, czy melancholię odpowiedzialna jest właśnie śledziona.
![Aleksandra Owczarek © Aleksander Jura Hala | Koszyki](https://orfeo.com.pl/wp-content/uploads/2023/10/Aleksandra-Owczarek-©-Aleksander-Jura-Hala-Koszyki-1024x683.jpg)
Inspiracją projektu muzycznego Owczarek | Łoboda Duo były także wiersze Charlesa Baudelaira z cyklu „Kwiaty zła”, szczególnie „Danse Macabre”. Ale wokalistka Maanamu czeka w piosence na „wiatr, co rozgoni ciemne skłębione zasłony” i na słońce, które zawsze wpływa na dobre samopoczucie i daje chęć do działania.
Artystki przedstawiły utwory barokowe kompozytorów z II polowy XVII wieku, takich jak Philipp Friedrich Böddecker („Sonata d-moll”), Johann Paul von Westhoff (III sonata d-moll), Heinrich Ignaz Biber (Sonata misteryjna „Ofiarowanie Jezusa w świątyni”), Carlo Ambrogio Lonati („II sonata d-moll”) i Francesco Maria Veracini („XII sonata d-moll op. 2”). Aleksandra Owczarek grała na dwóch parach skrzypiec tłumacząc zjawisko skordatury, czyli metody przestrojenia strun instrumentu w celu uzyskania innych, wirtuozowskich i niezwykłych brzmień.
![Klaudia Łoboda © Aleksander Jura | Hala Koszyki](https://orfeo.com.pl/wp-content/uploads/2023/10/Klaudia-Loboda-©-Aleksander-Jura-Hala-Koszyki-1024x821.jpg)
I rzeczywiście, obie artystki zaprezentowały niezwykłą, pełną pasji i żywiołu grę. Aleksandra Owczarek wydobywała ze skrzypiec na przemian piekielne i niebiańskie brzmienia, operowała plastyczną barwą, potrafiła zróżnicować kolor i dynamikę. Była w tej grze nieoczywistość natury i piękno przyrody. W pewnym momencie miałem wrażenie, że Owczarek imituje skrzypcami śpiew ptaków, szum drzew, czy zbliżającą się burzę. Pięknie posługiwala się tez techniką pizzicato, polegającą na wprowadzeniu w ruch struny instrumentu smyczkowego poprzez szarpanie jej palcem.
Klaudia Łoboda dopełniała ten obraz pięknym towarzyszeniem klawesynu, ale umiała też pokazać przedziwne jego brzmienia. W jej grze słychać było dźwięki wielkomiejskiej rzeczywistości, czasami wydawało mi się, że klawesyn pod jej placami brzmi jak dźwięk tłuczonego szkła.
W prezentacji artystek oba instrumenty rozmawiały ze sobą i śpiewały. Oba malowały za pomocą utworów barokowych obrazy nostalgiczne i leniwe, pewne spleenu, apatii i chandry, ale także nadziei. Brakowało mi trochę komentarza artystek, choć nie dziwię się, że nie chciały przerywać swojego muzycznego seansu. Była to wspaniała gra, pełna jak poprzednio w przypadku pianisty i tancerki idealnego uosobienia idei „partnerstwa w muzyce”.
![Owczarek | Łoboda Duo © Aleksander Jura | Hala Koszyki](https://orfeo.com.pl/wp-content/uploads/2023/10/Owczarek-Loboda-Duo-©-Aleksander-Jura-Hala-Koszyki-1024x683.jpg)
Kolejny koncert 7 listopada 2023 roku poświęcony będzie muzyce musicalowej, a już w końcu listopada odbędzie się kolejna odsłona „Opery na Koszykach”, tym razem będzie to „Wesele Figara” (29 listopada 2023 roku).
Informacje o projekcie „Midnight Concert. Klasyka na Koszykach”
Cykl „Klasyka na Koszykach” potrwa do końca czerwca 2024 roku. Koncerty odbywają się co dwa tygodnie we wtorkowe wieczory na 1. piętrze Hali Koszyki.
- Organizatorzy projektu „Klasyka na Koszykach”: Julian Cochran Foundation i Hala Koszyki.
- Mecenas: Symphar.
- Partnerzy: Vank | Nobilia | Samarité.
- Honorowy partner: Filharmonia Narodowa.
- Partner medialny: ORFEO Fundacja im. Bogusława Kaczyńskiego.