„Rigoletto” to tytuł, który dość regularnie powraca na operowe sceny całego świata. Również w Operze Bałtyckiej do tej pory przygotowanych zostało kilka inscenizacji dzieła: 1962 – Jerzy Katlewicz (kierownictwo muzyczne), Ryszard Slezak (reżyseria); 1990 – Zbigniew Bruna (kierownictwo muzyczne), Kari Vilenius (reżyseria); 2007 – Janusz Przybylski (kierownictwo muzyczne), Marek Weiss (reżyseria); 2017 (semi-stage) – Tomasz Tokarczyk (kierownictwo muzyczne), Tomasz Podsiadły (reżyseria).
Realizatorzy nowej gdańskiej inscenizacji zdecydowali się przenieść akcję opery w bliżej nieokreślony czas i miejsce, skupiając uwagę na mechanizmach, według których działają małe społeczności – nieuniknionej hierarchizacji, wykształcania się zależności. Przede wszystkim jednak skupiają się na moralności i systemie wartości, który jednostka wnosi do powstającej społeczności, a która nie zawsze odpowiada tradycyjnym normom społecznym.
Tytułowy Rigoletto to książęcy błazen – postać, jak często bywa w dziełach Verdiego, wymykająca się jednoznacznej ocenie. Wokół niego skupiona jest akcja opery, pełna ludzkiego dramatu i skrajnych emocji. Niezwykle sugestywna muzyka Verdiego sprawia, że zawarta w libretcie gorzka refleksja o świecie i naturze ludzkiej staje się jeszcze wyraźniejsza. Z opery pochodzi też jedna z najsłynniejszych arii operowych „La donna è mobile” („Kobieta zmienna jest”). Hitem stała się tuż po premierze i pozostała nim do dziś.
Główne role zaśpiewają: Leszek Skrla i Adam Zaremba (Rigoletto), Łukasz Załęski i Szymon Rona (Książę Mantui), Joanna Kędzior i Hanna Okońska (Gilda), Szymon Kobyliński i Remigiusz Łukomski (Sparafucile), Karolina Sikora i Iwona Wall (Magdalena).
Chór i Orkiestrę Opery Bałtyckiej poprowadzi Yaroslav Shemet. Premiera w Operze Bałtyckiej w Gdańsku odbędzie się 3 czerwca 2023. Kolejne spektakle w sezonie 2022/23: 4, 6, 10 i 11 czerwca. Partnerem wydarzeń artystycznych w Operze Bałtyckiej w 2023 roku jest „Ruch Muzyczny”.