Warszawska Opera Kameralna przygotowała dla publiczności dwa wyjątkowe wydarzenia muzyczne. 2 października 2025 roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie zabrzmi koncertowa wersja arcydzieła Henry’ego Purcella „Dydona i Eneasz”. Dwa dni później, 4 października, dzieło zostanie wykonane w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim podczas Festiwalu ORGANy PLUS+® 2025, w ramach którego po raz pierwszy pojawi się forma operowa.
Opera Purcella, oparta na libretcie Nahuma Tate’a inspirowanym Eneidą Wergiliusza, miała swoją premierę w 1689 roku. Choć za życia kompozytora nie zdobyła większego uznania, dziś uznawana jest za jedno z najważniejszych dzieł barokowej Anglii. Dramatyczna zwięzłość, niezwykła uroda melodii oraz intensywność emocji czynią z tej opowieści o tragicznej miłości królowej Kartaginy i trojańskiego bohatera utwór niezmiennie poruszający współczesną publiczność.

W obu wykonaniach wystąpią soliści Warszawskiej Opery Kameralnej: Dorota Szczepańska (Dydona), Artur Janda (Eneasz), Teresa Marut (Belinda), Magdalena Stefaniak (Kobieta), Joanna Motulewicz (Czarownica), Anna Koehler i Anna Górska (Wiedźmy) oraz Zbigniew Malak (Żeglarz). Towarzyszyć im będą Zespół Wokalny WOK przygotowany przez Krzysztofa Kusiela-Moroza oraz Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, a całość poprowadzi wybitny flamandzki dyrygent Dirk Vermeulen.
Gdańskie wykonanie będzie miało charakter szczególny – choć „Dydona i Eneasz” pojawiła się w tym mieście już w 1978 roku na scenie Opery Bałtyckiej oraz w 2018 w formie studenckiej realizacji Akademii Muzycznej, nigdy wcześniej nie zabrzmiała w wersji historycznie poinformowanej, na instrumentach dawnych i zgodnie z estetyką epoki. Tym samym Warszawska Opera Kameralna nie tylko zadebiutuje w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim, lecz także wpisze się w historię Festiwalu ORGANy PLUS+®, wprowadzając do jego programu operę jako nową i niezwykle efektowną formę artystyczną.