REKLAMA

Polscy artyści na świecie: Rafał Siwek debiutuje w roli Mefistofelesa w Cagliari

Tytułowa partia w operze Arriga Boita należy do najobszerniejszych i najtrudniejszych w całej literaturze operowej napisanej na głos basowy. Nasz czołowy bas, Rafał Siwek właśnie wprowadza ją do swojego repertuaru.

Rafał Siwek jako Mefistofeles miał zadebiutować 17 listopada 2023 roku na scenie Teatro Lirico di Cagliari na Sardynii. Z powodu strajku związków zawodowych odwołano pierwsze przedstawienie. Kolejne spektakle z udziałem polskiego śpiewaka 19, 22, 24 i 26 listopada.

Obok Rafała Siwka wystąpią: Marco Berti jako Faust (dla którego to także debiut w tej roli), Latonia Moore (Małgorzata), Guadalupe Barrientos (Marta), Fabio Serani (Wagner), Karine Babajanyan (Helena) i in. Teatro Lirico przygotował także drugą obsadę głównych ról.

Spektakl reżyseruje Juan Guillermo Nova, który jest także autorem całej oprawy plastycznej przedstawienia (oparte w dużej mierze na fantazyjnych wizualizacjach), chórem i orkiestrą opery w Cagliari a także dziecięcym chórem „Coro di voci bianche del Conservatorio Statale di Musica Giovanni Pierluigi da Palestrina” di Cagliari zadyryguje Lü Jia.

„Mefistofeles” w Cagliari © Teatro Lirico di Cagliari
„Mefistofeles” w Cagliari © Teatro Lirico di Cagliari

„Mefistofele” to jedna z dwóch oper Boita, znanego bardziej jako wybitny librecista ostatnich oper Giuseppe Verdiego, a także jako dziennikarza i publicysty muzycznego. Jest też jedną z nielicznych oper XIX-wiecznego repertuaru, w której rola basowa jest tak rozbudowana.

Rafał Siwek który wykonuje największe z nich – Zachariasza w „Nabucco”, Filipa w „Don Carlosie” czy Attylę twierdzi, że nie można w ogóle porównać do nich Mefistofelesa – tak pod względem rozmiaru partii, jak i prozaicznie – czasu przebywania na scenie. Oprócz słynnego „Ave Signor” z Prologu, w którym Mefistofeles wadzi się z Bogiem, czy tzw. arii z gwizdem „So lo Spirito che nega” oraz „Ecco il mondo”, partia obfituje w piękne duety z Faustem i ansamble.

Rafał Siwek chętnie wraca do opery w Cagliari. Śpiewał tam m.in. w „Requiem” Giuseppe Verdiego i „Małej mszy uroczystej” Gioachina Rossiniego.

Co ciekawe – Teatro Lirico di Cagliari na przyszły rok zapowiedział premierę drugiej z oper Arriga Boita – jeszcze rzadziej wystawianego „Nerona”.

reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img

Również popularne