XIX-wieczny francuski kompozytor Charles Gounod znany jest na świecie przede wszystkim ze swej operowej adaptacji „Fausta” Goethego. Drugim jego słynnym dziełem jest Szekspirowska tragedia kochanków z Werony. Historia Romea i Julii inspirowała wielu kompozytorów, choćby Vincenza Belliniego (opera „ I Capuleti e i Montecchi”, czyli „Kapuletowie i Montekowie”), Riccarda Zandonaia (opera „Giulietta e Romeo”), Siergieja Prokofiewa (balet „Romeo i Julia”), Hectora Berlioza (symfonia dramatyczna „Romeo i Julia”) czy Leonarda Bernsteina (musical „West Side Story”). Polska kompozytorka Bernardetta Matuszczak skomponowała w 1967 roku operę kameralną, wystawioną w 1970 w warszawskim Teatrze Wielkim. Motyw tej nieszczęśliwej miłości pojawia się też w kulturze popularnej, słynna jest pieśń Wandy Warskiej „W Weronie”, skomponowana przez Andrzeja Kurylewicza do słów wierszy Cypriana Kamila Norwida.
![Elsa Dreisig (Julia) © Vincent Pontet](https://orfeo.com.pl/wp-content/uploads/2023/06/Elsa-Dreisig-Julia-©-Vincent-Pontet.jpg)
Dzieło, po blisko 40 latach nieobecności powróciło na afisz Paryskiej Opery Narodowej, wcześniej było wystawiane na innej scenie, w XIX-wiecznym eklektycznym Palais Garnier. I właśnie replika słynnych schodów z foyer Palais Garnier jest głównym elementem scenografii nowego przedstawienia „Romea i Julii”. Spektakl wyreżyserował francuski aktor Thomas Jolly, który specjalizuje się w wystawianiu dzieł Szekspira. W Operze Paryskiej zadebiutował w 2016 roku inscenizując „Heliogabala”, Francesco Cavalliego. Jest dyrektorem artystycznym ceremonii otwarcia i zamknięcia Igrzysk Olimpijskich i Paraolimpijskich, które odbędą się w Paryżu w 2024 roku. Autorem scenografii jest Bruno de Lavenère, kostiumów – Sylvette Dequest.
Premierę poprowadził jeden z najlepszych dyrygentów operowych świata, Włoch Carlo Rizzi. Role tytułowe zaśpiewali francuski tenor liryczny Benjamin Bernheim i francusko-duńska sopranistka Elsa Dreisig. Oboje pojawiają się na znaczących scenach świata, Bernheim występuje m. in. w Wiedniu, Londynie, Nowy Jorku i festiwalu w Salzburgu, Dreising w Zurychu i festivalu d’Aix-en-Provence. W spektaklu udział wzięli także m. in. Lea Desandre (Stefano), Jean Teitgen (Ojciec Laurenty), Laurent Naouri (Capulet), Sylvie Brunet-Grupposo (Gertruda), Huw Montague Rendall (Merkucjo), Thomas Ricart (Benvolio) i Sergio Villegas Galvain (Parys).
![Benjamin Bernheim (Romeo) i Maciej Kwaśnikowski (Tybald) Charlesa Gounoda w Operze Paryskiej © Vincent Pontet](https://orfeo.com.pl/wp-content/uploads/2023/06/Benjamin-Bernheim-Romeo-i-Maciej-Kwasnikowski-Tybald-Charlesa-Gounoda-w-Operze-Paryskiej-©-Vincent-Pontet.jpg)
W roli Tybalda występuje polski tenor Maciej Kwaśnikowski, na stałe związany z Opera Paryską. Kwaśnikowski w latach 2017-2019 był członkiem tutejszej Akademii Operowej (wcześniej Akademii Operowej Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie). W 2019 roku dołączył do programu Lindemann Young Artist Development Program w Metropolitan Opera, ale jego debiut został odwołany z powodu pandemii. W sierpniu 2023 roku wystąpi na Festiwalu w Salzburgu w „Mszy Koronacyjnej” Wolfganga Amadeusza Mozarta. Swoje umiejętności wokalne od 2016 roku szlifuje pod kierunkiem słynnego tenora Neila Shicoffa. Jest też inżynierem fizyki technicznej ze specjalizacją w nanotechnologii (dyplom w 2017 roku na Wydziale Fizyki Technicznej Politechniki Poznańskiej).
Retransmisja spektaklu, z polskimi napisami, zostanie pokazana w kinach sieci Multikino w całej Polsce 6 lipca o godz. 18.00. Opera trwa cztery godziny (jedna przerwa). Lista kin i informacje o biletach znajdują się tutaj. Na pokaz zaprasza Kino Maestro.