REKLAMA

„La traviata” Verdiego czyli unieśmiertelniona „La dame aux camélias” Dumasa w Teatrze Wielkim w Poznaniu

Poszedłem, aby przypomnieć sobie starą inscenizację Marka Weiss-Grzesińskiego z 1996 roku oraz zobaczyć Ruslanę Koval w partii tytułowej. Jej liryczny sopran ma brzask wiosennego poranka i poziomkową barwę. Gwiazdą był także Andrzej Dobber, który zachwycał szlachetną barwą głosu, mistrzowskim frazowaniem i przejmującą interpretacją roli.

Spektakl jest tradycyjny w sensie historycznego oddania scenerii i kostiumów z czasów współczesnych Verdiemu (nota bene prapremiera w Wenecji w 1853 roku przesuwała akcję jeszcze bardziej w czasie, bo do końcówki „ancien regime’u” XVIII wieku). To pozwoliło odpocząć od natrętnie uwspółcześnianych i udziwnianych realizacji.

Ruslana Koval nie zawiodła mnie. Jej liryczny sopran ma brzask wiosennego poranka i poziomkową barwę. Przepraszam za to porównanie, ale ja naprawdę głosy nie tylko słyszę, ale widzę i smakuję. Spośród ponad 50-ciu nagrań „Traviaty”, które mam i doskonale znam, Ruslana Koval w partii Violetty najbardziej przypomina mi młodziutką Mirellę Freni. To wielki komplement. Nie jest Marią Callas, ale kto był, jest i będzie… Cudowne legato, messa di voce, doskonała emisja, frazowanie muzykalne i nasycone uczuciem, brawurowe koloratury. Czegóż chcieć więcej?

Ruslana Koval jako Violetta w „Traviacie” w Teatrze Wielkim w Poznaniu © Bartosz Seifert
Ruslana Koval jako Violetta w „Traviacie” w Teatrze Wielkim w Poznaniu © Bartosz Seifert

Tak, nie byłbym sobą, czyli precyzyjnym analitykiem, gdybym nie zauważył (na to samo zwróciła uwagę wielka gwiazda, Barbara Kubiak, obecna na spektaklu, i chyba nikt inny), że w zakończeniu cabaletty z I aktu („Sempre libera”) Ruslana Koval przymierzała się do zaśpiewania trzykreślnego „es” (nieprzewidzianego przez Verdiego w partyturze) pomijając napisaną frazę, aby w ostatniej chwili zrezygnować schodząc głosem w dół skali. Miała odwagę. Nie musiała. Nie podołała. Zrezygnowała. Chapeaux bas!  Postać: piękna młoda kobieta o subtelnej urodzie. Interpretacja: bogata emocjami i absolutnie wzruszająca.

Ruslana Koval (Violetta) i Andrzej Dobber (Germont) w Teatrze Wielkim w Poznaniu © Bartosz Seifert
Ruslana Koval (Violetta) i Andrzej Dobber (Germont) w Teatrze Wielkim w Poznaniu © Bartosz Seifert

Gwiazdą był także Andrzej Dobber w partii Germonta-ojca. Wspaniały baryton Verdiowski o światowej karierze (La Scala, Metropolitan Opera, Covent Garden…) ciągle zachwyca szlachetną barwą głosu, mistrzowskim frazowaniem i przejmującą interpretacją roli.

Tenor Piotr Kalina w partii Alfreda niestety udowodnił po raz kolejny, że sięga po partie nieadekwatne do aktualnego stanu swojego młodego głosu. Powinien, moim zdaniem, skupić się na operach Mozarta. Na Verdiego, być może, przyjdzie czas. Nie chcę się znęcać. Analiza byłaby może pożyteczna, ale lepiej, żeby zrobił to w zaciszu uczelni muzycznej jakiś dobry profesor śpiewu. Pozostali wykonawcy: Gosha Kowalinska (Flora), Laura Wąsek (Annina), Rafał Żurek (Gaston), Tomasz Mazur (Baron), Rafał Korpik (Markiz), Daniel Konieczek (Doktor) byli adekwatni do swych ról i partii wokalnych. Dyrygował z maestrią i włoskim wdziękiem Marco Guidarini.

Piotr Kalina (Alfredo) i Ruslana Koval jako Violetta w Teatrze Wielkim w Poznaniu © Bartosz Seifert
Piotr Kalina (Alfredo) i Ruslana Koval jako Violetta w Teatrze Wielkim w Poznaniu © Bartosz Seifert

Oglądałem wznowienie – spektakl 11 lutego 2024 roku.

reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img

Również popularne