Wybitny polski kompozytor muzyki współczesnej Tadeusz Baird (1928-1981), jak czytamy w Wikipedii, w połowie lat 50. XX w. stał się jednym z twórców przełomu w polskiej muzyce. Wraz z Kazimierzem Serockim i Janem Krenzem stworzył „Grupę 49”, której celem była muzyka przeciwstawiająca się estetyce socrealistycznej. Jako jeden z pierwszych twórców stosował dodekafonię, ale zachował duży szacunek do tradycji muzycznej, w jego dziełach obserwujemy nawiązania do romantyzmu, baroku i renesansu. Obok dzieł koncertowych komponował również muzykę do filmów i przedstawień Teatru Telewizji. Był też, jako działacz Związku Kompozytorów Polskich jednym z pomysłodawców i organizatorów Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, który po raz pierwszy odbył się w 1956 roku. W 1974 roku zarejestrowano filmowo jego jedyną operę „Jutro”, w reżyserii Bogdana Hussakowskiego wystąpili Iwona Biernacka, Zdzisław Tobiasz i Ryszard Ronczewski, którym głosów użyczyli Krystyna Szostek-Radkowa, Jerzy Artysz i Edward Pawlak.
W sierpniu 2023 roku Fundacja im. Ryszarda Peryta we współpracy z Filharmonią Zielonogórską nagrała komplet utworów Tadeusza Bairda na fortepian solo oraz głos i fortepian Tadeusza Bairda. Wśród zarejestrowanych utworów znajdują się zarówno znane kompozycje, jak i te, które do tej pory zostały utrwalone tylko i wyłącznie dla potrzeb archiwalnych (nagrania radiowe oraz utwory najprawdopodobniej nigdy nie wykonywane publicznie).
Do projektu zaproszono znakomitych młodych artystów: Tymoteusza Biesa, Szymona Mechlińskiego, Zuzannę Nalewajek oraz Dominikę Peszko. Zarejestrowano „Cztery sonety miłosne” do słów Szekspira w przekładzie Macieja Słomczyńskiego, utwór -wizytówkę kompozytora, w interpretacji Szymona Mechlińskiego, barytona, triumfatora ostatniego Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. S. Moniuszki w Warszawie, laureata nagrody im. Bogusława Kaczyńskiego od ORFEO Fundacji jego imienia, propagatora zapomnianej polskiej twórczości operowej. W jego wykonaniu zabrzmiało także „Tango” do słów kompozytowa – jedna z dwóch piosenek w całej twórczości Bairda.
Drugą, „Na warszawskim zlocie” utrwaliła Zuzanna Nalewajek, mezzosopranistka kształcąca się w Akademii Operowej przy TW-ON. Nalewajek podjęła się także zarejestrowania „Pięciu piosenek dla dzieci” (sł. Józef Czechowicz). Obu artystom przy fortepianie towarzyszy Dominika Peszko – znakomita akompaniatorka specjalizująca się w wykonawstwie liryki wokalne, wykładowczyni w Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie.
Twórczość na fortepian solo (obejmującą trzy tytuły) utrwalił Tymoteusz Bies, jeden z najciekawszych i najbardziej wszechstronnych polskich pianistów swojego pokolenia. „Mała Suita dziecięca” oraz dwie „Sonatiny” to kompozycje powstałe we wczesnym okresie twórczości Bairda, będące nie tylko znakomitym materiałem dydaktycznym, ale także interesującą pozycją w repertuarze koncertowym dla pianistów.
Opiekę merytoryczną nad projektem objęła znakomita znawczyni i badaczka życia oraz twórczości Bairda, dr hab. Barbara Literska, prof. UZ. Jest ona również Autorką omówień zarejestrowanych tytułów, które są opublikowane przy okazji nagrań. Producentem i pomysłodawcą projektu jest muzykolog Jakub Mateusz Lis.
Rejestracji dokonano w sierpniu 2023 roku w Studiu S2 Polskiego Radia w Warszawie. Wszystkie nagrania są dostępne bezpłatnie na kanale YouTube (@TadeuszBaird1928).
Nagrania dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca