Premiera obecnej inscenizacji „Holendra Tułacza” Richarda Wagnera w Teatrze Wielkim w Łodzi odbyła się 24 stycznia 2015 roku. Spektakl był owocem współpracy z kierowanym przez Renate Doppler Richard Wagner Festival Welts w Austrii, który podarował klasyczną produkcję wczesnego arcydzieła Richarda Wagnera Teatrowi Wielkiemu w Łodzi.
Spektakl wyreżyserował zmarły przed dwoma laty niemiecki artysta Herbert Adler. Autorem projektu dekoracji, kostiumów i reżyserii świateł jest Dietmar Solt. W obu premierowych spektaklach wystąpili: Jukka Rasilainen, Stanisław Kierner (Holender), Grzegorz Szostak, Robert Ulatowski (Daland), Astrid Weber, Wioletta Chodowicz (Senta), Clemens Bieber (Eryk), Olga Maroszek, Elwira Janasik (Mary), Dominik Sutowicz, Łukasz Załęski (Sternik). Kierownictwo muzyczne premiery objął Włoch Eraldo Salmieri, ówczesny Kierownik Muzyczny Teatru Wielkiego w Łodzi. Spektakl był w regularnym repertuarze teatru w latach 2015-2017, obecnie powraca na scenę łódzkiej opery po 8 latach nieobecności na afiszu.
Podczas wznowienia rolę tytułowego Holendra wykona baryton Krzysztof Szumański, który w bieżącym sezonie wystąpi także jako Baron Scarpia w „Tosce” Giacoma Pucciniego w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. W postać Senty wcieli się ceniona i uznana sopranistka Wioletta Chodowicz. Sternikiem Dalandem będzie współpracujący przede wszystkim ze scenami austriackimi polski bas Krzysztof Borysiewicz. Rolę myśliwego Eryka zaśpiewa Dominik Sutowicz, który podczas premiery wykonywał partię Sternika, we wznowieniowych spektaklach śpiewaną przez Zbigniewa Malaka. Jako piastunka Mary wystąpi Olga Maroszek.
Zaplanowany na 2 lutego 2025 roku spektakl zza dyrygenckiego pulpitu poprowadzi Rafał Janiak, zastępca dyrektora teatru ds. artystycznych. Chór przygotuje współpracujący od roku z teatrem Kierownik Chóru Rafał Wiecha.
Nie zaśpiewa zapowiadany podczas konferencji prasowej Tomasz Konieczny, bas-baryton ceniony za interpretacje repertuaru niemieckiego, który w roli Holendra występował już na takich scenach, jak The Metropolitan Opera w Nowym Jorku, Opéra National de Paris, Bayerische Staatsoper w Monachium, Opernhaus Zürich, Lyric Opera of Chicago, a aktualnie wykonuje tę partię w Staatsoper w Hamburgu.
Jest to druga inscenizacja tej opery w historii Teatru Wielkiego w Łodzi. Poprzedni spektakl wyreżyserował w 1994 roku Waldemar Zawodziński, a kierownictwo muzyczne premiery objął Antoni Wicherek. W obsadach znaleźli się: Zbigniew Macias, Włodzimierz Zalewski (Holender), Bogdan Kurowski, Andrzej Malinowski (Daland), Hanna Lisowska (Senta), Ireneusz Jakubowski, Andrzej M. Jurkiewicz (Eryk), Dariusz Stachura, Grzegorz Staśkiewicz (Sternik), Alicja Pawlak, Jolanta Zielińska (Mary).
Krytyka podkreślała wówczas m. in. wspaniały występ Hanny Lisowskiej w roli Senty. Wsławiona już wagnerowskimi kreacjami na wielkich europejskich scenach, jak też w Operze Metropolitan, Hanna Lisowska dowiodła tu – nie po raz pierwszy zresztą – iż jest wspaniałą Sentą – pisał Józef Kański w „Ruchu Muzycznym”. To była ogromna przyjemność obcowania z kreacją tak dużego formatu – podsumowywał Adam Czopek.