Wolfgang Amadeusz Mozart stworzył partyturę „Czarodziejskiego fletu” w trudnym czasie dla Europy w 1789 roku. Skutki wybuchu rewolucji francuskiej były odczuwalne również w sferze kultury. W Wiedniu, pomimo kryzysu działał jeden z nielicznych teatrów – Theater an der Wien, prowadzony przez współpracownika Mozarta, Emanuela Schikanedera. Premiera opery odbyła się 30 września 1791 roku, pod batutą kompozytora.
Schikaneder jest autorem libretta tego niezwykłego i enigmatycznego dzieła, inspirując się zbiorem baśni Karla Ludwiga Gieseckego. Twórcy chcieli otworzyć operę klasyczną na nową publiczność, także dlatego zdecydowali się zerwać z tradycją recytatywu, są tu dialogi mówione, bez akompaniamentu muzyki. Muzykolodzy doszukują się w operze symboliki masońskiej (Schikaneder i Mozart byli wolnomularzami). Dzieło można odczytać także jako baśń, zresztą możliwości interpretacji w tym przypadku są właściwie nieograniczone. A dialogi często mogą zmieniać treść i formę.
Do wrocławskiej produkcji zaproszono Eberharda Mocka, literacką postać stworzoną przez Marka Krajewskiego, autora poczytnych kryminałów rozgrywających się w przedwojennym Wrocławiu. Radca kryminalny wrocławskiego prezydium policji w tej historii pełnej archetypicznych konfliktów dobra ze złem, wiedzy z ignorancją, halucynacji z jawą, ma przeprowadzić śledztwo. Będzie próbował odkryć, dlaczego Królowa Nocy chce zabić swego męża i dlaczego porwano Paminę.
Spektakl „Zaczarowany flet w Breslau” grany jest do 8 października 2023 roku, a śpiewają w nim m. in. Marcelina Román i Dorota Laskowiecka-Urban (Pamela/Pamina), Aleksander Zuchowicz (Wolfgang Thormann/Tamino), Maria Rozynek-Banaszak (Gabi Zelt/Królowa Nocy), Grzegorz Szostak i Tomasz Rudnicki (Helmut Saraster/Sarastro), Łukasz Rosiak (Papen/Papageno), Katarzyna Haras i Aleksandra Malisz (Papagena), Edward Kulczyk i Krzysztof Kozarek (Moser/Monostatos).
W roli Trzech Dam (Tancerek) występują Liliana Jędrzejczak i Eliza Kruszczyńska (I Dama), Dorota Dutkowska (II Dama), Elżbieta Kaczmarzyk- Janczak i Barbara Bagińska (III Dama). Partie Trzech Chłopców (Uliczników) zaśpiewali Paweł Szlachta, Artur Plinta oraz Bartosz Wasiluk. Jacek Jaskuła, baryton Opery Wrocławskiej wystąpił tym razem w roli mówionej, wcielił się w postać detektywa Eberharda Mocka, który przeprowadził publiczność przez całe śledztwo.
Kierownictwo muzyczne sprawuje Adam Banaszak. Luigi Scoglio przygotował scenografię, Karolina Jacewicz scenografię multimedialną, Magdalena Dąbrowska kostiumy, Bożena Klimczak choreografię, Dariusz Albrycht reżyserię świateł. Za reżyserię i koncepcję przedstawienia odpowiada Michał Znaniecki, od tego sezonu zastępca dyrektora ds. artystycznych Opery Wrocławskiej.